Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er dine tre hjertesaker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-09, 16:04   #221
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine tre hjertesaker?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Er det derfor du skal ut i distriktet?

Jaaaa! Jeg er lei av å få kjeft av de andreeee! Nei, Esme, du må bruke den andre enden av kniven, den skarpe enden, sier de, og har på en måte en slags spydig tone til meg. Akkurat som at det skal være flaut å bomme på en 50-50-sjanse lissom.

Gammel 02-09-09, 16:05   #222
Albertine
Passiv

Standard

Her er det jo bare trøndere, så det hefter liksom ikke om du skjærer feil.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:07   #223
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Så folk på småsteder er ikke så nøye med kvaliteten?

Tja, det at mange heller vil dra til et bitte lite lokalsykehus enn å reise til et større sykehus, er jo et tegn på at de nøyer seg med dårligere kvalitet.

De er så dumme at de tar til takke med det de får?

Det synes jeg er dårlig argumentasjonsteknikk. Det går ikke an å diskutere ting generelt om alle som føler personlig skal lese fornærmelser inn i hvert bidige innlegg.

Gammel 02-09-09, 16:09   #224
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jaaaa! Jeg er lei av å få kjeft av de andreeee! Nei, Esme, du må bruke den andre enden av kniven, den skarpe enden, sier de, og har på en måte en slags spydig tone til meg. Akkurat som at det skal være flaut å bomme på en 50-50-sjanse lissom.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:13   #225
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Her er det jo bare trøndere, så det hefter liksom ikke om du skjærer feil.

Altså, for å presisere: Jeg jobber på kontor for tiden, mens sønnen min er liten.

Gammel 02-09-09, 16:14   #226
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, det at mange heller vil dra til et bitte lite lokalsykehus enn å reise til et større sykehus, er jo et tegn på at de nøyer seg med dårligere kvalitet.

For det kan ikke være at de ser verdien i å være på et lite lokalsykehus med et tett forhold til sine pasienter, en veldig variert hverdag
OG at de faktisk ønsker og vil bo i distriktene?
Eller var det ikke legene du tenkte på?

Jeg gidder virkelig ikke reise til Aker for å ta en UL- når jeg har en dyktig og hyggelig jordmor som gjør det på et splitternytt UL apparat på mitt lokalsykehus ( et UL apparat som lokalbefolkningen samlet inn penger til, forresten). Betyr det at jeg stoler på hennes kompetanse og er trygg på at hun vil sende meg videre dersom det er en grunn til det, at jeg "nøyer meg" med dårligere kvalitet?
det er dessuten sikkert langt billigere at jordmor sender videre de få som må til spesialist, enn at spesialisten skal se på alle?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:16   #227
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

(…) kronidioter som ikke bør ha legelisens. (…) De har forsåvidt en tendens disse legene til å havne på småsteder uansett hvor de ikke blir korrigert av kollegaer.

Og her er vi ved kjernen av problemet, og ved det rasjonelle grunnlaget for mitt syn på norsk distriktspolitikk generelt og småsteder spesielt. Den begresende faktoren i helsevesenet i Norge er ikke penger – vi har mer penger enn vi vet hva vi skal gjøre med her i landet, men kompetanse. Jeg er overbevist om at det samme gjelder på mange andre områder også. Så lenge det ikke går an å skaffe nok kompetent arbeidskraft på alle områder som folk krever og forventer at skal være tilgjengelig lokalt – og det er min overbevisning at det ikke går an, samme hvor mye penger vi øser ut – så må folk enten justere forventningene sine eller flytte på seg.

Ben "well, duh" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:16   #228
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

For det kan ikke være at de ser verdien i å være på et lite lokalsykehus med et tett forhold til sine pasienter, en veldig variert hverdag
OG at de faktisk ønsker og vil bo i distriktene?
Eller var det ikke legene du tenkte på?

Nei.

Gammel 02-09-09, 16:27   #229
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Og her er vi ved kjernen av problemet, og ved det rasjonelle grunnlaget for mitt syn på norsk distriktspolitikk generelt og småsteder spesielt. Den begresende faktoren i helsevesenet i Norge er ikke penger – vi har mer penger enn vi vet hva vi skal gjøre med her i landet, men kompetanse. Jeg er overbevist om at det samme gjelder på mange andre områder også. Så lenge det ikke går an å skaffe nok kompetent arbeidskraft på alle områder som folk krever og forventer at skal være tilgjengelig lokalt – og det er min overbevisning at det ikke går an, samme hvor mye penger vi øser ut – så må folk enten justere forventningene sine eller flytte på seg.

