Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er dine tre hjertesaker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-09, 11:42   #61
Nillenalle
Aktiv

Nillenalle sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Sv: Hva er dine tre hjertesaker?

1) Solidaritet - verden er større enn bare Norge. Vi har mulighet til både økonomisk og politisk å gjøre mye mer enn det vi gjør i dag. Jmf Israel-Palestina, Rowanda osv.
2) Mindre byråkrati og bedre tilgjengelighet i velferdssystemet. (Det jeg prøver å si er at man ikke skal måtte være advokat eller drive årelang kamp med f.eks.NAV for å få den hjelp og støtte som man har krav på. Et velferdssystem som skal hjelpe alle som har krav på det og ikke bare de resurssterke).
3) Miljø. Ja til frodig natur, byer over havflaten, minst mulig menneskeskapte naturkatastrofer og befolkning i alle verdenshjørner

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 14:30   #62
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Utdype hva? Hva mer er det å si om den saken?

Jeg tenkte på, hva er det i SV og AP's familoiepolitikk du er dypt uenig i. Jeg spør fordi jeg lurer, altså ikke for å være kjekk.

Gammel 28-08-09, 14:51   #63
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Full barnehageutbygging
Bedre skole med fokus på kompetanse (og jeg tror jeg ønsker heldagsskole e.l. foran SFO)
Lavere avgifter
Valgfrihet (f.eks. permisjonsløsning )

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 15:01   #64
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Er det?

Matvare sikkerhet?
Forvalting av kulturlandskapet?
I vareta tradisjon og kunnskap?
Opprettholde bosettning og arbeidsplasser i distriktene?

Eller var det konkuransedyktigheten du tenkte på?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 15:23   #65
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Kan ikke bruke mye tid nå, og det er nok dumt etter en sånn brannfakkel. Hadde ikke trengt sette ting så på spissen. Beklager det. Siden flere har reagert på det med religion for å oppføre seg pent, skal jeg svare på det:

Er agnostiker selv, bare så det er nevnt. Jeg tror mennesker trenger ting å tro på. Også religion. Fokus på hvordan man skal oppføre seg. Og i mange tilfeller, noe å klamre seg til. Religion er ikke dumt. Det er ikke feil. Det kan misbrukes som alt annet. Å tro verden blir bedre uten religiøse mennesker, mener jeg er korttenkt.

For meg er vår kristne kulturarv en fin ting. Det er mye negativt, og det sa jeg også. Men det er også mye bra. Og det meste er helt ufarlig. Det råder en antikristen holdning jeg syns har noe paranoid over seg. Foreldre nekter unger å delta på gudstjenester, julemesser etc. Og viser barna åpenlyst at kristne tror på tull. Er det å lære barna respekt for andre og at ikke alle er like? Samtidig forteller de om nissen, han er grei. Jeg skjønner ikke at presten en gang i året er så mye farligere enn nissen, jeg.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 15:46   #66
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

For meg er vår kristne kulturarv en fin ting. Det er mye negativt, og det sa jeg også. Men det er også mye bra. Og det meste er helt ufarlig. Det råder en antikristen holdning jeg syns har noe paranoid over seg. Foreldre nekter unger å delta på gudstjenester, julemesser etc. Og viser barna åpenlyst at kristne tror på tull. Er det å lære barna respekt for andre og at ikke alle er like? Samtidig forteller de om nissen, han er grei. Jeg skjønner ikke at presten en gang i året er så mye farligere enn nissen, jeg.

Hmm... jeg vet ikke om jeg har lest noe så lite reflektert her inne før. Du blander statskirketenkning med personlig tro, religionfrihet med religionstvang, respekt for andre med intoleranse, eventyr med kristendom og prester med nisser..

Jeg er forsåvidt enig at mye av dette kan likestilles. Men det bygger jo bare under det faktum at personlig tro ikke harmonerer med en statlig bestemmelse.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 15:51   #67
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Matvare sikkerhet?
Forvalting av kulturlandskapet?
I vareta tradisjon og kunnskap?
Opprettholde bosettning og arbeidsplasser i distriktene?

Eller var det konkuransedyktigheten du tenkte på?

Neida, jeg mente ikke konkurransedyktigheten. Jeg fleipet litt, men ikke helt. Særlig dette med å opprettholde bosetting i distriktene er typiske ting jeg ikke er spesielt begeistret for. Og mener også at landbrukssubsidier burde havne innunder kulturbudsjettet. Matvaresikkerhetsargumentet kjøper jeg heller ikke umiddelbart, men skal være forsiktig med å mene for mye ettersom jeg ikke kan noe særlig om det. Jeg bare innbiller meg at korn og kjøtt kan kontrolleres selv om det er produsert utenlands. Hvis det var det du mente.

Men nå har jeg også fremmet forslag om å selge Nord-Norge til Kina, og er vant til å møte motbør hva gjelder mine synspunkter på distrikts- og landbrukspolitikk.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 16:27   #68
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neida, jeg mente ikke konkurransedyktigheten. Jeg fleipet litt, men ikke helt. Særlig dette med å opprettholde bosetting i distriktene er typiske ting jeg ikke er spesielt begeistret for. Og mener også at landbrukssubsidier burde havne innunder kulturbudsjettet. Matvaresikkerhetsargumentet kjøper jeg heller ikke umiddelbart, men skal være forsiktig med å mene for mye ettersom jeg ikke kan noe særlig om det. Jeg bare innbiller meg at korn og kjøtt kan kontrolleres selv om det er produsert utenlands. Hvis det var det du mente.

