Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

H, V, KrF og FrP fikk 49,5 % og AP, SV og SP fikk 47,9 %

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-09, 11:04   #241
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: H, V, KrF og FrP fikk 49,5 % og AP, SV og SP fikk 47,9 %

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er enig i at det det spørsmålet i grunn bare kunne lede til ett svar, ja.

Du høres skikkelig fornøyd ut ved å ha klart å formulere deg på en måte som gjør at det ikke går an å gi et ordentlig svar. Det er faktisk langt mindre vanskelig enn å føre en ordentlig diskusjon der man prøver å få frem hva begge parter egentlig mener - det kan du jo prøve på en annen gang.

Gammel 16-09-09, 11:07   #242
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner ikke hva som er galt med rines påstand? Jeg kjenner forholdsvis mange V velgere som stempte Ap ved dette valget nettopp av denne grunn alene. En stemme til V var en stemme til et borgerlig flertall der FrP var klart den største, og mest innflytelsesrike parter. Det var jo ingen andre levedyktige alternativer. Eller er det noen som mener det? Som stemte V i den tro at H/KrF/V ville danne en mindretallsrejering uten Frp?

Gammel 16-09-09, 11:12   #243
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at det alternativet der er rimelig urealistisk (med tanke på at vi faktisk lever i et demokrati) og påstår derfor at de som stemmer Høyre, Krf og Venstre, egentlig åpner for Frp-politikk. Hva man ønsker seg, spiller i mine øyne mindre rolle, det er jo greit å forholde seg til realitetene av og til også. Stemte man borgerlig i år, ønsket man et sterkt Frp i regjeringsposisjon.

Jeg stemmer ikke taktisk. Aldri. Jeg stemmer for at det partiet jeg har mest tro på fører en god politikk for Norge, også blir størst mulig. I opposisjon, i regjering eller på vippen.

Og så syns jeg mange av dere glemmer at det skjer ganske mye politisk arbeid på stortinget også. Ikke bare i regjeringen. Det er ikke en valgmannsforsamling, liksom. Det å ha to ikke ikke ti Venstrefolk i komitearbeid på Stortinget, det syns jeg er et stort tap.

Hvis Venstre hadde hatt bare et par tusen flere stemmer så hadde det denne gangen vippet over til borgerlig flertall. Det hadde blitt heisan og hoppsan og frem og tilbake, og antagelig en situasjon med enten en mindretalls rød-grønn regjering på Venstres nåde, eller en V/H/KrF-regjering på vekselsvis FrPs og APs nåde. Eller en veksling mellom de to.

Så lenge ikke H + FrP og muligens KrF fikk rent flertall så tror jeg FrP i regjering alltid var helt usannsynlig, så lenge Sponheimen stod der han stod.

Gammel 16-09-09, 11:17   #244
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men jeg stemte V med den tanken at enten så fikk vi en fortsatt rødgrønn regjering eller så ville V være med i en mindretallsregjering sammen med H og KrF. Det viktigste for meg når jeg stemte var flere Venstrepolitikere på tinget, to er så alt for lite.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 12:30   #245
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg stemmer ikke taktisk. Aldri. Jeg stemmer for at det partiet jeg har mest tro på fører en god politikk for Norge, også blir størst mulig. I opposisjon, i regjering eller på vippen.

Og det sparer meg for mye bryderi - jeg slipper å se på valgkampsendinger og generelt valgkampmøl.

Gammel 16-09-09, 12:34   #246
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Tipper Venstre lander på at strategien kanskje ikke funket heeeelt etter planen....

Det er jeg ikke så sikker på. Eller altså, det gikk ikke etter planen under valget, sant nok, men de har allerede fått over 400 nye medlemmer siden i går, ifølge Aftenposten; mye tyder på at de har fått både større respekt og velgersympati etter valgkampen og valget. Det kan godt hende de vil vurdere strategien til å være god som en del av den langsiktige strategien.

Gammel 16-09-09, 12:43   #247
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jeg ikke så sikker på. Eller altså, det gikk ikke etter planen under valget, sant nok, men de har allerede fått over 400 nye medlemmer siden i går, ifølge Aftenposten; mye tyder på at de har fått både større respekt og velgersympati etter valgkampen og valget. Det kan godt hende de vil vurdere strategien til å være god som en del av den langsiktige strategien.

Jeg tror V vil tjene på det valget de tok i år på langt sikt. Det håper jeg virkelig også kjenner jeg. Men hva skjer når Sponheim og Dørum forlater skuta? Abid "hvilke vei blåser vinden i dag" Raja og Trine S G er vel ikke de beste kandidatene til å gjenreise partiet? Jeg synes dere kloke V velgere her inne burde rotte dere sammen og ta over

Gammel 16-09-09, 12:45   #248
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg stemte Venstre i eit håp om at dei kunne danne regjering sammen med Høgre og Krf. Krf klarte å oppnå noko bra då dei satt i regjering sist ( og noko dårligt )

Eg stemte ikkje Venstre for å støtte Frp for å sei det slik. Men å stemme på eit anna parti, i redsel for Frp, blei feil. Stemte på mitt lille håp, som desverre ikkje blei noko av i denne omgang.

Gammel 16-09-09, 12:47   #249
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg tror V vil tjene på det valget de tok i år på langt sikt. Det håper jeg virkelig også kjenner jeg. Men hva skjer når Sponheim og Dørum forlater skuta? Abid "hvilke vei blåser vinden i dag" Raja og Trine S G er vel ikke de beste kandidatene til å gjenreise partiet? Jeg synes dere kloke V velgere her inne burde rotte dere sammen og ta over

De er så kloke at de for lengst har kommet på den ideen selv, ref. innlegg tidlig i tråden.