Ben "well, duh" Murphy

Men hva er de "vi" ( vet fortsatt ikke om jeg bor i distriktet, eller ikke) forventer så mye av da?
Jeg forventer virkelig ikke å ha et sykehus med spesialkompetanse på noe som helst. Men jeg forventer at de kan ta et rønkebilde, og gipse et enkelt brudd, eller ta en avgjørelse på at bruddet ikke er enkelt, gi smertestillende og rekvirere adekvat transport til et sykehus som kan.
Akkurat som jeg forventer at en allmenlege skal kunne litt om mye, mens jeg ikke forventer at tannlegen skal kunne så mye om fotvorter

Gammel 02-09-09, 16:30   #230
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Men hva er de "vi" ( vet fortsatt ikke om jeg bor i distriktet, eller ikke) forventer så mye av da?
Jeg forventer virkelig ikke å ha et sykehus med spesialkompetanse på noe som helst. Men jeg forventer at de kan ta et rønkebilde, og gipse et enkelt brudd, eller ta en avgjørelse på at bruddet ikke er enkelt, gi smertestillende og rekvirere adekvat transport til et sykehus som kan.
Akkurat som jeg forventer at en allmenlege skal kunne litt om mye, mens jeg ikke forventer at tannlegen skal kunne så mye om fotvorter

Jeg mener at man bør forvente at et lokalsykehus ikke behandler feil, at de skal sende pasienter videre raskt når det er riktig og at det er andre enn turnusleger tilstede på natten. Det er mange lokalsykehus som ikke greier dette.

Gammel 02-09-09, 16:30   #231
Slettet bruker
Passiv

Standard

Floksa, jeg er ganske sikker på at om barnet ditt blir sykt eller alvorlig skadet og det viser seg at legen ved ditt lokale sykehus feilbehandlet fordi tilbudet rett og slett er for dårlig, så ville du heller hatt barnet behandlet ved et større sykehus med den rette kompetansen?

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:33   #232
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Floksa, jeg er ganske sikker på at om barnet ditt blir sykt eller alvorlig skadet og det viser seg at legen ved ditt lokale sykehus feilbehandlet fordi tilbudet rett og slett er for dårlig, så ville du heller hatt barnet behandlet ved et større sykehus med den rette kompetansen?

Joda, det er nok sikkert og visst.
Men problemet her er jo da LEGENE ikke de små sykehusene, eller?
Altså at legene må bli flinkere til å se sin begrensing og henvise videre.
Og dårlige leger finnes vel overalt, men på store sykehus kan de kamufleres, mens på små sykehus så synes de?
Men jeg synes i allefall ikke løsningen er å legge ned enda flere sykehus, og særlig ikke om det er legene som er problemet!

Gammel 02-09-09, 16:36   #233
Albertine
Passiv

Standard

Det synes jeg er dårlig argumentasjonsteknikk. Det går ikke an å diskutere ting generelt om alle som føler personlig skal lese fornærmelser inn i hvert bidige innlegg.

Tingen er at jeg ikke kan argumentasjonsteknikk i det hele tatt. Men det var så fullstendig ulikt meg selv å i det hele tatt gå inn i en diskusjon at det bare tok litt overhånd. Stor seier for meg uansett, så får argumentet mitt heller bare falle tilbake på sin egen urimelighet.

Saken er at jeg har med egne øyne sett hvor tragisk det kan ende når en kvinne går inn i fødsel før tiden, må kjøres 30 mil og bytte ambulanse to ganger underveis og kommer for sent frem til kvalifisert hjelp.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:37   #234
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, for det kan vel ikke være noe som er feil med småstedene som fører til problemer der?

Ben "unpossible" Murphy

Gammel 02-09-09, 16:41   #235
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Nei, for det kan vel ikke være noe som er feil med småstedene som fører til problemer der?

