|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Valget og barn med funksjonshemming
Jeg har ingen problemer med at staten betaler seg fri fra slike tjenester når de ikke klarer å dekke dem selv, men jeg skjønner også at staten prioriterer å bruke sine egne tjenester først. Det jeg derimot har problemer med, er at det skal være så vanskelig å bruke private tjenester av prinsipp at folk må stå i offentlig kø når det er kapasitet i det private. Det er jo da man får situasjonen der folk med penger kan kjøpe seg frem i køen. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Epikur
|
Sv: Valget og barn med funksjonshemmingEt poeng som jeg ikke synes kommer godt nok frem her er at vi kan ha den regjeringen vi vil, og den rødgrønne regjeringen fører en nasjonalt sett ganske god politikk for denne gruppen. Men: så har du ulike politiske styrer i kommunene som prioriterer på sitt vis og du har ulik kommuneøkonomi. Feks kan du ha en kommune med rød-grønt styre som ønsker å gjøre alskens, men det er en bunnskrapt kommunekasse...Eller du kan- som i Bergen- risikere at når kommunene endelig får noen ekstra midler, så går de til eiendomsskattelette (600 000 til Herman Friele alene) i stedet for til grupper med ekstra behov. Jeg kan love at SV i bergen hadde en ganske god og lang liste over tiltak de ønsket å bruke de friske midlene på.
|
|
|
#23 |
|
Epikur
|
Sv: Valget og barn med funksjonshemmingEt MEGET viktig poeng i fht hvem som skal gjøre ulike oppgaver: Jeg har jobbet mye med barnevernet i Norge, der man historisk sett lot frivillige gjøre mye av jobben. dette var menighetsråd, kristne eller ideelle stiftelser eller organisasjoner, legater eller lignende. Og så var det de offentlige.
|
|
|
#24 |
|
Live and let live
|
Jeg ser absolutt denne problemstillingen når du peker på den. Men samtidig er ikke verden helt den samme nå som for 50 år siden heldigvis. I dag har vi til og med lover som beskytter mot at barn blir slått osv.
|
|
|
#25 |
|
weird
Sv: Valget og barn med funksjonshemmingMen hva med annen "privatisering", da?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 14-09-09 kl 00:57. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Valget og barn med funksjonshemmingJeg er jo også en "motstander" av privatisering - spesielt av omsorgstjenester. Omsorg vil aldri kunne bli verdiøkning og investering (slik begrepet brukes av økonomer iallefall) - man vil aldri tjene penger på omsorg. Det er et gode - og jeg tror at om man i tillegg skal tjene penger på omsorgstjenester, så vil det ikke bli bedre enn idag. Om noen i det private næringsliv starter omsorgstjenester uten som mål å tjene penger, så blir jeg overrasket.
|
|
|
#27 |
|
Epikur
|
Sv: Valget og barn med funksjonshemmingI forhold til barnehager i Bergen, er de kommunale underlagt krav om ansatte pr. barn og utdanning av ansatte på en helt annen måte enn de som driver etter profitt. Når en barnehageeier kan ta ut millioner i overskudd, mens det er 18 barn på en ufaglært anstt fordi de ikke setter inn vikarer, så blir jeg meget bekymret. :glad vi har kommunal plass:
|
|
|
#28 |
|
Epikur
|
Sv: Valget og barn med funksjonshemmingDM: Igjen: Bergen er en Høyrestyrt by. her vil de kommunale tjenestene være dårligere enn dersom byen ble drevet annerledes.
|
|
|
#29 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Valget og barn med funksjonshemmingDesembermamma forklarer bra hvorfor konkurranseutsetting fungerer bra. Og barnevernsektoren er jo en sektor der private aktører virkelig bidrar på en god måte, tilbyr tjenester til en god pris, og gir et gjennomgående godt tilbud. Sa en barnevernsbyråkratdame jeg hørte på radioen.
|
|
|
#30 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Valget og barn med funksjonshemmingOg vi har et supert privat barnehagetilbud der det alltid er vikarer, alltid kompetente folk og alltid nok folk. Så vidt jeg har fått med meg irl og her inne så er det liten sammenheng mellom kvalitet og om tilbudet er offentlig eller privat.
|
|
|
#31 |
|
Sviiisj!!
|
Det er absolutt ikke det intrykket jeg sitter igjen med, etter å ha lest saker om private barnevernsinstitusjoner i media. Ustabilitet for brukere, stadige konkurser og overtakelser.
|
|
|
#32 |
|
Epikur
|
Sv: Valget og barn med funksjonshemmingJeg har snakket med en del barnevernsbarn som ligger våken om natten, bekymret for at deres trygge havn skal gå konkurs. Det er IKKE en god løsning.
|
|
|
#33 |
|
Erfaren nok
|
Men det er nå sånn at noen private barnehager faktisk tjener ganske bra på å drive privat, uten at jeg helt skjønner hvor de får pengene fra. Og så skal de også ha statstilskudd for å drive. Og da blir det litt feil i mine ører.
|
|
|
#34 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Valget og barn med funksjonshemmingDe aller, aller færreste barnehageeiere tjener mer enn det som minst er ansvarlig avkastning på investert kapital. Skal man sette pengene sine inn i noe som faktisk har en viss risiko for å gå ad undas så må man kunne forvente å få littegrann mer igjen enn om man hadde satt pengene i banken. Holder man på lenge, pløyer eventuelle overskudd tilbake i driften, utvider og blir større, driver godt og solid, så vil man godt, etter mange år, kunne få ut en ok avkastning. Gudsjelov. Ellers hadde vi jo aldri hatt noe i nærheten av full barnehagedekning! Vår barnehage har mindre enn 5 % i driftsmargin, hvis jeg husker riktig, men det blir jo noen kroner av det. Fordi eierne i mer enn 15 år har bygd stein på stein og dermed omsetter for en del millioner. Og har skapt gode, trygge barnehageplasser for MANGE barn.
|
|
|
#35 |
|
weird
Sv: Valget og barn med funksjonshemmingNår det gjelder min kommune er den best for familier med funksjonshemmede barn når den er rød. I alle fall målt opp mot da den var en Høyrekommune. Jeg har beskrevet litt om forskjellen her og det kan godt være at dette er personavhengig, altså. At de røde partiene i kommunen min rett og slett har flinkere folk.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Sliter med tastaturet
Det synes jeg er pussig. Har man ikke en barnehagelov som regulerer sånt? I flg barnehageloven §8 er det kommunen sin oppgave å påse at barnehagene drives ihht forskrifter, inkl de private. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#39 |
|
Protonterapeut
|
Man kan spare hinsides mye penger på å ikke sette inn vikarer før sykefraværet bikker de berømte 14 dagene. Først da får de penger fra Nav, så da setter de inn vikarer. Det er fullt lovlig. Og går på bekostning av barna og de stakkars ansatte som er igjen.
|
|
|
#40 |
|
Sliter med tastaturet
Jeg vet at det ikke er spesifisert mer enn det, men det gjelder jo også for de kommunale. Regelverket er jo det samme. Grunnen til at jeg spør, er fordi sist jeg hørte om barnehager som ikke klarte å dekke opp med pedagoger her, var to kommunale barnehager (det var ingen søkere til stillingene).
Og igjen, det gjelder var både private og kommunale ... |
|
|
|
![]() |
|
|