|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnOg så en liten flisespikking til overskriften: Både fornavn nr 1, 2, 3 og evt 4 er fornavn. Det er etternavn som kan være mellomnavn, altså hvis man har flere etternavn. Tror jeg i alle fall, da. Så jeg skjønner at en slik misforståelse kan føre til at man synes det er litt rart at ikke fornavnet er i bruk, men det er det altså, selv om det er fornavn nr 3.
|
|
|
#122 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke bruke barnets fornavn
Jeg har alltid trodd at min navn nr to var mellomnavnet mitt, sånn offisielt. Jeg har ikke noe bindestrek. Jeg har alltid skrevet begge navnene under fornavn. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnFra navneloven:
|
|
|
#124 |
|
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnKanina (og navneloven! |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnKOm forresten på et prakteksemplar på temaet.
|
|
|
#126 |
|
Kakemonster
|
Nettopp sånn var det her også, faktisk. Mine to navn er også vanlige, men de rimer jo fader meg på omtrent ALT.
|
|
|
|
#127 |
|
Jeg ble frisk!!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnBegge jentene mine har 2 fornavn.
|
|
|
#129 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg har to fornavn, men bruker bare det første. Fornavn nr 2 er det navnet jeg hadde først derfor beholdt foreldrene mine det da de skulle finne navn til meg. Jeg bruker det aldri, bare i sammenhenger hvor jeg må oppgi fullt navn. Hadde noen kalt meg med bare navn nr 2 tror jeg ikke jeg ville ha reagert engang, det er liksom ikke "meg". |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Jepp. Alle fornavn er fornavn. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg har to fornavn. Bare første er i bruk. Slik har det alltid vært. Nå har det seg slik at jeg ikke er så glad i navn nummer en og helst kunne tenke meg å bare bruke navn nummer to. Jeg vurderer veldig frem og tilbake for tida fordi jeg vil egentlig helst bli bare navn nummer to, men ser problemene det fører med seg når man er over halvveis til sytti. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg vil bare legge til at i Sverige så er det vanlig at man har både 2 og 3 fornavn, men at man bare bruker det ene (som ikke trenger å være det første). Men i folkeregisteret så er man registrert med hvilket navn som er det navnet som brukes (tilltalsnamn, det er understrøket). |
|
|
|
|
|
#133 |
|
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnMin datter har to navn og må innrømme at jeg kun bruker det første hjemme. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Jeg tror du misforstår litt om du tror at foreldre (eller folk rundt barnet) kutter ut det ene navnet fordi det er umoderne og dermed ikke pent nok. Jeg har i det hele tatt vanskelig for å se for meg de foreldrene som føler at oppkalling er en så stor plikt at de bare må gi barnet sitt ett navn de synes er bent ut stygt?
|
|
|
#135 |
|
Audacious
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg har ingen problemer med å skjønne at folk ikke orker å bruke to eller flere fornavn selv om de har blitt gitt dem, men jeg kan alltids grave opp en halvsterk mening om hvilket av to fornavn man bruker!
|
|
|
#136 |
|
Passiv
|
Jeg har to navn og gudene skal vite at jeg er meget lykkelig for at det ikke er satt en bindestrek noe sted. Enda mer lykkelig er jeg for at det kun var bestefar som brukte begge mine navn. Hadde noen brukt mitt navn nummer to hadde det ikke vært fordi mitt første navn ikke var bra nok (er oppkalt) men mer fordi mitt navn nummer to er langt mer uvanlig (også oppkalt navn). Konklusjonen slik jeg ser det er at det ikke handler om at navnet ikke er bra nok, om jeg hadde bestemt meg for å bruke begge mine navn ville folk respektert det også om jeg hadde vært barn. |
|
|
|
#137 |
|
nygift
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnSynes jeg er helt ok, jeg har to navn men de som kjenner meg bruker bare nr 2.
|
|
![]() |
|
|