|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Passiv
|
Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke seg
Jeg tror også på det. Når man ser hvilke bilder som presenteres ovenfor små barn i mediene og i reklamen setter selv de en standard for hvordan man skal se ut. Disney channel er jo grotesk i så måte, men alt fra Cubus reklamer til HM reklamer og for ikke å snakke om leketøyskataloger. Det er lagt opp til at det som blir ansett som pent blir lagt frem og det er klart at barn påvirkes. Jenter diskuterer jo vekt mellom seg allerede i første klasse, da er det absurd å tro at man har gjort en god jobb med å gjøre barnet trygg på sin egen kropp og identitet. Når selv småjenter går på vekten sammen for å se hvem som er lettest sier det noe om det samfunnet vi lever i. |
|
|
|
#42 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke segBeklager, men dette blir tåpelig! Jeg har jobba med spiseforstyrrelser og forebygging av disse i flere år og hvis noen tror at disse linjene er skadelige, er de rett og slett på en alvorlig bærtur. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke segJeg synes ikke slanking og vakker (og at det lixom skal være det samme) har noe i en barnebok å gjøre. Og jeg trenger virkelig ikke Pulverheksas hjelp den dagen jentungen får snusen i skjønnhetsidealet som råder. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Lett rørt
|
Hva får deg til og tro at alle barna kjenner Drømmeprinsen? Hva om denne boka er den eneste Pulverheksboka barnet har.
|
|
|
#45 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke segÅja, 4-5-åringer flest forstår vel det meste av ironi. *dåne* Mine barn kjenner forresten heller ikke Drømmeprinsen, vi har aldri lest en Pulverheks-bok før.
|
|
|
#46 |
|
Metallica!!
|
Du har virkelig misforstått noe.
|
|
|
#47 |
|
Sviiisj!!
|
Meget godt sagt.
|
|
|
#48 |
|
Ekvilist
|
Jeg leste boka for Poden forrige jul, og det er faktisk den eneste vi har fra Pulverheksa.
|
|
|
#49 |
|
Nymotens gammeldags
Ja, men vi er voksne og skjønner sammenhengen. Jeg synes det er litt skummelt når man introduserer det for barn som ikke skjønner ironi og som får høre at slank = vakker. Huff, altså.
|
|
|
#50 |
|
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Jepp - drømmeprinsen er sykelig opptatt av seg selv og sitt utseende, og perfekt til å snakke med ungene om slikt noe, ja.
|
|
|
#52 |
|
Med & uten trylleformel.
|
I lydboka har han skikkelig Ari Behn-stemme. Det syns jeg nesten er litt for påfallende...
|
|
|
|
#55 |
|
Nymotens gammeldags
Det har ikke vært noe tema i og med at hun var 3 år da jeg opererte meg og ikke husker noe av det. Jeg vet ikke om det hadde vært noe tema om hun hadde vært 6 år heller, vekten går så gradvis ned at jeg tror ikke hun hadde tenkt særlig over det, jeg har inntrykk av at unger ikke ser sånt, egentlig. Jeg vet ikke. Men som sagt, for oss var det ikke noe tema siden hun var så liten.
|
|
|
#56 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke segUnansett har Iset hele tiden fokusert på helse - aldri på skjønnhet. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Epikur
|
Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke segJeg er prinsipiell og vanskelig, men at Drømmeprinsen i Pulverheksa slanker seg og skal på spa er jo bare tegn på at han er selvopptatt og jålete, jeg tenker også på Jan Thomas. I en fiksjonens verden er (heller) ikke folk PK, de er rare, selvopptatte og tåpelige. Det er vel helt greit.
|
|
|
#58 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke segJeg har ikke lest nevnte bok. Jeg kan ikke se at det er verre å sette likhetstegn mellom slanking og vakker, enn vakker og snill, stygg og slem, som det er gjort i eventyrene. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke segJeg synes det er åpenbart at drømmeprinsen er jålete, tåpelig og selvopptatt, og jeg er sikker på at de fleste barn oppfatter at han ikke akkurat er helten i boka. Jeg reagerer ikke negativt på at slanking nevnes på denne måten, men tenker at det kan bli utganspunkt for en fin prat om det å være glad i seg selv, og å være bra som man er. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Ringskrømt
|
Dette har ikke noe med PK å gjøre. Jeg synes det er unødvendig, rett og slett. Det er i tillegg ganske idiotisk hvis Pulverheks-serien er lagt opp slik at man må lese alle for å forstå den. |
|
|
|
![]() |
|
|