Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er dine tre hjertesaker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-09, 20:29   #101
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er dine tre hjertesaker?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Eller så kan man utvikle total aversjon mot bygder etter å ha bodd der noen år. Har jeg hørt.

Ja, det kan nok være, men det kommer vel an på hvor man har bodd, vil jeg tro.

Du synes ikke det? Hehe. Neivel.

Det er forskjell på bygdene også, for å si det slik. Ikke alle bygder er et pengesluk som man skal ha det til her inne.

Men, bondetamper i mindretall har visst ingenting de skulle sagt, for vi er jo bare slike bønder hele gjengen

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 20:31   #102
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Men, bondetamper i mindretall har visst ingenting de skulle sagt, for vi er jo bare slike bønder hele gjengen

Tja, nå har både jeg og BM (og tildels Monsoon også) vokst opp på landet så du bommer litt med den rurale sårheten nå altså.

Gammel 29-08-09, 20:37   #103
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tja, nå har både jeg og BM (og tildels Monsoon også) vokst opp på landet så du bommer litt med den rurale sårheten nå altså.

Det er sikkert mange som har vokst opp på landet som ikke vil bo der resten av livet. Men det er faktisk også mange som vil det, selv klarer jeg faktisk respektere hva andre vil, og mener om det.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 20:41   #104
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forskjell på bygdene også, for å si det slik. Ikke alle bygder er et pengesluk som man skal ha det til her inne.

Du leser jo ikke hva som skrives, Maxine. Det er klart det er forskjell på bygder. Og vi kjefter ikke på bygdene, det er ingen som sier at folk ikke skal få lov til å bo hvor de vil. Men jeg er uenig i at man skal sponse folk som vil bo i grisgrendte strøk. Da får de skaffe seg et næringsgrunnlag som gjør at de kan bo slik. Og hvis de da vil så korn så synes jeg de kan gjøre det. Men jeg synes ikke det er en menneskerett å få gjøre det, at det må subsidier til for at de skal få bo der de vil og jobbe med det de ønsker.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 20:44   #105
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert mange som har vokst opp på landet som ikke vil bo der resten av livet. Men det er faktisk også mange som vil det, selv klarer jeg faktisk respektere hva andre vil, og mener om det.

Jeg vet ikke helt hvordan det går an å ordlegge seg sånn at du skjønner at det er ingen som ikke respekterer folk som bor på landet og deres valg, men at distriktspolitikken koster faktisk ganske mye penger og at man ikke vil subsidiere bygdesamfunn som ikke greier å livnære seg selv.

Jeg har full respekt for folk på øyer også, samtidig så støtter jeg ikke bygging av dyre bruer og tunneller til de aller minste øysamfunnene.

Gammel 29-08-09, 21:10   #106
Kallisti
Apfel der Zwietracht

Kallisti sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
Kallisti er populærKallisti er populærKallisti er populær
Standard

Jeg ønsker meg et rettferdig, klasseløst samfunn med likeverd. Før det er i orden, er jeg opptatt av oppvekst (herunder spesielt opptatt av ungdom og barnevern/psykisk helsevern), fordelings-og inkluderingspolitikk. Jeg vet jeg burde si miljø, men der er jeg ikke så sterk.

Gammel 29-08-09, 22:30   #107
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare en hjertesak, og det er krav til gatemusikanter hva angår tonevariasjon.

Hva, sier du, er det et parti som har dette som sin kampsak? Where do I sign up?

Kilde

("It's the final countdown, Vidar ..." )

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 22:57   #108
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Jeg har bare en hjertesak, og det er krav til gatemusikanter hva angår tonevariasjon.

Det er FrPs bidrag i miljøsaken - å fjerne støyforurensning.

