|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
<*(((<
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo
Nei, det er ikke det det er. At du oppfatter et utrykk på en spesiell måte betyr ikke at det er greit å bruke det. Jeg prøvde å forklare at de fleste vil oppfatte deg som rasistisk når du benytter det ordet i den settingen. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Ser lyst på livet
|
hvorfor er det et usaklig nivå på rettsaken? |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Yes, we can!!
|
Eh. Akkurat DET er det vel ikke noe særlig tvil om. Både erstatningskravene og en liten ting som det med tolkingen viser jo at dette er rettssikkerhet på laveste nivå.
|
|
|
#105 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoJeg tar meg i å være litt fascinert over at Kongo tror de har militære hemmeligheter som Norge ville være interesserte i og å lure på hvordan de innbilder seg at pengene Norge er dømt til å betale skal kunne inndrives.
|
|
|
#106 |
|
Glamorøs
|
Ja, når negre er slemme mot hvite er det ok å være rasist.
|
|
|
#107 |
|
Passiv
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoKan godt være Kongo har noe på gang som kan være av interesse for Norge vel? Hva vet vi om de for eksempel pusler med tanken på å ha et atomvåpenprogram? Eller om det importeres våpen dit fra norske KV? |
|
|
|
#108 |
|
Ser lyst på livet
|
Sett bort i fra erstatningskravene, er det en rettighet at man skal få det tolket? |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Glamorøs
|
Ja, det mener jeg at det er. Å bli dømt der man ikke skjønner noe av hva som foregår rundt seg tror jeg strider mot menneskerettighetene.
|
|
|
#110 |
|
Passiv
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoJeg tror at om jeg skulle sitte noen måneder i fengsel i Kongo før jeg skal for retten på fransk så er det meget mulig jeg hadde studert fransk atten timer i døgnet inntil rettsmøtet. Men det er meg da. |
|
|
|
#111 |
|
Passiv
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoMen ja - de skulle fått det tolket. Og det fikk de vel også? Bare ikke fortløpende under domsavsigelsen, de tok hele opplesningen først og deretter tolket de? |
|
|
|
#112 |
|
Permakulturell
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoAmnesty har også uttalt seg i media i dag, og de følger spent med og øver selvsagt diplomatisk press i den grad de kan. De har ikke kommet med skarpere uttalelser (som jeg har hørt) enn at de regner med at rettssystemet blir brukt til det det er ment til. Dommen er ikke rettskraftig ennå - det er to ankeinstanser som kan brukes, og vil bli brukt antar jeg. :bidrar:
|
|
|
#113 |
|
Absolut ateist
|
Man skal ha godt med overskudd for å få hjernen til å fungere godt nok til å lære et nytt språk.
|
|
|
#114 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#115 |
|
Glamorøs
|
Da bør du ha tilgang på franskbøker og læremateriell, men det er det nok ikke så sikkert at noen gidder å gi deg. I tillegg er du stressa, redd, truet, syk og med lite mat. Jeg vet ikke helt hvor mye fransk jeg hadde lær meg under sånne forhold.
|
|
|
#116 |
|
Sperret
Ja, det får så være. Jeg vet i hvertfall at jeg ikke er rasist på noen som helst måte - annet enn at jeg merker at jeg sterkt misliker måten denne rettsaken har vært gjennomført på. Den har vært primitiv til ytterpunktene, og for meg blir det da helt naturlig å ta i bruk ord som apergime. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoFN har jo vært tilstede under rettsaken for å se til at det ikke forekom brudd på menneskerettighetene eller rettsreglene, er det noen som har sett noen kommentarer fra FN? |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Sperret
Nei, har lett etter kommentarer fra FN, men ikke funnet noenting. Jeg har hele tiden ventet på uttalelser fra FN. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoAmnesty International uttalte seg på radio i dag tidlig- riktig nok før dommen falt. De virket ikke videre bekymret for de to, hørtes det ut som. De mente at det var veldig lite sannsynlighet for henrettelse selv om de skulle dømmes til døden, og det virket ikke som om de hadde tenkt å involvere seg videre i saken.
|
![]() |
|
|