|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du søkt og fått kontantstøtte (ks) og er du for eller imot? | |||
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er hverken for eller imot. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
39 | 17,73% |
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er for. |
69 | 31,36% |
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er imot. |
93 | 42,27% |
Har ikke søkt ks (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er hverken for eller imot . |
2 | 0,91% |
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er for. |
2 | 0,91% |
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er imot. |
10 | 4,55% |
Annet. |
8 | 3,64% |
Dustepåll! |
1 | 0,45% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?Jeg har søkt om og mottatt kontantstøtte til tross for at jeg er imot kontantstøtten. Men så lenge det er et tilbud har jeg benyttet meg av det til vi fikk barnehageplass.
![]() |
#62 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?Jeg er i mot kontantstøtten. Jeg synes det er feil å få betalt for å ikke bruke en tjeneste i samfunnet.
![]() |
#63 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?Men dere som er imot; synes dere det kunne vært en grei ordning at de som hadde søkt om barnehageplass og stod på venteliste, mottok den til de fikk plass? Noen må jo stå på venteliste i et år og vel så det.
![]() |
#64 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?Jeg benytter meg gjerne av tilbud jeg er mot at samfunnet egentlig skal betale for, så lenge de er der og er rettferdige. Det handler da ikke om at jeg synes det er galt at noen mottar penger, jeg mener samfunnets problemer løses bedre på andre måter.
![]() |
#65 |
maler
|
![]() Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?
Ja. Og da kunne den godt vært endel høyere også.
![]() |
#66 |
nygift
|
![]() Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?Jeg har hatt kontantstøtte fra de var 1 år til 2,5 år, synes det er en flott ordning så lenge den brukes slik den skal, hvis ikke "lurer" man jo til seg pengene, pluss at man ødelegger for de som virkelig bruker den riktig og trenger den, slik at den muligens blir fjernet.
![]() |
#67 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() |
#68 |
Prettiest mess ever seen
|
Hvorfor synes du man lurer til seg pengene hvis man jobber? Det er bare KrF som har en formening om at kontantstøtten skal være en belønning for å være hjemme. De andre borgerlige partiene er for utfra et liberalistisk synspunkt; nemlig at man kan velge selv om man vil benytte et offentlig (subsidiert) tilbud eller disponere pengene selv for å bruke dem på andre egnede måter, som f.eks. en dagmamma. En svart dagmamma er selvsagt like umoralsk som andre svarte tjenester, men det har ikke noe med kontantstøtten å gjøre.
![]() |
#69 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Det er da ikke dobbeltmoralistisk å motta en ytelse man har krav på? Ytelsen blir ikke borte selv om man ikke søker, den forsvinner ikke ved lav oppslutning. Den forsvinner ved lovendring.
![]() |
#70 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Nei, for det er utrolig lett å misbruke (takke nei til plassen når man får den). Men jeg ser helt klart poenget ditt.
![]() |
#71 |
maler
|
![]() Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?Jeg synes det blir litt feil å si at folk har brukt det feil om de har finansiert dagmamma med kontantstøtten. Det som ble sagt fra de partiene som innførte den, var at det var en stønad som skulle gi småbarnsforeldre frihet til å velge omsorgsform for sine barn. Fra KrF-hold var det jo å være hjemme man tenkte på, mens fra et par andre partier var tanken at man skulle subsidieres like mye som de som brukte en barnehageplass.
![]() |
#72 |
Bedreviter
|
Det er ikke noen "rett" eller "gal" måte å bruke kontantstøtte på. Man får kontantstøtte når man ikke benytter subsidiert barnehageplass, og det står ingen ting noe sted om hva pengene skal finansiere. Jeg vet at mange synser om hva kontantstøtten bør brukes til, men det er like saklig som å synse om hva andre folk bruker barnetrygden til.
Det er ikke dobbelmoralsk å benytte seg av lovlige støtteordninger som man har krav på. Jeg synes ikke det er galt eller umoralsk å motta kontantstøtte. Hadde jeg ment det, hadde jeg ikke tatt i mot pengene. Jeg er motstander av kontantstøtten, og jeg ville synes det var bra om den ble borte – også hvis det betød økonomisk tap for meg personlig, men det er ikke fordi jeg synes at de som mottar kontantstøtte får "skitne" penger. Jeg synes bare det er en dårlig måte å bruke statens midler på. Jeg ønsker at disse pengene skal brukes på andre måter, for eksempel til å bygge ut flere barnehageplasser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Jeg føler meg ikke det minste som dobbeltmoralist selv om jeg er imot kontantstøtte og mottok det i to mndr selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#75 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Men hva med de som ikke har fått tilgang til tjenesten, men som gjerne vil benytte seg av den? |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Bedreviter
|
Det er veldig mange tjenester som ikke alle får tilbud om, men som likevel ikke kompenseres med kontant utbetaling. Det er rett og slett ikke noe som praktiseres andre steder i velferdssamfunnet vårt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
maler
|
Jeg synes ikke du kan sammenligne kulturskole og barnehageplass da det siste påvirker foreldres mulighet til å gå på jobb mer enn noe annet. Når man har rett på en plass, synes jeg man kan få kompensert for den økonomiske ulempen det er at kommunen ikke greier å oppdrive en plass. Å bli betalt for å ikke velge en offentlig tjeneste derimot, blir feil i mine øyne.
![]() |
#78 |
Bedreviter
|
Å sammenligne barnehage og kulturskole var litt flåsete ment, men jeg synes i høyeste grad det er relevant å sammenligne barnehage og pleiehjemsplass i denne sammenhengen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
maler
|
Ja, det synes jeg også er relevant. Men jeg er ikke sikker på at jeg synes det er det at man ikke får betalt for å stå i sykehjemskø som bør sette standarden.
![]() |
#80 |
Bedreviter
|
Poenget mitt er at jeg mener at ingen offentlige tjenester bør kunne tas ut som kontantutbetaling, enten man nå velger å avstå fra dem frivillig eller ikke har mulighet til å benytte seg av dem. Jeg synes det er et kjempeviktig poeng for en fungerende velferdsstat. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|