Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Pulverheksa lærer barna å slanke seg

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-09, 19:34   #81
saxpia
Aktiv

saxpia sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
saxpia er litt kul
Standard

Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke seg

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Siden det er så mange som misliker den boka her inne; vil dere selge den? Kunne godt tenkt meg et eksemplar.

Her i huset digger vi Pulverheksa. Og jeg kan ikke si at jeg lar meg provoseres nevneverdig av det avsnittet.

saxpia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 19:38   #82
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg mangler også det eksemplaret i samlingen. Ups, sa jeg jeg?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 19:42   #83
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg reagerer ikke spesielt på dette. Pulverheksa spiser jo et kakestykke til, uten å bry seg. Jeg syns faktisk de får fram hvor teit det er å være så forfengelig som Drømmeprinsen på en god måte.

Høres merkelig ut løsrevet fra konteksten, men Pulverheksaserien er våre høyst skattede barnebøker her i hjemmet - og Drømmeprinsen er bare seg selv i sin åndsforlatte, selvopptatte modus når han skal på spa og slanke seg til jul, altså!

Det er Pulverheksa som er helten i boka og hun er en meget oppegående heks med et fornuftig blikk på tilværelsen.

Gammel 10-09-09, 19:49   #84
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns faktisk det er verre med det forvridde synet disse bøkene har på fengselsvesenet.

Gammel 10-09-09, 22:36   #85
astrid_d
Superduperaktiv

Medlem siden: Oct 2006
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Sitron: Helt enig med deg

Her i huset er vi veldig glade i pulverheksa. Og lydbøkene er helt fantastiske.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 22:50   #86
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Vi har og bare denne boken av Pulverheksa. Og jeg oppfatter Drømmeprinsen som overfladisk og dum, men det er jo ikke dermed sagt at min 4 åring gjør det samme.
Forstår ikke helt hva du vil fram til i den siste setningen din, mener du at du klarte forstå at han var overfladisk basert på den ene boken, eller mener du noe annet?

Jeg mener at jeg reagerte på Drømmeprinsen og det Iset viser til, muligens fordi jeg ikke har lest andre bøker av Pulverheksa. Jeg kunne derfor ikke formidle konteksten videre til Poden.

Gammel 11-09-09, 10:02   #87
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om noen har nevnt det, men i lydbøkene så høres Drømmeprisen ut som Ari, så jeg ville ikke hatt store problemer med dette.

Det jeg har større problemer med er at Ertekroken (hvis jeg husker navnet rett) har lært lillesøster å erte andre (med samme stemme). Og det gjør hun masse nå for tiden, så det blir en del gjentatte forklaringer om at det ikke er hyggelig.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 11:26   #88
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Noen som har lest Rampete Robin?

Gammel 12-09-09, 15:02   #89
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg mener at jeg reagerte på Drømmeprinsen og det Iset viser til, muligens fordi jeg ikke har lest andre bøker av Pulverheksa. Jeg kunne derfor ikke formidle konteksten videre til Poden.

Akkurat slik var det jeg og opplevde det.

Gammel 12-09-09, 15:15   #90
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Noen som har lest Rampete Robin?

Jepp! Det er for tiden LilleVenns favoritt.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-09, 15:35   #91
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det er jo fordi Drømmeprinsen er så inderlig forfengelig og opptatt av utseendet sitt.

Syns ikke det er så farlig, jeg. En fin anledning til å forklare hva slanking er. Det har jo tross alt en DIGER betydning i samfunnet vårt, og jeg tror nok barn plukker opp hva det dreier seg om enten de leser Pulverheksa eller ei.

Veldig enig. Jeg tror ikke det har noen hensikt å beskytte ungene mot sånne litt dumme ting som voksne kan være litt for opptatt av, som f.eks. slanking og utseende. Vi har lest mye fra denne boka for storesøster, og når vi kommer til kapitlene om Drømmeprinsen ler vi godt av hvor fjollete han er, for det er jo tullete å være så opptatt av hvordan man ser ut og sånn. Slike mennesker finnes jo i fleng (JT & Co...), det vil de fort nok oppdage uansett.

Gammel 12-09-09, 17:07   #92
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde pulverheksa nikket alvorlig til utsagnet om å slanke seg, for så å droppe smultringen og bli med på spa i stedet, ja da hadde jeg blitt bekymra.

Gammel 12-09-09, 17:15   #93
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kloke Inagh.

Gammel 12-09-09, 17:21   #94
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min 4 åring vet ikke hva pule er!
Ei heller slanking, og jeg håper hun ikke får snusen i det på en god stund enda.
Jeg skjønner at det kan være både ironisk og en del av greia til Drømmeprinsen, men jeg synes uansett det er unødvendig i en barnebok som er myntet på de som er såpass små.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-09, 17:28   #95
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Hadde pulverheksa nikket alvorlig til utsagnet om å slanke seg, for så å droppe smultringen og bli med på spa i stedet, ja da hadde jeg blitt bekymra.

Gammel 13-09-09, 12:06   #96
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Der sa du det.

Gammel 13-09-09, 14:06   #97
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste Bukkene Bruse for minsten i går, det trollet, altså. For en fyr! For ikke snakke om voldsbruken, her er det stanging, sparking og utstikking av øyne!

Gammel 13-09-09, 14:12   #98
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fnis, dere har helt rett. Jeg reagerer sikkert mer på slankegreier enn på voldsbruk fordi jeg hele livet har slitt med spiseproblemer og er livredd vesla skal få "stygge tanker" om mat og kropp. Men det skal vel mer til enn ei barnebok før det skjer, heldigvis. Jeg humrer jo over sensurerte utgaver av Pippi og sånt.

Gammel 13-09-09, 19:35   #99
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg leste Bukkene Bruse for minsten i går, det trollet, altså. For en fyr! For ikke snakke om voldsbruken, her er det stanging, sparking og utstikking av øyne!

Ja, du er vel klar over hvilke signaler det sender til jentene dine?

Gammel 13-09-09, 22:30   #100
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Viser til denne tråden, med et langt verre eksempel på dette med tydelig fokusering på slanking og "barn" (søte små tegneseriefigurer) som syns de er tjukke. Det ble vist på både Boomerang og TV2 junior.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:56.