Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

FP-valget 2009

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket parti ville du stemt på i dag?
Rødt 6 2,06%
SV 53 18,21%
Arbeiderpartiet 112 38,49%
SP 10 3,44%
Venstre 49 16,84%
KrF 6 2,06%
Høyre 42 14,43%
FrP 13 4,47%
Deltakere: 291. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-09, 20:24   #11
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FP-valget 2009

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Jeg har tidligere stemt SV, men tenker nå at det må mer venstreorienterting til for å avskaffe kapitalismen. Vi må ha en sterk stat for å sikre miljømessige hensyn og få mer retterdighet både nasjonalt, men ikke minst globalt. Det vil sannsynligvis medføre mindre valgfrihet og redusert forbruk for meg personlig, men jeg har tro på at dette er veien å gå for at vi skal få bedre levekår for mennesker i verden.

Jeg er virkelig, virkelig uenig. Jeg tror for det første vi trenger kapitalismen for å komme oss gjennom miljøproblematikken. Ganske enkelt fordi det er teknologien som må løse problemene, og teknologi drives først og fremst gjennom markedet, fordi profitt er den nødvendige guleroten som peser utviklingen. Akkurat dette ser jeg litt til i jobben min, hvordan industrien tenker miljø for å skape konkurransefortrinn. En fabelaktig mekanisme.

Og hva gjelder rettferdighet så er det fint og flott, men ingen kommunisme har klart å skape velferd. Økt velstand (og da tenker jeg mat og helse mer enn diamanter og champagne) har blitt skapt gjennom markedsmekanismer. Og ikke minst ser vi nå at mikrofinans er et slagkraftig våpen i fattigdomsbekjempelsen - og hvis ikke det er kapitalisme så vet ikke jeg.

Kapitalisme er ikke motpol til rettferdighet og miljø, den er et verktøy. Og det er her staten kommer inn, for å sette rammebetingelsene og stimulere. Ikke staten alene, det bringer ingenting annet enn elendighet for alle.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.