Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-09, 15:48   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dette bringer meg tilbake til det jeg lurer på. Om det er femdobbel dødsstraff - skyter de deg mange ganger da? Setter de gift samt skyter og henger ++? Eller må man stille med flere folk?

Nei, så vidt jeg vet har det noe med mulighetene for å redusere straffen å gjøre. Hvis man f. eks. får 374 år i fengsel hjelper det lite om du slipper ut etter halvsonet tid.

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg synes det er helt merkelig hvordan de har klart å blande inn hele landet vårt som medskyldig.

Det er jo ikke det, så lenge de mener at de er spioner. Hvis Norge tok to spioner på Lillehammer fordi de skøt noen (tilfedig valgt eksempel), så ville vi vel holde staten de kom fra skyldig også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 16:17   #62
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og Norge er dømt til å betale 360 millioner kroner. Når fikk landet Norge noen gang sjanse til å forsvare seg i denne suppa?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 16:19   #63
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, her får jo ikke engang nordmenn lov å sykle gjennom landet ...

Gammel 08-09-09, 16:23   #64
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

En rettsak skal være rettferdig, og er det noe som kan sies om denne saken, så er det at rettsaken ikke har foreløpet på en rettferdig måte. UD må selvsagt gripe inn med litt kraftigere virkemidler enn gjort til nå.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 16:28   #65
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

En rettsak skal være rettferdig, og er det noe som kan sies om denne saken, så er det at rettsaken ikke har foreløpet på en rettferdig måte.

Helt riktig

UD må selvsagt gripe inn med litt kraftigere virkemidler enn gjort til nå.

Hva slags virkemidler mener du UD har til rådighet som de ikke har brukt?

Gammel 08-09-09, 16:34   #66
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet det: ud kan sende inn en hemmelig,privat spesialstyrke bestående av noen exmilitære eventyrere med mobilkamera, og så kan vi se hva som skjer.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 16:36   #67
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Jeg vet det: ud kan sende inn en hemmelig,privat spesialstyrke bestående av noen exmilitære eventyrere med mobilkamera, og så kan vi se hva som skjer.

Ja!

Gammel 08-09-09, 16:37   #68
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dette har man jo funnet løsningen på i Kongo: Vi sender kong Harald.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 16:40   #69
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes vi skal be Topper Harley ta oppdraget med å hente dem ut. Han har mer erfaring enn kong Harald.

Gammel 08-09-09, 16:41   #70
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg synes vi skal be Topper Harley ta oppdraget med å hente dem ut. Han har mer erfaring enn kong Harald.

Så jeg var ikke den eneste med den assosiasjonen.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 16:45   #71
Fruktflua
Sperret

Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Noen navngitte eksempler på handlinger UD kan gjøre har jeg ikke, men dette er norske statsborgere, og ved en rettsak som foregår på denne primitve måten ifht. norske statsborgere, så må UD kunne foreta seg noe? I alle fall mer enn det de har gjort til nå.

Gammel 08-09-09, 16:48   #72
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Noen navngitte eksempler på handlinger UD kan gjøre har jeg ikke, men dette er norske statsborgere, og ved en rettsak som foregår på denne primitve måten ifht. norske statsborgere, så må UD kunne foreta seg noe? I alle fall mer enn det de har gjort til nå.

Hvis du mener at de har gjort for lite, så regner jeg med at du har god innsikt i hva de faktisk har gjort? Jeg syns det virker som UD jobber hardt med dette, og kan ikke helt se hva annet eller hva mer de skal gjøre.

Gammel 08-09-09, 16:49   #73
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Dette virker å være en farse, fra ende til annen.

Gammel 08-09-09, 16:50   #74
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Ja, ja!

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 17:02   #75
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er jo ikke det, så lenge de mener at de er spioner. Hvis Norge tok to spioner på Lillehammer fordi de skøt noen (tilfedig valgt eksempel), så ville vi vel holde staten de kom fra skyldig også.