Gammel 29-08-09, 23:17   #109
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Hva, sier du, er det et parti som har dette som sin kampsak? Where do I sign up?
Kilde
("It's the final countdown, Vidar ..." )

Jeg bøyer meg i støvet! Anti-byråkrati, anti-kontroll -partiet som vil regulere repertoirstørrelsen hos gatemusikanter. De har virkelig opphøyet inkonsistens til en kunstart; hinsides dumheten finnes den sublimt opphøyde idiotien.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 02:21   #110
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg kan ikke svare for Monsoon, men for min del mener jeg at folk gjerne må bo i distriktene så mye de vil (:edel: ), men jeg synes ikke samfunnet skal bruke store ressurser på å opprettholde det.

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg ser ikke noen hensikt i å subsidiere folks ønske om å bo i grisgrendte strøk. Folk må selvfølgelig få lov til det, men jeg ønsker altså ikke å betale for det.

Og vise versa håper jeg? Vi som nyter godt av Kårstø, Tjeldbergodden, Sture og Mongstad kan få slippe å dele med Oslo og resten av landet?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 02:26   #111
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og der kjente jeg plutselig at distiktpolitikk er en av mine hjertesaker. Jeg ønsker ikke at alle skal samles i byene, men at hele Norge skal kunne taes i bruk. Jeg ønsker ikke land der kun 20% av arealet utnyttes, men at det skal tilrettelegges for at det skal være mulig å kunne bosette seg (og leve) i hele vårt vidstrakte land. Og jeg knegger over naive Oslo-boere som tror de betaler for gildet.

Gammel 30-08-09, 08:31   #112
Albertine
Passiv

Standard

For å sette det i et litt annet perspektiv, sånn bare for moro skyld, så er jo Norge utkant og distrikt og vel så det i europeisk målestokk. Hadde vi vært medlem av EU og uten de hersens oljepengene ville vi vel blitt tvangsflyttet til Rhindalen fortere enn svint.

Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 08:40   #113
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Og der kjente jeg plutselig at distiktpolitikk er en av mine hjertesaker. Jeg ønsker ikke at alle skal samles i byene, men at hele Norge skal kunne taes i bruk. Jeg ønsker ikke land der kun 20% av arealet utnyttes, men at det skal tilrettelegges for at det skal være mulig å kunne bosette seg (og leve) i hele vårt vidstrakte land. Og jeg knegger over naive Oslo-boere som tror de betaler for gildet.

Etter å ha lest en gang til gjennom må jeg si meg enig. En ting er å si at det er for store overføringer til landbruket men å si at vi ikke skal sørge for at kulturlandskapet f.eks. i indre deler av Finnmark skal opprettholdes mener jeg er feil. Særlig om en argumenterer for at vi ikke trenger folk i grisgrente strøk.

Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 08:54   #114
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Og vise versa håper jeg? Vi som nyter godt av Kårstø, Tjeldbergodden, Sture og Mongstad kan få slippe å dele med Oslo og resten av landet?

Dette handler da vel ikke om å dele med resten av landet? Dette handler om å subsidiere steder uten næringsgrunnlag. Dersom du bor langt på landet på vestlandet og jobber på Kårstø - vel, da har det jo en hensikt å bo der da.

Og vedrørende at vestlandet kunne slippe å dele med østlandet - den diskusjonen var en klassiker rundt søndagsmiddagen i hele oppveksten min. (Jeg er vokst opp rundt et verftsmiljø på vestlandet.) Og den er jeg lei av, det er bare tull. Det finnes da ingen tvil om at det er mange steder i det ganske land som bidrar stort til verdiskapningen i Norge. Og det er ingen som sier at det er Oslo som holder hjulene i gang. Man må allikevel få lov til å stille spørsmålstegn ved politikken som føres i Norge i dag, uten at man ved det må være enebidragsyter til landets velferd.

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

For å sette det i et litt annet perspektiv, sånn bare for moro skyld, så er jo Norge utkant og distrikt og vel så det i europeisk målestokk. Hadde vi vært medlem av EU og uten de hersens oljepengene ville vi vel blitt tvangsflyttet til Rhindalen fortere enn svint.

