|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
superbruker
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg ser ikke noe problem med saken? Jeg forstår ikke helt problemstillingen. De fleste jeg kjenner som har flere fornavn bruker kun det ene. Alle i min familie har to fornavn (oldemorgenerasjonen har faktsik 3-4 navn) men alle bruker kun et av navnene. I hvilken rekkefølge navnene har havnet et bestemt etter hva som høres best ut å uttale.
|
|
|
#22 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnVår minste har 2 navn, men vi bruker bare det ene. Navn nr. 1 (som er det vi bruker) er et typisk "topp 10" navn, og vi regner med at når hun blir eldre, blir det minst 3 i klassen som har samme navn. Vi syntes derfor det var greit med et mellomnavn (som er oppkalling), så i stedet for å hete Lea M. Lea T og Lea S, kan hun heller få være Lea Mari. (Oppdiktet eksempel.) Det har ingenting med at navn nr. 2 ikke er godt nok og jeg synes ikke det er sårt eller trist eller noe som helst. Bare praktisk. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavn
Jeg kjenner noen som har gjort akkurat det samme. Navnet hennes har på en måte blitt til mens hun vokste opp. Til slutt var det bare denne forkortelsen som var navnet hennes. Det egentlige navnet vedkjente hun seg ikke i det hele tatt.
|
|
|
|
#24 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg har svensk svigerfamilie, og de har tre fornøavn hele hurven, men det varierer hvilket av dem som er i bruk. Fru Svigerkanin bruker sitt andre fornavn, det samme gjør søstra. Det er en del oppkalling og tradisjoner med i bildet, og rekkefølgen av navnene er bestemt av hvordan de klinger best sammen, ikke av hvilket som er viktigst eller finest i seg selv. Hassel har fått bare to fornavn, og vi bruker første. Men vi blir ikke lei oss om han som ungdom eller voksen bestemmer seg for å bruke det andre. Det var jo litt derfor han fikk det, for å kunne velge litt selv. Samme med Kløver. Begge nr 2-navnene synes vi også er veldig fine, ellers ville vi jo ikke valgt dem.
|
|
|
#25 |
|
Helt konge
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnSårt? Det synes jeg er det rareste, det at det skulle være sårt liksom. Sist redigert av Heiko : 03-09-09 kl 10:29. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnEr det mer utidig enn å bruke fornavn & etternavn når man prøver å nå inn? :guilty:
|
|
|
#27 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg bare tenker det er litt tungvindt, men de heter jo like mye det navnet som det andre navnet.
|
|
|
#28 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnVi ga lillesøster et fornavn nr 2 som bare storebror forholder seg til. Grunnen var at fornavnet hennes, som vi liker veldig godt, er nærmest ueksporterbart. Navn nr 2 finnes i en eller annen variant i stort sett hele verden, vi synes det var ok å gi henne en back up.
|
|
|
#29 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnFunderer litt her hvorfor jeg opplever det sånn, fordi alt har jo en årsak. Det er ikke noe jeg har tenkt så mye på, men i møte med enkeltpersoner har tanken slått meg. Jeg tror kanskje det handler mer om navnekonstellasjoner der det er klart at de to navnene er av veldig ulik type. At det egentlig ikke er aktuelt å bruke det første, og at man bruker det "fineste" navnet på en måte. At det kanskje sender ut noen signaler i forhold til en prioritering. Fordi man går da bort fra det "normale" ut fra litt overfladiske grunner. Kanskje tenker jeg sånn fordi både jeg og mannen har ganske uvanlige navn, og at man har følt noe rundt det å respektere navn når man vokste opp. Så har det vel kanskje også noe med at når man selv synes navnet på barnet er flott i sin helhet og synes det er fint å høre det uttalt, så synes jeg det er litt rart at noen skulle velge et navn de foretrekker ikke brukes i sin helhet. Sist redigert av Dronningen : 03-09-09 kl 10:35. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Epikur
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg slutter aldri å forundre meg over hva folk kan bli lei seg og såre over, altså.
|
|
|
#31 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnHva andre familier og venner gjør i forhold til egne barn, bryr jeg meg ikke om. Men jeg synes at jeg som forelder har rett til å si fra om at jeg vil at begge navn skal brukes, både i bhg, på skolen, og i familien.
|
|
|
#32 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg tenker ikke noe større over slikt. Men jeg ville nok ikke gitt mine egne barn navn som ikke blir brukt, derfor har ingen av dem mellomnavn heller.
|
|
|
#33 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnDet må være det samme om navn nr 1 eller 2 brukes når man har to navn? Du mener ikke at det er kjipere at man bruker navn nr 2 istedenfor 1 enn omvendt?
|
|
|
#34 |
|
Helt konge
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnTja, si det Veronal. Etternavnet blir jo brukt også brukt i andre sammenhenger og er blir liksom ikke bare dratt inn når der skal kjeftes. Mulig jeg er litt preget av at mine to utmerkede navn kun ble brukt sammen når jeg ikke hørte etter. Det både av foreldrene mine og venner. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Sånn passe sane
|
Jeg oppfattet Dronningen som om hun mente at det var sårere at navn 1 ikke ble brukt. Men det kan hun jo svare på selv, forsåvidt.
|
|
|
#36 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Det var jo det jeg skrev. Var det ikke det da…
|
|
|
#38 |
|
Sånn passe sane
|
Jo, det var det. Jeg skulle bare si at jeg oppfattet det på samme måte som deg. Jeg trodde du på en måte spurte om du hadde oppfattet henne riktig.
|
|
|
#39 |
|
flisespikker
|
Du sier noe. Det er ikke for sent å legge til flere mellomnavn når ungen er nesten 7, vel?
|
|
|
#40 |
|
Textrovert
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg er vel en av de få her som ser ut til å forstå Dronningen litt. Det har vel noe med at jeg er vant med at navn brukes "i rekkefølge" (vanens makt, osv.) I min familie/slekt har alle to fornavn, men det er første som brukes, og det andre brukes "til pynt". Så det går rett og slett på hva man er vant med. Vi snudde på de planlagte navnene til eldstemann den dagen han ble født, nettopp fordi jeg ønsket at det navnet vi skulle bruke, sto først.
|
![]() |
|
|