Gammel 16-09-09, 12:52   #250
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

En strategi hvor man ender med å miste 8 personer av en stortingsgruppe på 10 (fordi man ender under sperregrensen), og hvor lederen ender opp utenfor Stortinget, KAN vel ikke sies å være GOD?

Den kan ikke sies å være umiddelbart vellykket, nei, men jeg er fortsatt ikke overbevist om at den var dårlig i et langtidsperspektiv. Ikke minst i lys av det Skilpadda sier lenger opp.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 13:16   #251
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg merker meg at du er ute av stand til å stille spørsmålet ditt uten å legge inn tydelige føringer på hva et svar vil innebære. Og jeg syns det er en urimelig påstand.

Du høres skikkelig fornøyd ut ved å ha klart å formulere deg på en måte som gjør at det ikke går an å gi et ordentlig svar. Det er faktisk langt mindre vanskelig enn å føre en ordentlig diskusjon der man prøver å få frem hva begge parter egentlig mener - det kan du jo prøve på en annen gang.

Jeg tror ikke det er måten jeg stilte spørsmålet på som gjør at dere ikke klarer, jeg mener, gidder, å svare. Men det er i grunn svar nok.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 13:18   #252
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er måten jeg stilte spørsmålet på som gjør at dere ikke klarer, jeg mener, gidder, å svare. Men det er i grunn svar nok.

Men nå har jo jeg faktisk svart på spørsmålet ditt litt lengre opp.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 13:19   #253
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Spørsmålet ditt var, mer eller mindre, "er virkelig skattelettelser så viktige for dere at det er verdt å godta FrP-politikk?". Hverken forutsetningen for spørsmålet eller måten det er stilt på gjør det mulig å svare på dette på en ordentlig måte, og da er det ikke noe poeng å svare deg. Hvis du mente "hvorfor valgte dere å stemme borgerlig, selv om FrP har stor oppslutning?", så har det kommet opptil flere gode og reflekterte svar på akkurat det i denne tråden.

Gammel 16-09-09, 13:23   #254
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at en slagen Sponheim på forsiden av landets største aviser OGSÅ kan være med på gi sympatimedlemmer. Strategien kan nok fungere i et lengre perspektiv, men da mener jeg at Venstre er nødt til å få en leder som makter å ha i det minste en brøkdel av den personligheten og karismaen som Sponheim har. Det partiet trenger nå virkelig en LEDER. De kan ikke tillate seg å være anonyme og ute av debattene i de neste 4 årene. Siden det er naturlig at en partileder også er av dem som sitter på Stortinget, seiler vel Skei Grande opp som eneste aktuelle kandidat. Har hun det som trengs for å ta Venstre til nye høyder tro

Gammel 16-09-09, 13:24   #255
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Nå har jeg ikke lest hele tråden og sjønner at jeg sikkert svarer litt utenfor hoveddebatten her. Og i fare for å gjenta det noen andre kan ha sagt:

AP + SV + SP + Rødt (som støttet en rød-grønn regjering!) = 49,3%

Rett får være rett

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 13:39   #256
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Du syns det er svar godt nok at vi ikke svarer. Vi liker ikke måten du stiller spørsmål på. Siden det forholder seg slik foreslår jeg at du ikke stiller flere spørsmål, så slipper vi å kaste bort tiden alle sammen.

Ben "rationalize" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 13:45   #257
Slettet bruker
Passiv

Standard

Næmmen, sitter dere her og krangler uten meg? :kaster meg inn:

Jeg tror Venstres strategi ved dette valget var aldeles glimrende og at ja - de har mistet mange mandater nå. Men jeg tror de er et av svært få partier på borgerlig side som i neste valgkamp kan si: Dere vet at vi er til å stole på - har vi sagt det så gjør vi det.

Jeg kan ikke fatte at man ikke tjener på det.

Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 14:10   #258
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg skjønner ikke hva som er galt med rines påstand? Jeg kjenner forholdsvis mange V velgere som stempte Ap ved dette valget nettopp av denne grunn alene. En stemme til V var en stemme til et borgerlig flertall der FrP var klart den største, og mest innflytelsesrike parter. Det var jo ingen andre levedyktige alternativer. Eller er det noen som mener det? Som stemte V i den tro at H/KrF/V ville danne en mindretallsrejering uten Frp?

Jeg ser heller ikke helt problemet med det rine prøver å si, for det virker jo som om det er det mange har tenkt, at de heller stemmer Ap denne gang enn V, pga FrP?

Lurer på hvem som kunne ha tatt over jobben til Jonas G Støre fra FrP forresten.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 14:19   #259
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg ser heller ikke helt problemet med det rine prøver å si, for det virker jo som om det er det mange har tenkt, at de heller stemmer Ap denne gang enn V, pga FrP?

At en del av Venstres velgere åpenbart har vektet det å unngå en Frp-dominert regjering viktigere enn å styrke sammensetningen på borgelig side er nå så. Men å anklage de som har stemt Venstre av ymse årsaker for å direkte støtte Frp og at de gjør det av smålige årsaker som skattelette er temmelig drøyt.

Gammel 16-09-09, 14:54   #260
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Lurer på hvem som kunne ha tatt over jobben til Jonas G Støre fra FrP forresten.

Carl. Han kan masse om utlandet. Han bor jo tilogmed i syden.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:30.