Ben "unpossible" Murphy

Jeg kan vankelig se for meg hvordan avl ( evt innavl) topografi, ordfører, hus, vind, vær, befolkning osv kan føre til at en lege overvurderer seg selv, sine evner og sin kompetanse og behandler, der denne skulle ha henvist videre?

Enlaiten mi pliis

Gammel 02-09-09, 16:42   #236
Slettet bruker
Passiv

Standard

Joda, det er nok sikkert og visst.
Altså at legene må bli flinkere til å se sin begrensing og henvise videre.
Og dårlige leger finnes vel overalt, men på store sykehus kan de kamufleres, mens på små sykehus så synes de?
Men jeg synes i allefall ikke løsningen er å legge ned enda flere sykehus, og særlig ikke om det er legene som er problemet!

Problemet blir da at det er såpass lite attraktivt å jobbe på sånne steder at de mest kompetente legene kort og godt ikke ender der. For de velger andre jobber i all hovedsak. Og da ender man med leger som ikke er gode nok. Og som på et større sykehus aldri ville sittet med et slikt ansvar men heller hatt oppgaver de passet bedre til.

Det er jo sånn det er - de som kan velge og vrake i jobber tar de jobbene de har lyst på. Og erfaringsmessig er ikke dette jobber i provinsene langt fra sine fagmiljøer.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:43   #237
Slettet bruker
Passiv

Standard

Og når jeg skriver leger så mener jeg mer enn leger. Jeg mener lærere og det meste.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:49   #238
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Problemet blir da at det er såpass lite attraktivt å jobbe på sånne steder at de mest kompetente legene kort og godt ikke ender der. For de velger andre jobber i all hovedsak. Og da ender man med leger som ikke er gode nok. Og som på et større sykehus aldri ville sittet med et slikt ansvar men heller hatt oppgaver de passet bedre til.

Det er jo sånn det er - de som kan velge og vrake i jobber tar de jobbene de har lyst på. Og erfaringsmessig er ikke dette jobber i provinsene langt fra sine fagmiljøer.

Jeg ser jo helt klart den, men det er jo her gullroten kommer inn.
Jeg har generelt mer tro på gullrot enn pisk, og synes det er helt ok å bruke penger (om det er penger som motiverer leger?) på å få generell kompetanse ut i distriktene.

Gammel 02-09-09, 16:58   #239
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jeg kan vankelig se for meg hvordan avl ( evt innavl) topografi, ordfører, hus, vind, vær, befolkning osv kan føre til at en lege overvurderer seg selv, sine evner og sin kompetanse og behandler, der denne skulle ha henvist videre?

Enlaiten mi pliis

Det finnes dyktige leger på lokalsykehus også, bevares. Men av de som ikke er flinke i det hele tatt, så blir mange av dem utsatt for hard kritikk av kollegaer. Da er det mye morsommere å være den eneste ortopeden/kirurgen da, og konge på haugen og ingen tør å opplyse om at h*n rett og slett gjør feil. I tillegg er lokalsykehusene også mye mer desperat enn de store sykehusene, Ullevål har en helt annen gjeng å velge mellom enn Stord for eksempel.

Gammel 02-09-09, 17:00   #240
Benmurphy
-

Standard

Jeg ser jo helt klart den, men det er jo her gullroten kommer inn.
Jeg har generelt mer tro på gullrot enn pisk, og synes det er helt ok å bruke penger (om det er penger som motiverer leger?) på å få generell kompetanse ut i distriktene.

Selv om dere betaler for det (jeg vil ikke), så er det for det første ingen ledig kompetanse å hente, for det andre kommer det uansett ikke til å virke; dere greier kanskje å bestikke noen til å være der en stund, men, som smilefjes påpeker, de fleste kompetente mennesker både ønsker og trenger et fagmiljø for å fungere bra og utvikle seg. Det får man ikke på småsteder, hverken innen helse eller utdanning; ikke på andre områder heller. Det er derfor også en reell fare for at kompetanse som i utgangspunktet er god vil forvitre over tid. Når tilhengere av det vanvittig bortkastede pengesluket av en distriktspolitikk vi har tar innover seg disse tingene – det hender det nemlig at de gjør – begynner de gjerne å foreslå beordring av leger; jeg håper vi slipper det våset her, selv om du er inne på bruk av pisk.

Ben "the horse is dead" Murphy

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:44.