Jeg skjønner jo det. Men det er liksom noe litt sånn stakkarslig over det hele. Hvem er Norge liksom? En pitte liten ubetydelig stat langt oppe i nord med et elendig og nesten ikke-eksisterende militære. Jada, klart vi sender spioner til Kongo. Det har vi veldig mye å vinne på. Det blir liksom toppen på kransekaken. Latterlig rettsak, mangel på kunnskap, eller frekkhetens nådegave. Det demonstreres på så utrolig mange nivå hvor lite siviliserte de er, og det i seg selv understreker jo bare: Hva i all verden skulle vi oppnå med å spionere, - eller for den saks skyld skyte en familiefar i jungelen? Det høres jo ut som det er 5åringer som styrer rettsaken. Skjønt jeg er sikker på at femåringer i siviliserte land har mye mer rettferdighetssans enn det som er demonstrert der nede.

Gammel 08-09-09, 17:10   #76
Fruktflua
Sperret

Standard

Hvis du mener at de har gjort for lite, så regner jeg med at du har god innsikt i hva de faktisk har gjort? Jeg syns det virker som UD jobber hardt med dette, og kan ikke helt se hva annet eller hva mer de skal gjøre.

Jeg har selvsagt ikke noe mer inside info om det enn det du har (om du ikke jobber i UD, da), men det jeg leser i media gir meg et lite innblikk i at de ikke har foretatt seg så altfor mye. Det de har foretatt seg minner mest om snillisme, og Støre sier selv at han ikke "tør" å gjøre noe annet enn å opptre gjennomtenkt -hvilket jo er bra og sikkert helt nødvendig, men hvor lenge skal Norge som nasjon fremstå som et land som aksepterer alt mulig i forhold til dette sirkuset av en sak?

Gammel 08-09-09, 17:15   #77
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg skjønner jo det. Men det er liksom noe litt sånn stakkarslig over det hele. Hvem er Norge liksom? En pitte liten ubetydelig stat langt oppe i nord med et elendig og nesten ikke-eksisterende militære. Jada, klart vi sender spioner til Kongo. Det har vi veldig mye å vinne på. Det blir liksom toppen på kransekaken. Latterlig rettsak, mangel på kunnskap, eller frekkhetens nådegave. Det demonstreres på så utrolig mange nivå hvor lite siviliserte de er, og det i seg selv understreker jo bare: Hva i all verden skulle vi oppnå med å spionere, - eller for den saks skyld skyte en familiefar i jungelen? Det høres jo ut som det er 5åringer som styrer rettsaken. Skjønt jeg er sikker på at femåringer i siviliserte land har mye mer rettferdighetssans enn det som er demonstrert der nede.

Jeg er rimelig overbevist om at Norge har folk i en del land av grunner man ikke roper så høyt om. Det er for eksempel sannsynlig at forsvaret sender norske "etterretningsagenter" (eller hva det nå heter) til land der det i framtiden er aktuelt for Norge å gå inn med styrker gjennom FN og NATO.

Disse to gutta hadde ID fra det norske forsvaret på seg da de ble tatt. Dette sammen med en lang historie i Kongo der europeiske land har gått inn og forsynt seg og drept i et omfang som er helt vannvittig, gjør at de nå er dømt for spionasje, tror jeg.

Belgia, som også kan sies å være en liten stat, styrte Kongo på 1800-tallet og bidro til å ta livet 10 millioner afrikanere. Vi kan være oppgitte over det korrupte og håpløse rettssystemet i landet i dag, men hvis man tar en titt på historien, er det ikke så vanskelig å se hvordan forholdene har blitt som de er.

På en eller annen nettavis så jeg at det nå er krav om å holde tilbake bistandsmidler fra Norge til Kongo, men heldigvis avviser Jonas dette foreløpig.

Gammel 08-09-09, 17:22   #78
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På en eller annen nettavis så jeg at det nå er krav om å holde tilbake bistandsmidler fra Norge til Kongo, men heldigvis avviser Jonas dette foreløpig.

Hvorfor skriver du heldigvis, og hva tenker du om dette?

Gammel 08-09-09, 17:29   #79
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Kan vi ikke sette MacGyver på saken?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 17:33   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, vi gjorde jo ikke det, gjorde vi? (Antar det er Mossad-saken du viser til?)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:40.