|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Shake it out!
|
Sv: FrP-ballonger, AP-roser og annet valgmateriell
egentlig driter jeg i logikken så lenge dattern min trives på skolen og lærer noe på skolen
|
|
|
#162 |
|
Shake it out!
|
Ehh, det er lett å få gjennomslag for ting det er ganske stor enighet om at bør satses på... Det er selvfølgelig ting Sv har på blokka som jeg er enig i. Likeså er jeg ikke 100% uenig med alt Frp, Krf eller til og med Rødt sier (selv om det ikke er langt i fra
|
|
|
#163 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: FrP-ballonger, AP-roser og annet valgmateriellJeg skal gi SV såpass mye at de ikke har klart å føkke opp fullt så mye som jeg trodde de skulle. De har vist større pragmatisme enn jeg jeg så for meg. Det er vel derfor de blør så veldig på meningsmålingene også.
|
|
|
#164 |
|
Hertuginne
|
Mannen min mente at å ha Kristin Halvorsen som finansminister ville bli tidenes dyreste voksenopplæring.
|
|
|
#165 |
|
saftig
|
Ja, men her forutsetter du jo at tilpasset opplæring til alle følger med innføring av karakterer. Jeg mener at det er helt feil å innføre karakterer - begynn heller med å sikre tilpasset opplæring til alle.
|
|
|
#166 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: FrP-ballonger, AP-roser og annet valgmateriellJeg syns karakterer kan være en håndfast og konkret måte å gi tilbakemelding på, i en ellers solid og bra tilpasset opplæring. Men norsk skole har visst et stykke å gå før karakterer kan være til noe særlig nytte.
|
|
|
#167 |
|
By the Sea
|
Sv: FrP-ballonger, AP-roser og annet valgmateriellMilfrid: Jeg vet ikke noe om din datters skoleerfaring her i Norge, men alle skolebarn har lovfestet rett til individuell opplæring helt ut Vgs.
|
|
|
#168 |
|
Protonterapeut
|
Man kan ikke kvele regjereringen for at kommunene ikke gjør jobben sin. Og full barnehagedekning er ikke 100%, det er 80% (eller deromkring).
|
|
|
#170 |
|
Shake it out!
|
Ja, jeg synes at det er en forutsetning at tilpasset opplæring skal følge innføring av karakterer. Jeg mener at karakterer skal være motiverende for barna, ikke demotiverende. Og egentlig, sånn teoretisk sett, har vi vel tilpasset opplæring i Norge. Det er vel kanskje bare evnen til å gjennomføre det som mangler. Men sånn går det kanskje når vi tror vi er best, da er det ikke behov for forbedring?
Ja, jeg tror dessverre også norsk skole har et stykke å gå før man kan innføre karakterer. Det er er par-fem andre ting man kanskje bør få stell på først
Det er godt mulig at det er en lovfestet rett, og det ble gjort et tafatt forsøk etter mye om og men, men jeg tror muligens ikke læreren var motivert nok, for å si det sånn. Her er lærerne supermotiverte, all den tid de får bonus om klassen deres gjør det bra, og hele skolen premieres om snittet for skolen er bra. Da blir man plutselig veldig motivert for å også få med seg de som sliter, gitt... Da blir "alle kan ikke være like flinke"-holdningen erstattet med "vi skal i alle fall sørge for at du gjør det så godt du kan".
|
|
|
#171 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men hvordan mener dere at "alle skal lære mer?" Det er jo bare ord- a little less conversation, a little more action, please. Sist redigert av rine : 10-09-09 kl 19:08. Årsak: Angret den litt kritiske tonen til et parti jeg egentlig liker... |
|
|
|
|
|
#172 |
|
saftig
|
Du er klar over at de har målkrav også i barneskolen? Og at det gjennomføres nasjonale prøver og kartleggingsprøver?
|
|
|
#173 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#174 |
|
Ekvilist
|
Har alle gode alternative muligheter? Det er her den store forskjellen mellom norsk og f.eks amerikansk skole ligger, hvis jeg har forstått det riktig.
|
|
|
#175 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: FrP-ballonger, AP-roser og annet valgmateriellHe he - se her fikk jeg det i praksis gitt. Jeg var nemlig noe opptatt "et visst sted," da det ringte på døra for et kvarters tid siden. Jeg ropte ned til guttungen at han fikk lukke opp og se hvem det var.
|
|
|
#176 |
|
Glamorøs
|
I USA (hvertfall de statene jeg kjenner til) har de fritt skolevalg. Det har man jo i teorien i Norge også, men kun hvis det er plass. Og det er det jo ikke i noen av Osloskolene. Så jeg vil absolutt ikke si at alle norske barn har gode alternative muligheter. Jeg syns ikke forskjellen på USA og Norge er spesielt stor der altså.
|
|
|
#177 |
|
Ekvilist
|
Mitt poeng var ikke at vi har stor valgfrihet når det gjelder skoler i Norge, det er ingen fanesak for meg. (Og jeg har vært innom privat skole i barneskolealder.) Jeg stilte spørsmål ved om det er slik at valgfriheten er stor i USA for alle. Mulig jeg er preget av tabloide fremstillinger og TV-serier fra USA, men når jeg ser at folk griner av glede av typen vunnet en million eller flere i lotto fordi de får stipend/penger til å ta utdannelse gjør det enormt inntrykk på meg. Det å kunne ta høyere utdannelse her til lands er ikke noe som avhenger av status og bemidlede foreldre.
|
|
|
#178 |
|
Glamorøs
|
Nei, når vi snakker utdannelse over high schol (som tilsvarer norsk videregående), så er USA dårlig. Jeg trodde vi fremdeles diskuterte barne- og ungdomstrinnet. Og der er virkelig ikke Norge bedre enn USA.
|
|
|
#179 |
|
Ekvilist
|
Ok. Så det er ikke slik jeg har oppfattet, at lommeboka godt kan avgjøre hvilke skoler barna går på i barne- og ungdomsskolealder også?
|
|
|
#180 |
|
Glamorøs
|
Jo, men ikke i mye større grad enn her. Det finnes privatskoler i Norge også. Og som i USA er de som regel i de større byene (og ofte knyttet opp mot religion eller pedagogikk).
|
![]() |
|
|