|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Å ikke bruke barnets fornavnHva tenker dere om de som navngir barnet to navn, men bruker bare navn nr.2? Sist redigert av Dronningen : 03-09-09 kl 09:57. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
villende
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnDet syns jeg er en helt grei ting å gjøre. I mange tilfeller kan jo et navn være et resultat av en forhandling mellom foreldrene, der det ene er et navn som en føler "må" gis, mens det andre er et navn som man har lyst til å gi men hvor det ikke er familietilknytning. Broren min har f.eks. navn som er oppkalling og navn som begge foreldrene mine likte og var enige om, men som ikke var familienavn. Det er det navnet som er i bruk. Familienavnet ble satt først, fordi det klinger best med den navnekombinasjonen når hele navnet brukes, på vår dialekt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Pauset
Sv: Å ikke bruke barnets fornavn
Men bruker han hele navnet i det hele tatt? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg har akkurat det! Har to fornavn og er oppkallt, med begge navnene, etter min oldemor. Hun brukte bare det andre navnet (vet ikke hvorfor, men hun var nordlending, og de har mye rart for seg når det kommer til navn og oppkalling
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg tenker ikke noe spesielt om det, og i alle fall ikke at det er "sårt". Jeg har bare ett navn selv, et veldig vanlig navn, og særlig da jeg var liten kunne jeg virkelig tenkt meg å ha et navn til. Ikke et dobbeltnavn, nødvendigvis - da ville jeg jo hett noe annet - men gjerne et mellomnavn, og da gjerne et oppkallingsnavn. Jeg ville satt pris på å "føre videre" et navn fra en oldemor eller lignende, å kjenne igjen navnet mitt i familiealbumet og sånt, og jeg ville ikke synes poenget var å bruke navnet til daglig. Jeg kjenner flere som selv har valgt å legge til mellomnavn når de ble voksne, enten det var et "etter-mellomnavn" (ofte mors pikenavn) eller et "for-mellomnavn". Vi valgte å gi Poden et mellomnavn etter to av oldefedrene hans, og bruker vanligvis ikke dette navnet, men det blir jo opp til ham hva han ønsker når han blir eldre - han har da muligheten til å velge å bruke bare det første, bare det andre eller begge.
|
|
|
#7 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnDette klarer jeg ikke å ha noen annen mening enn - det må da være helt greit - om. Veien blir til mens man går. Noen får et navn de bruker, andre får kallenavn, noen bruker det første av to navn, andre bruker det andre. Det som står på papiret og ikke brukes er da helt irrelevant.
|
|
|
#9 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnEn kusine av meg fikk to navn, men det er aldri brukt annet enn en forkortelse av navn nr. 2. Hun har i voksen alder formelt skiftet til dette.
|
|
|
#10 |
|
Epikur
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg og flere av mine søsken har mer eller mindre ubrukelige mellomnavn som er oppkalling av besteforeldre, gamle gårdsnavn eller andre familienavn. To navn gitt betyr ikke to navn brukt, det er tradisjoner, relasjoner og masse rart som ligger bak de mer eller mindre velklingende dobbeltnavnene.
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnMen altså: Mine svigers bommet ganske stygt da de ga min sjels elskede navn. De bruker helst begge, han bruker selv aldri mellomnavnet fordi de klinger dårlig sammen og de aller fleste han kjenner privat bruker et kallenavn basert på en sammentrekning av navnene. Er det noe å være lei seg over? De bommet, verden tar konsekvensene.
|
|
|
#12 |
|
Unik
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnKjenner til eit tilfelle, der ungen har to navn og det er det andre som blir brukt.
|
|
|
#13 |
|
villende
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg har forresten dobbeltnavn og bruker bare det første. Foreldrene mine har prøvd å bruke begge, men jeg sluttet å svare på dobbeltnavnet som fireåring med beskjed om at jeg heter ikke x-y, jeg heter x! Foreldrene mine har aldri vært såre for det og det er det da ingen grunn til å være. Navnet mitt er navnet mitt. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Pauset
Ja jeg funderer på mye jeg. Men i møte med ei lita pie med to navn, der det ene er litt eldre og det andre litt mer in, og de bare brukte nr.2, så tenker jeg hvorfor ikke bruke hele det flotte navnet hun har fått? Jeg liker navn jeg. Som regel skjemmer heller ikke navn noen, men man venner seg jo til hvem alle er. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
For å sjekke at jeg skjønner hva du spør om: Du tenker at det er verre at Ole Anton bare blir kalt "Anton" enn bare blir kalt "Ole", siden Anton er navn nr 2?
Synes du dette er sårt? Virkelig? Jeg skjønner at det høres nedlatende ut, og det er ikke meningen, men jeg spør helt ærlig, det må da være ofte at ting er sårt om dette er sårt også? Det høres forferdelig slitsomt ut?
Jeg har en god venn som heter tilsvarende Per Erik og som bruker kun navn nr 2. Han synes ikke det er noe problem, han sier det samme som de som ikke bruker nr 2, bare kall meg Erik. I offentlige sammenhenger så lyder han jo navnet.
|
|
|
#17 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnVi har gitt snupsen to navn, og bruker stort sett bare navn nr to. Hun bruke hele, og vi har en ambisjon om å bruke hele iallefall innimellom.
|
|
|
#18 |
|
Type R ;)
Hvor: Nord
Jeg føler at det blir nesten samme som hos oss men at de bare bruker det ene navnet for det om ungen har 2 navn og man har skrevet det på ting osv.
|
|
|
|
#19 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg kjenner noen som ga førstemann to fornavn, og bare bruker navn nr 2, som er ganske spesielt. De sier at navn nr 1 fikk han så han kan bruke det om han ikke liker navn nr 2 selv...
|
|
|
|
#20 |
|
Etylbarbital
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnFor meg hadde det vært OK, men det er kanskje lett for meg å si all den tid jeg sverger til korte og greie enkeltnavn.
|
![]() |
|
|