Men nå har jeg også fremmet forslag om å selge Nord-Norge til Kina, og er vant til å møte motbør hva gjelder mine synspunkter på distrikts- og landbrukspolitikk.

Matvaresikkerhet som i sikkerhet for at vi HAR mat
også når miljø/vær/pandemier/krig osv gjør at grenser stenges, infrastruktur kolapser, avlinger marginaliseres og buskap dør.

Trenger vi ikke spredt bosetting?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 17:01   #69
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Mener du virkelig det? Så ateister kan ikke oppføre seg pent?

Nei ateister er det ikke håp for, vi som er agnostikere er helt på grensen

Gammel 28-08-09, 17:22   #70
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

MIne saker må vel bli.
Likestilling/likeverd (ekteskapsloven er en fin ting her)
Skole og utdanning
Miljø.

Gammel 28-08-09, 19:27   #71
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmmm...
Arbeid til alle
Utdanning
Helse

Det betyr ikke nødvendigvis at jeg driter i miljø og likestilling og sånn.
Ja, også er jeg nei til eu og ja til kongen. Og tjah til statskirken.

Gammel 28-08-09, 22:30   #72
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barns rettigheter og ikke minst rettsvern! I lys av flere saker de siste årene, tror jeg dette må være på toppen av min liste
EU - medlemskap
Skole og utdannelse (alle nivå)

Gammel 28-08-09, 23:00   #73
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

jeg syns det er innmari viktig med krig og fred og sånn......

Fra spøk til alvor:

- skole og utdanning, veldig viktig!!!!!
- Opprettholdelse av demokratiet (med det mener jeg at man skal la familier få bestemme over sin egen hverdag-> les: nei til at staten skal bestemme hvor mye permisjon mor og far skal få hver, la de enkelte selv få finne ut hva som passer best)
- tullete avgifter

Følger ikke med i politiske debatter om dagen, blir bare helt surrete av det, og i hvertfall ikke noe klokere av hva jeg skal stemme.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 23:33   #74
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

- Opprettholdelse av demokratiet (med det mener jeg at man skal la familier få bestemme over sin egen hverdag-> les: nei til at staten skal bestemme hvor mye permisjon mor og far skal få hver, la de enkelte selv få finne ut hva som passer best)

Det var ein artig definisjon av demokratiet.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 23:34   #75
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle til å si at det å vite hva et demokrati er kanskje er greit å vite før man gjør det til en hjertesak.

Gammel 28-08-09, 23:46   #76
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Næringsliv:
Nei til salg av Norges fremtidige inntekter. (statseide bedrifter)
Og nei til økt bruk av oljeformuen, med unntak av bruk av penger på nyskaping som kan gi økte inntekter til staten når oljen tar slutt. (Teknologi, forskning, nye bedrifter)

Skole:
Alle barn skal ha de samme gode muligheter til utdanning. + Tilstrebe at ingen faller utenfor. + + + +

Flyktninger:
-Mindre asyl-innvandring, økt integrering og god kontrollert utenlands bistand.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 23:52   #77
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Overordnet plan:
1. Bærekraftig næringspolitikk/miljø
2. Skole
3. Likestilling på overordnet plan (kjønn, religion, rase, sosial stilling, alder etc.)

Den siste er jo veldig hendig når man kan telle, men ikke begrense seg. Der putter jeg uhemmet inn både eldreomsorg, innvandrerpolitikk, sekularisering og mye mer.

Enkeltsaker som er opp i årets valg:
1. Ekteskapsloven (lakmustest var en flott forklaring)
2. Karakterer inn tidligere i skolen (nei)
3. Økt valgfrihet i pleie- og omsorgstilbudet (faste hjemmehjelper, innflytelse og medbestemmelse, denne kommer opp etter personlige erfaringer som var vanskelig å tro)

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dyrevelferd, det må snart gå opp for folk at når maten blir billigere er det dyra som betaler prisen!!!

Denne skulle forresten jeg også gjerne sett tydeligere på noens program...

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 23:54   #78
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Det var forresten ikke veldig lett å velge tre hjertesaker, nei. Trøsten for min del er at det aldri har vært så lett å velge parti som i år, så selv om det er "same old" er det vel gjenomtenkt.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 01:18   #79
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Kan ikke bruke mye tid nå, og det er nok dumt etter en sånn brannfakkel. Hadde ikke trengt sette ting så på spissen. Beklager det. Siden flere har reagert på det med religion for å oppføre seg pent, skal jeg svare på det:

Er agnostiker selv, bare så det er nevnt. Jeg tror mennesker trenger ting å tro på. Også religion. Fokus på hvordan man skal oppføre seg. Og i mange tilfeller, noe å klamre seg til. Religion er ikke dumt. Det er ikke feil. Det kan misbrukes som alt annet. Å tro verden blir bedre uten religiøse mennesker, mener jeg er korttenkt.

Ja, for det var en spøk, sant?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 01:28   #80
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Særlig dette med å opprettholde bosetting i distriktene er typiske ting jeg ikke er spesielt begeistret for.

Hva mener du her?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.