Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Synger dere for maten hjemme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Synger dere for maten?
Vi synger for maten og er en kristen familie 13 5,33%
Vi synger for maten og er ikke en kristen familie 2 0,82%
Vi synger ikke for maten og er en kristen familie 18 7,38%
Vi synger ikke for maten og er ikke en kristen familie 204 83,61%
Dustepoll 7 2,87%
Deltakere: 244. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-09, 16:53   #61
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synger dere for maten hjemme?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vi synger ikke, utenom på restaurant, da, og på McDonalds. Jepp, jeg hadde en tøff barndom og fikk et slag i bakhodet ved den minste note, for "VI SYNGER IKKE VED MATBORDET!!"

Kom plutselig på hva de "synger" i barnehagen til minstemann før de spiser:

Open -shut them - open - shut them
Place them in your lap-lap-lap

Så skal de sitte meeeget pent med hendene i fanget og vente på maten. Strent regime i barnehage med 24 unger og bare to voksne

Gammel 03-09-09, 17:12   #62
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Vi synger som regel for maten, og er en familie med blandet livssyn. Jeg er kristen, mannen ikke, og ungene bestemmer selv hva de vil tro. Ofte går det i O, du som metter - i ørti ulike varianter. Eller Gledens herre, Thank you Lord, Gutter og jenter, Kua mi, Melkeku e.l. Vi synger ikke så mye for å "være kristne", men mer for at det er en koselig måte å markere at vi samles i fellesskap rundt måltidet.

Sist redigert av Kaija : 03-09-09 kl 17:17.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 18:32   #63
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Har aldri falt meg inn å synge for maten.

Men jeg husker en gang da jeg var liten, og var med en gutt jeg kjente hjem. Da vi skulle spise, måtte vi synge for maten først. Jeg syntes det var en veldig, veldig rar ting å gjøre, men jeg sa ikke'no da.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 18:52   #64
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nope, ingen synging. De eneste jeg kjenner som gjør det er steiner-folk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 19:07   #65
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, kjære vene, det skulle tatt seg ut.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 19:44   #66
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Nei, kjære vene, det skulle tatt seg ut.

Ja, der sa du det. Det skulle tatt seg ut.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 19:55   #67
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Nei, ikke her hjemme. Svigers gjør det, så når vi er der synger vi med. Holdt på å tisse på meg første gangen jeg var med min kjære hjem da, han hadde glemt å informere meg om det der.

Gammel 03-09-09, 20:20   #68
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Nei det gjør vi ikke, og ikke er vi kristne heller.

Gammel 03-09-09, 20:44   #69
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Så er det jordbær sangen.
Herre din jord bærer mat nok til alle,
takk for den delen du vil vi skal ha.
Lær oss å dekke et langbord i verden
som alle kan reise seg mette fra.

Den er så fin tekst på!

Vi synger for maten, O du som metter. Vi er statskirkekristne. Og alle tre holder hverandre i hendene. Det markerer at vi er en familie og et lite fellesskap liksom.

Vi synger ikke bare for å takke for maten, men mest fordi det markerer for oss at nå starter måltidet, og det gir en fin ramme rundt det.

Gammel 03-09-09, 20:45   #70
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Etter at jeg tidligere i dag hadde krysset av for at vi ikke synger ved matbordet, kom jammen fireåringen og forlangte sang før middagen i dag Ja, så her ble det Pulverheksa Abelone OG Ormen lange før vi kunne begynne å spise i dag

Gammel 03-09-09, 21:09   #71
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det hender seg at storesøster insisterer på at vi skal holde hendene i fanget og høre henne synge "Kua mi jeg takker deg" som de gjør i barnehagen. Vi holder det nok på det nivået tenker jeg.

Gammel 03-09-09, 21:29   #72
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det er dårlig med sang her også før maten.
Det kunne nok hende at vi sang en sang innimellom når ungene gikk i barnehagen, men ikke noe jeg akkurat kan huske.

Gammel 03-09-09, 22:14   #73
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Vi synger ikke for maten nei Ikke er vi kristne heller. Jeg har aldri opplevd å spise sammen med noen som synger for maten, hadde nok blitt litt himmelfallen da. Min meget kristne mormor sier dog bordbønn...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 22:18   #74
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Jeg har skikkelig fæl fobi mot slanger/orm, og kjenner at bare tanken på at diktet om ormen lange skulle bli sagt eller sunget før jeg skal spise ville fjerne alt som lignet matlyst hos meg.

Skipper'n kan også være med på å fjerne matlysten min. Etter at en gutt i en barnehage hvor jeg jobbet skulle lære meg en ny vri på den sangen, greier jeg ikke la være å tenke på den nye varianten når det skal synges om Skipper'n;

Når skipper'n skal ha seg mat *tut, tut*
Så vil han ha servelat *tut, tut*
Da drar han fram k*ken
og legger'n på duken
Når Skipper'n skal ha seg mat *tut, tut*

Jau.

Nei, takke meg til O' du som metter...

Gammel 03-09-09, 22:29   #75
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Dårlig med både synging og religion her i gården, gitt.

Samme her.

Gammel 03-09-09, 22:46   #76
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Vi synger ikke bordvers her hjemme nei. Men det er ikke det jeg mener med å synge for maten.

Det betyr noe helt annet for meg. Å tjene til mat ved å synge.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 23:02   #77
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Ingen synging her, jeg er ikke kristen, gubben er ikke kristen og poden er ikke helt sikker på hva han vil være. Han er heldigvis ferdig med å være morsom etter maten...

Takk for maten
den var go'
om en time eller to
ligger den i do

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 23:08   #78
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Da ungne gikk i barnehagen hendet det vi sang "Gutter og jenter sitter og venter", men det var kun fordi de gjorde det i bhg og de syntes det var sta å synge hjemme også.

Ellers gjør vi ikke det.

Og vi er ikke kristne.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 23:17   #79
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg begynner å skjønne hvorfor besøkende barn ser så himmelfalne ut når vi drar i gang.

Gammel 03-09-09, 23:18   #80
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Det hendte at eldstedattera mi gaula på Pulverheksa Abelone da hun var barnehagejente:
Pulverheksa, abelone,
spiser uten takt og tone.
sim, sam,
sim, sam,
velbekomme bom-bom-bom.

Men ellers tror jeg at jeg hadde dånt litt (inni meg, i hvert fall) om jeg hadde spist hos noen der det skulle bes eller synges før maten.

Husker da jeg var liten og skulle sove hos en klassevenninne første gang. Jeg ble litt skremt av bordbønn, folda hender og sang før kveldsmaten. Men da det ble forventa kneling ved senga og aftenbønn, løp jeg skremt hjem til mitt hedenske hjem

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00.