|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Helt konge
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavn
Sikkert ikke! Ellers så er det jo en del som fikser det selv i voksen alder. Vi alle har jo hørt om Espen Thoresen Hværsaagod Takkskalduha og så kjenner jeg en Frode Kommode ... |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Protonterapeut
|
|
|
|
#43 |
|
Epikur
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnMen altså: i kameratgjengen til min sjels elskede er det kun EN (!) av ti-tolv stykker som blir kalt det han faktisk er døpt. Resten har alle typiske bergenske kallenavn, der Jan blir Jannaren, Geir blir Gæddi, Gunnar blir Gunnis, Ståle blir Stausen osv. Er det sårt? Eller er det bare en vanlig utvikling i språket, en dynamikk i en gjeng, en typisk ting for et område/bydel? Kan man bli lei seg over at ungen får et kallenavn?
|
|
|
#44 |
|
Sviiisj!!
|
For å gjenta dette med rekkefølgen: hvis man har pekt seg ut ett navn man vil bruke til daglig, men også har ett navn man vil ha med pga oppkalling, tradisjoner, til pynt i passet, eller hva som helst, så er det vel helt forståelig at man bare bruker det ene navnet til daglig? Og hvis rekkefølgen av navnene høres helt corny ut hvis daglig-navnet settes først, så er det vel en helt grei sak å dermed bruke navn nr 2 i dagligtalen? Hvorfor er dette mer sårt enn å ikke bruke begge navn når det er navn nr 1 som brukes til daglig? Hvis min svigermor skulle brukt alle tre fornavnene sine til daglig, hadde vi jammen meg slitt med kommunikasjonen.
|
|
|
#45 |
|
flisespikker
|
Ja, det finnes sikkert folk som blir lei seg over at barnet deres ikke blir hetende det de hadde ønsket at h*n skulle hete - enten det nå er fordi personen selv ikke liker navnet sitt, eller fordi et tilfeldig kallenavn tar over. Navn er noe mange har sterke følelser for, og om man f.eks. har sett frem til å kalle barnet det samme som ens kjære grandtante het, eller å bruke den fantastiske navnekombinasjonen man i sin tid involverte halve FP for å komme frem til, så blir jeg ikke overrasket (selv om jeg kanskje himler litt, rent mentalt) om man blir skuffet over at jenta ender opp som noe helt annet. (For ikke å snakke om at en mer eller mindre kjær grandtante kan bli snurt eller skuffet over at barnet velger bort det staselige navnet hun har insistert på at må bringes videre.
|
|
|
#46 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det blir noe annet. Dere har nok valgt samme løsning som oss, som også har 2 topp 10'ere. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg tror heller det er mer undring over at du synes det er litt sårt.
|
|
|
#48 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg irriterer meg ikke, OK bare litt over at jeg ikke får fram budskapet mitt.
|
|
|
#49 |
|
flisespikker
|
Jeg synes ikke det er det minste irriterende at du spør hvorfor noen velger å ha det navnet som skal brukes som nummer 2, men jeg ble veldig overrasket da du ga uttrykk for at du syntes dette var/kunne være sårt og leit. Og når folk blir veldig overrasket, blir det gjerne mer diskusjon, som lett kan føre til at man tror folk er mer irriterte enn de egentlig er. (Pluss at mange fort havner litt i forsvar dersom de føler at deres valg blir sett på som trist og merkelig, da.)
|
|
|
#51 |
|
Mother of Dragons
|
Men det er jo klart, at så mange undrer seg over ens følelser kan jo også være litt sårt.
|
|
|
#52 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men gjelder dette dine egne barn,- at familie\venner ikke bruker navnene slik dere ønsker? Eller snakker du generelt om andres barn, og blir indignert på deres vegne?
|
|
|
#53 |
|
trenger lading
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg synes det er litt rart å aldri bruke begge fornavn om en har, men ikke sårt eller så veldig rart fordi jeg selv av og til bruker begge mine, av og til bare første...
|
|
|
|
#54 |
|
Pauset
Indignert blir jeg ikke. Jeg sier ikke noe en gang. Konstaterer bare at sånn er det, og bruker det navnet som det informeres om. Men ser ofte at det er navn som typer på oppkalling først og så et "vanlig" navn etterpå. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
flisespikker
|
Det er vel forsåvidt du selv den nærmeste til å si noe om.
|
|
|
#57 |
|
Pauset
Ja det kan være slitsomt. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
flisespikker
|
Jeg så ikke at du hadde slettet. Vil du at jeg skal fjerne svaret mitt, så gjør jeg det.
|
|
|
#59 |
|
Passiv
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg har to navn, men bruker bare det første. Fornavnet mitt er langt og relativt tungt, så det hadde blitt overload med begge. |
|
|
|
#60 |
|
♡
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg bruker fornavn nummer to. Mine foreldre begynte å bruke fornavn en og to, men det ble for langt og etterhvert ble det bare nummer to.
|
![]() |
|
|