|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du søkt og fått kontantstøtte (ks) og er du for eller imot? | |||
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er hverken for eller imot. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
39 | 17,73% |
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er for. |
69 | 31,36% |
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er imot. |
93 | 42,27% |
Har ikke søkt ks (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er hverken for eller imot . |
2 | 0,91% |
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er for. |
2 | 0,91% |
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er imot. |
10 | 4,55% |
Annet. |
8 | 3,64% |
Dustepåll! |
1 | 0,45% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?
Vissvass. Man har uansett krav på kontantstøtte. At man ikke skal bruke den til å betale noen svart, er åpenbart, men det har ikke noe med kontantstøtten å gjøre. Da kan du like gjerne si at man lurer til seg lønnen sin, hvis det er de pengene man bruker på svart arbeid. Sist redigert av Teofelia : 17-09-09 kl 21:44. Årsak: Skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
trøtt
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Har søkt kontantstøtte to ganger. Eldste fylte ett i april og begynte i barnehage i august, og vi fikk kontantstøtte månedene i mellom.
![]() |
#143 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Hatt kontantstøtte til begge mine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Man lurer jo ikke til seg pengene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Pauset
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?
Hvite dagmammaer er vanskelig å finne her i vår by iallefall, men nå er barnehagedekningen blitt så bra så dagmammaer har det nok blitt mindre av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Samme hos oss. Tok i mot med god samvittighet.
![]() |
#147 |
Fortynnet
|
Mener du virkelig at det er dobbeltmoralsk å motta kontantstøtte om man syns det er en dårlig ordning? Vi fikk 40% kontantstøtte en periode da vi bare hadde 50% barnehageplass. At man prinsipielt er imot kontantstøtten betyr ikke at man gir avkall på penger man har krav på etter de reglene som gjelder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Bedreviter
|
Ikke sant. Og jeg har akkurat hevdet i en annen tråd at jeg godt kunne tenkt meg at avgiftene på bil var ennå høyere. Jeg synes ikke jeg er dobbeltmoralistisk selv om jeg ikke betaler inn mer på veiavgiften enn det som står på fakturaen likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
flisespikker
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Dere som mener at det er dobbeltmoralsk å ta mot kontantstøtte dersom man er motstander av ordningen: Mener dere generelt at det er helt umulig for dere å være mot en ordning som gagner dere selv (og/eller også at det er umulig å være for en ordning som ikke gagner dere selv)?
![]() |
#150 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Vi fikk ikke barnehageplass før storesøster var 2 år. Dagmammaen vår (som jobbet hvitt) tok makspris + kontantstøtte som sum, så da søkte vi og fikk kontantstøtte. Er motstander av ordningen.
![]() |
#151 |
Glamorøs
|
Da tar du utgangspunkt i ettbarnsfamilier, eller familier med mer enn tre år mellom barna. Får man 2-3 barn på 6 år så kan man fint være hjemme med kontantstøtte til alle bortsett fra yngste er i skolealder.
![]() |
#152 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det største integreringsproblemet med kontantstøtten er jo virkningen på mødrene. Den bidrar til å holde dem utenfor arbeidslivet, den udiskutabelt viktigste arenaen for intergrering (av voksne.)
![]() |
#153 |
Glamorøs
|
Også et veldig godt poeng!
![]() |
#154 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Som dere diskuterer mens jeg jobber da!
![]() |
#155 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Jeg vet ikke hva du definerer som "ha behov". Vi hadde ikke daua uten de 1400 kronene i måneden i kontantstøtte som vi fikk en stund, men det går jeg ut fra at ikke dere hadde heller. Det er ikke sånn at alle som syns kontantstøtte er en lite heldig ordning, nødvendigvis er steinrike eller har to fulle jobber. Sist redigert av Filifjonka : 18-09-09 kl 23:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Maximillia: For å ta det på veldig personlig plan; nei, vi hadde ikke klart oss uten kontantstøtten den perioden uten at en av oss måtte tatt oss en ekstrajobb. Det ville i såfall gått på bekostning av kvalitetstid med familien så det var et dårlig alternativ. Dagmamma var for oss ikke et alternativ, og når barnehageplass var ikke å oppdrive, så måtte en av oss være hjemme (ingen familie i nærheten heller). Det krevde mye omprioritering, mange forsakelser og trang økonomi en periode. Men det ga også store gleder ved å være sammen med barna, få oppleve alle "den første gangen..."-greiene osv. Så jeg ville ikke hatt det annerledes når jeg ser på det nå i ettertid. Men det er klart at vi kunne unnet oss mer luksus,dratt på fin ferie og slik om vi hadde jobbet fullt begge to og hatt barnehageplass. Kr 3303,- utgjorde forøvrig ca halvparten av rentene på lånet vårt nå rett før jeg gikk ut i jobb, så det er klart at alle monner drar!
![]() |
#157 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Jeg fatter ikke hvorfor jeg skal spare staten for penger som jeg har rett til å motta, bare fordi jeg synes staten burde prioritert midlene sine annerledes? Jeg er ikke pålagt å motta barnetrygd heller, og vi hadde helt klart "klart oss uten" de pengene også, hvis det hadde vært om å gjøre, men jeg tar i mot dem med god samvittighet likevel. Jeg anser det rett og slett ikke for å være min jobb å spare på statens vegne. Hvorfor skulle jeg gjøre det, og hva ville det gavne egentlig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Bedreviter
|
Jeg mener derimot at det er kontantstøtten i seg selv som er unødig bruk av fellesskapets midler. Hva folk som har rett på kontantstøtte bruker pengene til, er i mine øyne (og etter loven) helt irrelevant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Maimor. Synes du at ansatte i kommunen bør si i fra seg lønn (alternativt la være å kjempe for høyere lønn, likelønn etc.) dersom de har så de greier seg og vel så det? Pengene kan jo gå til viktige ting som eldreomsorg, fylling av tomme svømmebasseng og styrking av barnevernstjenesten. For eksempel.
![]() |
#160 |
flisespikker
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Maimor: Jeg tror kanskje du misforstod meg? Jeg skjønner meget vel at man kan være mot en ordning man selv tjener på (eller for en ordning man selv taper på). Det jeg derimot ikke skjønner, er tankegangen bak å mene at det er dobbeltmoralsk å motta penger man har krav på, dersom man selv ikke er for ordningen på generelt grunnlag. Den eneste tankegangen jeg kunne skjønne som passet med dette, var at man bare er for ting man tjener på selv, og derfor ikke greier å begripe at noen som har krav på kontantstøtte kan være mot ordningen.
![]() |
|
|