Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Pulverheksa lærer barna å slanke seg

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-09, 22:35   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke seg

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Er det ikke litt tidlig å lese julebøker?

Grunnen til at hun viste meg den var pga. disse slankegreiene. Men nei, selvsagt er det ikke for tidlig uansett, julemarsipanen kommer jo til og med om bare 3 uker.

Gammel 08-09-09, 22:37   #22
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Er det ikke litt tidlig å lese julebøker?

Det er aldri feil å lese julebøker.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 22:39   #23
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Det er aldri feil å lese julebøker.

Det mener sønnen min også som gjerne vil høre julemusikk i juli, en viss sammenheng er det tross alt.

Gammel 08-09-09, 22:40   #24
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men jeg skjønner samtidig Iset. For 4-5 åringer trenger ikke engang vite at det er noe som heter å slanke seg, ei eller vite hva konseptet innebærer. Ja, de får tidsnok vite det. Det er andre, og mindre potensielt helseskadelige måter man kan beskrive overfladiske og forfengelige mennesker på. Og ihvertfall trenger de ikke å lære at overvekt og vakkerhet er motsetninger.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 22:42   #25
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir for dumt å måtte forklarer fireåringer hva slanking er!

Gammel 08-09-09, 23:10   #26
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Nei, men jeg skjønner samtidig Iset. For 4-5 åringer trenger ikke engang vite at det er noe som heter å slanke seg, ei eller vite hva konseptet innebærer. Ja, de får tidsnok vite det. Det er andre, og mindre potensielt helseskadelige måter man kan beskrive overfladiske og forfengelige mennesker på. Og ihvertfall trenger de ikke å lære at overvekt og vakkerhet er motsetninger.

Det Missa sa!

Gammel 08-09-09, 23:18   #27
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er eg visst ueinig med dei fleste. Har den boka, og har aldri reagert på det avsnittet. Drømmeprinsen er jo tvers i gjennom overfladisk i alle bøkene! Kun opptatt av å sjå seg i speilet. Og at 4-åringar ikkje treng å vite at det er noko som heiter slanking syns eg var litt naivt. Dei treng ikkje å vite kva pule er for noko heller, men dei veit det no likevel. Så kvifor ikkje berre la dei vite kva slanking er og i samme slengen fortelle at folk som berre er opptatt av utseende er ganske dumme?

Gammel 08-09-09, 23:19   #28
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Her er eg visst ueinig med dei fleste. Har den boka, og har aldri reagert på det avsnittet. Drømmeprinsen er jo tvers i gjennom overfladisk i alle bøkene! Kun opptatt av å sjå seg i speilet. Og at 4-åringar ikkje treng å vite at det er noko som heiter slanking syns eg var litt naivt. Dei treng ikkje å vite kva pule er for noko heller, men dei veit det no likevel. Så kvifor ikkje berre la dei vite kva slanking er og i samme slengen fortelle at folk som berre er opptatt av utseende er ganske dumme?

Hæ? Vet fireåringer hva pule er? :åppriktig sjåkkert:

Gammel 08-09-09, 23:23   #29
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det er jo fordi Drømmeprinsen er så inderlig forfengelig og opptatt av utseendet sitt.

Syns ikke det er så farlig, jeg. En fin anledning til å forklare hva slanking er. Det har jo tross alt en DIGER betydning i samfunnet vårt, og jeg tror nok barn plukker opp hva det dreier seg om enten de leser Pulverheksa eller ei.

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Det blir for dumt å måtte forklarer fireåringer hva slanking er!

Jeg er enig med Kasia (og dermed uenig med de to andre siterte). Det er så mye prat og skriverier om slanking, bestemødre som snakker om at de må passe på vekta, ungene overhører helt sikkert diskusjoner om at den og den har slanket seg eller kanskje til og med burde slanke seg. Jeg syns motstand mot å informere om dette blir litt som da Anne Kath Vestly fortalte om hvordan unger blir til på radioen. Motstand om informasjon fordi man mener ungene bør skånes, det skurrer alltid i mine ører. Jeg kan være med på andre argumenter, altså, hvis dere har det. Det er bare akkurat den der med at "ungene ikke trenger å vite" og at "det er for dumt å forklare [ditt og datt]" jeg ikke syns noe særlig om.

Det er bedre at ungene får balansert info fra meg, enn at de må basere kunnskapen og holdningene sine på negativt grums.

Gammel 08-09-09, 23:25   #30
Skvetten
Passiv

Standard

Syns ikke det er så farlig, jeg. En fin anledning til å forklare hva slanking er. Det har jo tross alt en DIGER betydning i samfunnet vårt, og jeg tror nok barn plukker opp hva det dreier seg om enten de leser Pulverheksa eller ei.

Tror også at mødrene videreformidler raskere til sine barn om dette enn Pulverheksa gitt. Det er vel ikke få mødre som er på slankern sånn i bunn og grunn.

Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 23:26   #31
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min 4-5åring har i den siste tiden lagt veldig merke til forskjell på kroppsstørrelser. Så jeg syns det kunne vært en helt grei tid å lagt et grunnlag for sunne holdninger til tap av vekt. Har dog ikke kommet så langt, men boken høres jo ut som et ganske godt startsted til samtale.

Gammel 08-09-09, 23:31   #32
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

gajamor: Jeg har tatt samtalen med alle som er i Lilles innerste krets om at slankepreiket og vektfokuset kan de holde kjeft om når hun er tilstede.
Jeg vil prøve å unngå vektfokus så langt jeg kan, jeg håper at hun skal få opparbeidet seg sunne holdninger til vekt og mat før hun lærer om slanking.
Jeg skal selvsagt ta samtalen med henne, og forklare og alt det der, men jeg synes ikke det er nødvendig å tre slikt over hodene på dem mens de er så små.
Så hvis jeg kan unngå det så gjør jeg det, det finnes veldig mange andre ting vi kan prate om fremfor akkurat slanking.

En ting jeg lurer på, hvorfor i alle dager blir det så ufarliggjort dette med slanking? Det er ikke noe argument for meg at det snakkes om slanking over alt ellers. Da er det min jobb å skjerme ungene mine fra å måtte få det synet tredd over hodet mens de ikke helt kan forsvare et sunnere valg!

Gammel 08-09-09, 23:31   #33
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er jo fordi Drømmeprinsen er så inderlig forfengelig og opptatt av utseendet sitt.

Enig med deg, Kasia.
Jeg er stor fan av Pulverheksa-bøkene!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 23:32   #34
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Høh?? Det ville jeg også reagert på Iset. :har ikke lest hele tråden:

Gammel 08-09-09, 23:48   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

gajamor: Jeg har tatt samtalen med alle som er i Lilles innerste krets om at slankepreiket og vektfokuset kan de holde kjeft om når hun er tilstede.
Jeg vil prøve å unngå vektfokus så langt jeg kan, jeg håper at hun skal få opparbeidet seg sunne holdninger til vekt og mat før hun lærer om slanking.
Jeg skal selvsagt ta samtalen med henne, og forklare og alt det der, men jeg synes ikke det er nødvendig å tre slikt over hodene på dem mens de er så små.
Så hvis jeg kan unngå det så gjør jeg det, det finnes veldig mange andre ting vi kan prate om fremfor akkurat slanking.

En ting jeg lurer på, hvorfor i alle dager blir det så ufarliggjort dette med slanking? Det er ikke noe argument for meg at det snakkes om slanking over alt ellers. Da er det min jobb å skjerme ungene mine fra å måtte få det synet tredd over hodet mens de ikke helt kan forsvare et sunnere valg!

Enig. Jeg er helt med på det med at barna ikke skal skjermes for mye, men må man sidestille slanking med det å være vakker i en barnebok? Synes dere virkelig ikke det kunne blitt skrevet på en annen måte enn at han skal på spa og slanke seg for å bli vakker? Min snart seksåring vet forresten ikke hva pule er, er det vanlig at de vet det i den alderen? *har sikkert gjort en dårlig informasjonsjobb*

Gammel 08-09-09, 23:51   #36
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stusset på akkurat det samme da jeg leste boka for lillegutt

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 00:00   #37
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte over det da jeg leste det, men jeg gjorde akkurat som Kasia; fremstilte ham som ganske rar og litt dum. Jeg tror faktisk intensjonen er god. Men jeg ser også faren ved det.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 00:05   #38
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Drømmeprinsen er jo superteit og overfladisk, og disse sitatene må sees i sammenheng. Alt han sier er fjas og fjås. Jeg hadde ikke tenkt meg to ganger om før jeg leste denne boka til ungene. Vi liker pulverheksa alle sammen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 00:07   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Greit at det er fjas, men jeg synes ikke det er greit uansett. Man kan ikke fjase om alt til små barn, de tar det jo på alvor. Javel, da kan man benytte sjansen til å diskutere slanking med dem, men bør man diskutere slanking med små barn på 4-5 år? Jeg synes ikke det og har heldigvis ikke trengt å gjøre det enda.

Gammel 09-09-09, 09:45   #40
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Tror også at mødrene videreformidler raskere til sine barn om dette enn Pulverheksa gitt. Det er vel ikke få mødre som er på slankern sånn i bunn og grunn.

Nei, det er jeg også helt overbevist om.

Jeg tror også at den jobben man som forelder har med å bygge opp barnas selvbilde rundt egen kropp er helt enorm, og at å skjule at store deler av befolkningen har vektissues, slankeissues osv. ikke er veien å gå. Det er helt andre ting som må i fokus når vi jobber mot et så stort monster som skjønnhetsidealet av i dag er.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:36.