Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å ikke bruke barnets fornavn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-09, 09:51   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Å ikke bruke barnets fornavn

Hva tenker dere om de som navngir barnet to navn, men bruker bare navn nr.2?

Og ja jeg vet at dette er et typisk spørsmål som mange her inne vil avfeie med det får nå bli opp til enhver familie, men jeg spør likevel.

Selv synes jeg det er litt sårt på en måte. At et navn ikke er bra nok, føles det som. Et signal til andre om at man har dette navnet, men man liker det ikke så godt at man bruker det. Hvorfor gir man det da? Hvorfor f.eks. oppkalle, om det ikke er fint nok til å brukes? Og hvor ofte vil ikke det barnet bli møtt med et annet navn når det skal leses opp, registreres et sted, møte et sted?

Sist redigert av Dronningen : 03-09-09 kl 09:57.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 09:55   #2
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ikke bruke barnets fornavn

Det syns jeg er en helt grei ting å gjøre. I mange tilfeller kan jo et navn være et resultat av en forhandling mellom foreldrene, der det ene er et navn som en føler "må" gis, mens det andre er et navn som man har lyst til å gi men hvor det ikke er familietilknytning. Broren min har f.eks. navn som er oppkalling og navn som begge foreldrene mine likte og var enige om, men som ikke var familienavn. Det er det navnet som er i bruk. Familienavnet ble satt først, fordi det klinger best med den navnekombinasjonen når hele navnet brukes, på vår dialekt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 09:55   #3
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det syns jeg er en helt grei ting å gjøre. I mange tilfeller kan jo et navn være et resultat av en forhandling mellom foreldrene, der det ene er et navn som en føler "må" gis, mens det andre er et navn som man har lyst til å gi men hvor det ikke er familietilknytning. Broren min har f.eks. navn som er oppkalling og navn som begge foreldrene mine likte og var enige om, men som ikke var familienavn. Det er det navnet som er i bruk. Familienavnet ble satt først, fordi det klinger best med den navnekombinasjonen når hele navnet brukes, på vår dialekt.

Men bruker han hele navnet i det hele tatt?

Gammel 03-09-09, 09:56   #4
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Gammel 03-09-09, 09:57   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har akkurat det! Har to fornavn og er oppkallt, med begge navnene, etter min oldemor. Hun brukte bare det andre navnet (vet ikke hvorfor, men hun var nordlending, og de har mye rart for seg når det kommer til navn og oppkalling ) og dermed har jeg også bare blitt kalt det andre navnet. Litt styrete er det med navneopprop og slikt, men ikke noe mer enn at det er helt ok. Det er på ingen måte sårt for meg, fordi jeg vet at oldemor bare brukte det andre navnet. Dersom jeg var oppkallt etter to forskjellige personer, ville kanskje saken sett annerledes ut.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 09:57   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker ikke noe spesielt om det, og i alle fall ikke at det er "sårt". Jeg har bare ett navn selv, et veldig vanlig navn, og særlig da jeg var liten kunne jeg virkelig tenkt meg å ha et navn til. Ikke et dobbeltnavn, nødvendigvis - da ville jeg jo hett noe annet - men gjerne et mellomnavn, og da gjerne et oppkallingsnavn. Jeg ville satt pris på å "føre videre" et navn fra en oldemor eller lignende, å kjenne igjen navnet mitt i familiealbumet og sånt, og jeg ville ikke synes poenget var å bruke navnet til daglig. Jeg kjenner flere som selv har valgt å legge til mellomnavn når de ble voksne, enten det var et "etter-mellomnavn" (ofte mors pikenavn) eller et "for-mellomnavn". Vi valgte å gi Poden et mellomnavn etter to av oldefedrene hans, og bruker vanligvis ikke dette navnet, men det blir jo opp til ham hva han ønsker når han blir eldre - han har da muligheten til å velge å bruke bare det første, bare det andre eller begge.

Hvis du konkret snakker om det å gi barnet to navn og så bruke det andre til vanlig, så har jeg ingen spesiell mening om det heller. Synes man navnene passer best i den rekkefølgen, så gjør man det slik - og det kan jo også være at man i utgangspunktet tenkte å bruke det første navnet, men så har falt ned på det andre, kanskje til og med fordi barnet ønsker det selv. Om barnet møtes med et annet navn enn det er vant til, så er det jo ikke verre enn å si fra. (Det er ganske mange som "må" si fra om at "nei, jeg bruker ikke begge navnene", eller som ikke skjønner at "Per" er det samme som "Per Kristian", som man er vant til å bli kalt.)

Gammel 03-09-09, 09:57   #7
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette klarer jeg ikke å ha noen annen mening enn - det må da være helt greit - om. Veien blir til mens man går. Noen får et navn de bruker, andre får kallenavn, noen bruker det første av to navn, andre bruker det andre. Det som står på papiret og ikke brukes er da helt irrelevant.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 09:58   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns du er vel sart nå, Dronningen.

Gammel 03-09-09, 09:59   #9
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En kusine av meg fikk to navn, men det er aldri brukt annet enn en forkortelse av navn nr. 2. Hun har i voksen alder formelt skiftet til dette.

Gammel 03-09-09, 09:59   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og flere av mine søsken har mer eller mindre ubrukelige mellomnavn som er oppkalling av besteforeldre, gamle gårdsnavn eller andre familienavn. To navn gitt betyr ikke to navn brukt, det er tradisjoner, relasjoner og masse rart som ligger bak de mer eller mindre velklingende dobbeltnavnene.

Min bror nr. 2 har begynt å bruke kun 2. navn, og jeg må innrømme at det er pussig at en bror jeg kjenner som H*** konsekvent blir kalt M*** av kjæresten og alle studiekompisene.

