|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke seg
Grunnen til at hun viste meg den var pga. disse slankegreiene. Men nei, selvsagt er det ikke for tidlig uansett, julemarsipanen kommer jo til og med om bare 3 uker.
|
|
|
#22 |
|
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Det er aldri feil å lese julebøker.
|
|
|
|
#23 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det mener sønnen min også som gjerne vil høre julemusikk i juli, en viss sammenheng er det tross alt.
|
|
|
|
#24 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke segNei, men jeg skjønner samtidig Iset. For 4-5 åringer trenger ikke engang vite at det er noe som heter å slanke seg, ei eller vite hva konseptet innebærer. Ja, de får tidsnok vite det. Det er andre, og mindre potensielt helseskadelige måter man kan beskrive overfladiske og forfengelige mennesker på. Og ihvertfall trenger de ikke å lære at overvekt og vakkerhet er motsetninger.
|
|
|
|
#25 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke segDet blir for dumt å måtte forklarer fireåringer hva slanking er!
|
|
|
#26 |
|
Metallica!!
|
Det Missa sa!
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke segHer er eg visst ueinig med dei fleste. Har den boka, og har aldri reagert på det avsnittet. Drømmeprinsen er jo tvers i gjennom overfladisk i alle bøkene! Kun opptatt av å sjå seg i speilet. Og at 4-åringar ikkje treng å vite at det er noko som heiter slanking syns eg var litt naivt. Dei treng ikkje å vite kva pule er for noko heller, men dei veit det no likevel. Så kvifor ikkje berre la dei vite kva slanking er og i samme slengen fortelle at folk som berre er opptatt av utseende er ganske dumme?
|
|
|
#28 |
|
Metallica!!
|
Hæ? Vet fireåringer hva pule er? :åppriktig sjåkkert:
|
|
|
#29 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg er enig med Kasia (og dermed uenig med de to andre siterte). Det er så mye prat og skriverier om slanking, bestemødre som snakker om at de må passe på vekta, ungene overhører helt sikkert diskusjoner om at den og den har slanket seg eller kanskje til og med burde slanke seg. Jeg syns motstand mot å informere om dette blir litt som da Anne Kath Vestly fortalte om hvordan unger blir til på radioen. Motstand om informasjon fordi man mener ungene bør skånes, det skurrer alltid i mine ører. Jeg kan være med på andre argumenter, altså, hvis dere har det. Det er bare akkurat den der med at "ungene ikke trenger å vite" og at "det er for dumt å forklare [ditt og datt]" jeg ikke syns noe særlig om.
|
|
|
#30 |
|
Passiv
|
Tror også at mødrene videreformidler raskere til sine barn om dette enn Pulverheksa gitt. Det er vel ikke få mødre som er på slankern sånn i bunn og grunn. |
|
|
|
#31 |
|
Absolut ateist
|
Min 4-5åring har i den siste tiden lagt veldig merke til forskjell på kroppsstørrelser. Så jeg syns det kunne vært en helt grei tid å lagt et grunnlag for sunne holdninger til tap av vekt. Har dog ikke kommet så langt, men boken høres jo ut som et ganske godt startsted til samtale.
|
|
|
#32 |
|
Metallica!!
|
Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke seggajamor: Jeg har tatt samtalen med alle som er i Lilles innerste krets om at slankepreiket og vektfokuset kan de holde kjeft om når hun er tilstede.
|
|
|
#33 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Enig med deg, Kasia.
|
|
|
|
#35 |
|
Nymotens gammeldags
Enig. Jeg er helt med på det med at barna ikke skal skjermes for mye, men må man sidestille slanking med det å være vakker i en barnebok? Synes dere virkelig ikke det kunne blitt skrevet på en annen måte enn at han skal på spa og slanke seg for å bli vakker? Min snart seksåring vet forresten ikke hva pule er, er det vanlig at de vet det i den alderen? *har sikkert gjort en dårlig informasjonsjobb*
|
|
|
#37 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke segJeg tenkte over det da jeg leste det, men jeg gjorde akkurat som Kasia; fremstilte ham som ganske rar og litt dum. Jeg tror faktisk intensjonen er god. Men jeg ser også faren ved det.
|
|
|
#38 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke segDrømmeprinsen er jo superteit og overfladisk, og disse sitatene må sees i sammenheng. Alt han sier er fjas og fjås. Jeg hadde ikke tenkt meg to ganger om før jeg leste denne boka til ungene. Vi liker pulverheksa alle sammen. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke segGreit at det er fjas, men jeg synes ikke det er greit uansett. Man kan ikke fjase om alt til små barn, de tar det jo på alvor. Javel, da kan man benytte sjansen til å diskutere slanking med dem, men bør man diskutere slanking med små barn på 4-5 år? Jeg synes ikke det og har heldigvis ikke trengt å gjøre det enda.
|
|
|
#40 |
|
Borte
|
Nei, det er jeg også helt overbevist om.
|
![]() |
|
|