Næringsgrunnlag, ikke ødeland, er essensen i argumentasjonen som er presentert fortløpende gjennom denne tråden. Det er ikke antall høyhus jeg måler bruksnytten etter. Men ja, hadde vi vært medlem av EU, og ikke hadde verdiskapning i landet vårt så tror jeg neppe EU hadde satt av midler til at vi skulle holdes forsørget gjennom EU-systemet fordi vi selvfølgelig måtte få lov til å bo oppi fjellene her selv om det ikke gav oss til smør på brødet.

Gammel 30-08-09, 12:03   #115
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Det finnes da ingen tvil om at det er mange steder i det ganske land som bidrar stort til verdiskapningen i Norge. Og det er ingen som sier at det er Oslo som holder hjulene i gang.

Nei, Oslo er nok ikke på toppen i verdiskapning i dette landet, det er i alle fall sikkert.

Jeg tror ikke det er liv laga å bo alle steder, altså, og man kan ikke forvente å ha lege, post, skole, butikk og bank i nærmiljøet om man bosetter seg på en gård i fjellheimen eller på den ytterst nøgne ø. Men å legge ned distriktene (som er størsteparten av dette landet) er jeg ikke helt enig med, nei.

Gammel 30-08-09, 12:45   #116
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Nei, Oslo er nok ikke på toppen i verdiskapning i dette landet, det er i alle fall sikkert.

Get real!

Det er en myte det der om at Oslo ikke skaper verdier altså.

Gammel 30-08-09, 12:58   #117
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Hva skaper Oslo da? Hva produseres? Mat? Olje? Fisk? Energi? Utstyr til oljeboring og til industri? Hva eksporterees?

Opplys meg.

Gammel 30-08-09, 13:04   #118
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble også litt mer klar over hva jeg føler rundt dette av denne tråden. Jeg er helt enig med deg, og ønsker ikke et Norge a la Sverige hvor store deler av landet ligger helt dødt. Det føles helt greit subsidiering for min del.

Gammel 30-08-09, 13:07   #119
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Og det er ingen som sier at det er Oslo som holder hjulene i gang.

Hey. Jeg sier det hvis noen spør! (De andre – etter norsk målestokk – større byene bidrar også da.) Et moderne samfunn er basert på kompetanse, teknologi og avansert infrastruktur; denne kommer ikke fra landsbygda for å si det forsiktig.

Næringsgrunnlag, ikke ødeland, er essensen i argumentasjonen som er presentert fortløpende gjennom denne tråden.

Monsoon gjør jo så godt rede for det økonomiske at kanskje noen av de mer tungnemme «distriktstilhengerne» får det med seg også. Utover det må kulturelle aspekter tillegges mer vekt. Ungdom fortjener, og trenger, bedre enn små isolerte videregående skoler i distriket. Alle fortjener, og trenger, bedre enn det generelle kulturtilbudet man har hvis man bor for langt unna nærmeste by til å dra dit på kvelden eller i helgene. Den nye ekteskapsloven er nevnt som lakmustest på verdier tidligere i tråden; dette bør ligge til grunn i distriktspolitikken også. Norske bygder og småbyer er dessverre ikke kjent for å rettferdiggjøre sin eksistens ved å behandle homofile – eller andre som skiller seg ut – på en akseptabel måte.

Ben "hjemmebrent teller ikke som kultur" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 13:30   #120
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Ungdom fortjener, og trenger, bedre enn små isolerte videregående skoler i distriket. Alle fortjener, og trenger, bedre enn det generelle kulturtilbudet man har hvis man bor for langt unna nærmeste by til å dra dit på kvelden eller i helgene. Den nye ekteskapsloven er nevnt som lakmustest på verdier tidligere i tråden; dette bør ligge til grunn i distriktspolitikken også. Norske bygder og småbyer er dessverre ikke kjent for å rettferdiggjøre sin eksistens ved å behandle homofile – eller andre som skiller seg ut – på en akseptabel måte.

Sorry, men jeg synes du er fullstendig på jordet! Mellom linjene (der det selvsagt ikke står noe) leser jeg at du har flyttet fra noe til noe du fant bedre og mener at du selv er malen. Det stemmer ikke.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:13.