Gammel 03-09-09, 10:03   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså: Mine svigers bommet ganske stygt da de ga min sjels elskede navn. De bruker helst begge, han bruker selv aldri mellomnavnet fordi de klinger dårlig sammen og de aller fleste han kjenner privat bruker et kallenavn basert på en sammentrekning av navnene. Er det noe å være lei seg over? De bommet, verden tar konsekvensene.

Min mors kusine ble døpt Wenche Helene Maria, men alle kaller henne Mia. Hun er oppkalt etter moren, farmoren og mormoren på en gang.

Gammel 03-09-09, 10:03   #12
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Kjenner til eit tilfelle, der ungen har to navn og det er det andre som blir brukt.

Men der er bakgrunnshistorien for det første navnet såpass spesiell at alle skjønner kvifor det navnet aldri blir brukt.

Gammel 03-09-09, 10:04   #13
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Jeg har forresten dobbeltnavn og bruker bare det første. Foreldrene mine har prøvd å bruke begge, men jeg sluttet å svare på dobbeltnavnet som fireåring med beskjed om at jeg heter ikke x-y, jeg heter x! Foreldrene mine har aldri vært såre for det og det er det da ingen grunn til å være. Navnet mitt er navnet mitt.

Gammel 03-09-09, 10:04   #14
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns du er vel sart nå, Dronningen.

Ja jeg funderer på mye jeg. Men i møte med ei lita pie med to navn, der det ene er litt eldre og det andre litt mer in, og de bare brukte nr.2, så tenker jeg hvorfor ikke bruke hele det flotte navnet hun har fått? Jeg liker navn jeg. Som regel skjemmer heller ikke navn noen, men man venner seg jo til hvem alle er.

Gammel 03-09-09, 10:04   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Hva tenker dere om de som navngir barnet to navn, men bruker bare navn nr.2?

For å sjekke at jeg skjønner hva du spør om: Du tenker at det er verre at Ole Anton bare blir kalt "Anton" enn bare blir kalt "Ole", siden Anton er navn nr 2?

Selv synes jeg det er litt sårt på en måte. At et navn ikke er bra nok, føles det som. Et signal til andre om at man har dette navnet, men man liker det ikke så godt at man bruker det. Hvorfor gir man det da? Hvorfor f.eks. oppkalle, om det ikke er fint nok til å brukes?

Synes du dette er sårt? Virkelig? Jeg skjønner at det høres nedlatende ut, og det er ikke meningen, men jeg spør helt ærlig, det må da være ofte at ting er sårt om dette er sårt også? Det høres forferdelig slitsomt ut?

Og hvor ofte vil ikke det barnet bli møtt med et annet navn når det skal leses opp, registreres et sted, møte et sted?

Jeg har en god venn som heter tilsvarende Per Erik og som bruker kun navn nr 2. Han synes ikke det er noe problem, han sier det samme som de som ikke bruker nr 2, bare kall meg Erik. I offentlige sammenhenger så lyder han jo navnet.

Gammel 03-09-09, 10:06   #16
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Kan ikke helt forstå hvorfor det skal være sårt. Men, at det innimellom kan bli litt praktisk kluss kan jeg se.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 10:08   #17
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Vi har gitt snupsen to navn, og bruker stort sett bare navn nr to. Hun bruke hele, og vi har en ambisjon om å bruke hele iallefall innimellom.

Gammel 03-09-09, 10:09   #18
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg har forresten dobbeltnavn og bruker bare det første. Foreldrene mine har prøvd å bruke begge, men jeg sluttet å svare på dobbeltnavnet som fireåring med beskjed om at jeg heter ikke x-y, jeg heter x! Foreldrene mine har aldri vært såre for det og det er det da ingen grunn til å være. Navnet mitt er navnet mitt.

Jeg føler at det blir nesten samme som hos oss men at de bare bruker det ene navnet for det om ungen har 2 navn og man har skrevet det på ting osv.

Eks når turbo kom på første skoledag så ble hele navnet lest opp ute. mens da vi kom inn i klasserommet så sto bare første fornavn på en lapp. Han gikk å lette etter plassen sin og til slutt sier en pappaen til en kompis at han strodde det det var plassen hannes for at det sto "****" på lappen. Så utbryter turbo "jeg heter ikke det der. er ikke mitt navn" Mens 3 jenter med dobbeltnavn hadde fått begge navnene sine på lappen.
Og de har enda ikke fikset de. Og lærerne vet jeg bruker ofte bare ***** Og det iriterer meg stort

Er ingen i familien som bare har brukt første navnet hannes.

Gammel 03-09-09, 10:11   #19
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner noen som ga førstemann to fornavn, og bare bruker navn nr 2, som er ganske spesielt. De sier at navn nr 1 fikk han så han kan bruke det om han ikke liker navn nr 2 selv...

Så kom yngstemann, og han fikk bare ett fornavn. Et veldig vanlig 10-på-topp navn. Han fikk altså ingen alternativer. Hva om han ikke liker sitt navn, da?

Jeg synes det er bittelitt snodig...

Gammel 03-09-09, 10:12   #20
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg hadde det vært OK, men det er kanskje lett for meg å si all den tid jeg sverger til korte og greie enkeltnavn. Jeg innbiller meg at jeg ville syntes det var bittelitt mindre greit hvis barnet het Ole-Anton og ikke Ole Anton. Egentlig ville jeg kanskje hengt meg mer opp i bevisst uttalefeil. (Svogers vurderte en gang å kalle en eventuell gutt for Mattias. Svigerfar sa da at han kom til å kalle barnet for MATT-ias.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:46.