Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når er man "godt voksen"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når er man "godt voksen"?
20 år + 0 0%
30 + 3 2,13%
35 + 5 3,55%
40 + 13 9,22%
45 + 17 12,06%
50 + 55 39,01%
55 + 23 16,31%
60 + 14 9,93%
65 + 4 2,84%
70 + 1 0,71%
75 + 0 0%
80 + 1 0,71%
85 + 1 0,71%
Annet/vet ikke/usikker 4 2,84%
Deltakere: 141. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-09, 16:40   #21
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når er man "godt voksen"?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg tenker på 20-årene som "ung voksen", 30- & 40-årene som "voksen" og 50+ som "godt voksen". Men det er ingen absolutte overganger her, akkurat som Kirsebær sier. Jeg har en i barselgruppa mi som fikk barn da hun var 20 og hun har jeg hele tiden tenkt på som "voksen" pga. personligheten hennes, også har jeg kolleger på langt over 50 som jeg igrunnen ikke tenker "godt voksen" om fordi de er så ungdommelige og lite satt. Vurderer egentlig å la uttrykket "godt voksen" forsvinne fra vokabularet - er det noen som liker å bli kalt det?

Selv synes jeg det er greit å bare tenke "voksen" om folk på 20+ egentlig - det er noe begrensende (og kankje litt deprimerende...?) i all kategoriseringen etterhvert som man har levd en stund. Ordet "gammel" får jeg litt fnatt av. Snakk om overbrukt ord, og det her jo veldig negative vibber - gammel er nesten "slutt" på en måte, og jeg synes likom ikke det er noen grunn til å tenke "slutt" før folk er tydelig slitne og lei av det hele.
Folk som omtaler seg selv eller andre som "gamle" når de runder 30 får jeg ihvertfall utslett av - det er gjerne sagt i spøk, men jeg tror at man påvirker seg selv temmelig negativt ved å ha et slikt begrensende fokus fra så ung alder.

Vi snakker jo om fordommer og det å dømme andre pga av useende i en annen tråd. Jeg prøver å være veldig bevist på å ikke avskrive noen pga av alder. Man forandrere seg ikke plutselig fra å være fargerike individer til å bli en grå masse når man trer ut av 20-årene - ikke alle 40-åringer er like, liksom. Jeg er så heldig å jobbe i et veldig alderssammensatt miljø i det jeg underviser tenåringer samt at kollegene mine er i alle tiår fram til 60+. Det er ingen tvil om at jeg like gjerne finner "soulmates" blant elever som de på rundt 60.

Jeg er kanskje litt ekstra opptatt av dette for tiden fordi jeg har foreldre med så negativt fokus rundt alder. De er knappe 60 og tenker bare begrensninger rundt dette. Jeg synes det er veldig trist og unødvendig på samme tid. Heldigvis har jeg langt bedre forbilder i kollegaene mine!

Men begrepet "godt voksen" trenger vel ikke være et negativt begrep? Hvorfor skal alle begreper automatisk sees på som negative og dermed veldig politisk ukorrekt å bruke? Man sier jo, barn, ungdom og voksen uten at det betyr noe negativt. Alle kategorisering er ikke negativt. Jeg ser i hvert fall ikke "godt voksen" som et negativt begrep. Å kalle noen gammel er noe annet.

Gammel 20-09-09, 16:46   #22
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg legger da ikke noe negativt i begrepet godt voksen. Det er ikke noe negativt i å være over 50 år, liksom.

Gammel 20-09-09, 16:48   #23
Maki
Erfaren

Maki sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

I mitt hode er man godt voksen i forhold til noe. Man får barn i "godt voksen alder" når man har passert 40, men 40 er langt under "godt voksen" i generelle termer.

Ja, jeg bruker begrepet i forhold til noe. Enten i forhold til hva det gjelder, eller i forhold til hvem det gjelder.

Sist redigert av Maki : 20-09-09 kl 17:49. Årsak: skrivefeil
Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 17:49   #24
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er godt voksen hakket før gammel. Sånn fra 55 eller noe sånt. Jeg tror ikke jeg så annerledes på saken da jeg var yngre.

Gammel 20-09-09, 17:52   #25
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, når man har bikket 55 kanskje?

Gammel 20-09-09, 18:07   #26
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle dem som er 30 år eldre enn meg. Bestandig.

Gammel 20-09-09, 18:19   #27
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte 45+, men det er jo vanskelig å relatere begrepet til alder. Sånt har like mye med personlighet å gjøre. Og det foresvever meg at det ikke er helt uvesentlig hvilken alder man selv har heller.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 18:50   #28
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

50+

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 20:45   #29
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

"Godt voksen" er et uttrykk jeg bruker for å formidle at en person nærmer seg evt. er "gammel"/"eldre", men er så ung til sinns at jeg ikke føler at disse begrepene passer. Stemte 60+, men grensene er flytende.

Jeg bruker altså uttrykket positivt.

Gammel 20-09-09, 20:46   #30
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en mistanke om at den grensen vil komme til å flytte seg jo eldre jeg blir. Tror godt voksen er 50+

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 21:09   #31
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ellers også enig med Hasselnøtt i at begrepet er relativt. Jeg ville ikke kalle noen på min alder "godt voksen" sånn generelt, men hvis jeg f.eks. begynte nå på en helt ny utdannelse, kunne jeg godt ha kalt det for "å begynne å studere i godt voksen alder".

Gammel 20-09-09, 21:42   #32
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Men begrepet "godt voksen" trenger vel ikke være et negativt begrep? Hvorfor skal alle begreper automatisk sees på som negative og dermed veldig politisk ukorrekt å bruke? Man sier jo, barn, ungdom og voksen uten at det betyr noe negativt. Alle kategorisering er ikke negativt. Jeg ser i hvert fall ikke "godt voksen" som et negativt begrep. Å kalle noen gammel er noe annet.

Neida, det trenger slett ikke å tolkes negativt.
Det jeg tenker på, er at det gir meg assosiasjoner til "satt" - og det begreper fører begrensninger med seg, synes jeg.

Jeg synes på ingen måte det er et direkte negativt begrep, altså - det er mer det at jeg synes "voksen" holder, kanske? Det blir mer nøytralt og gir mer rom for enkeltindividet sånn jeg ser det.

Gammel 20-09-09, 22:00   #33
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Godt voksen er for meg 70+. Muligens preget av at jeg jobber i hjemmesykepleien.

Gammel 21-09-09, 10:55   #34
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

For meg er godt voksen hakket før gammel. Sånn fra 55 eller noe sånt. Jeg tror ikke jeg så annerledes på saken da jeg var yngre.

Men det kan hende du vil se annerledes på det når du blir 55??
Tror de færreste ser på seg selv som gamle når de er feks 60, hvis det er hakket etter godt voksen som er 55 ...

Gammel 21-09-09, 12:58   #35
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Stikker fingeren i jorden og sier 55+.
Men mener at det er ganske personavhengig.

Gammel 21-09-09, 14:20   #36
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt eldre enn meg, i hvert fall.

50+, kanskje?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.