Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du blodgiver?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-09, 10:30   #61
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du blodgiver?

Jeg er blodgiver og har, etter Ulvefars gode eksempel, også meldt meg som benmargsgiver.

Jeg har ikke donorkort, men har informert mine pårørende om at jeg håper at de donerer organene mine om noe skulle skje.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 10:31   #62
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Her finnes informasjon:

https://www.giblod.no/forside.asp?level=7348

takk

Gammel 22-09-09, 10:37   #63
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Av ren nysgjerrighet; når blir man "avskiltet"?

Tenker du aldersmessig? Øvre aldersgrense er 60 år, men nye blodgivere kan godkjennes inntil 65 år av blodbankens lege.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 10:43   #64
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg bare ser at flere svarer at de har blitt avskiltet, og lurte på hva det innebar.

Haha å sånn, ja.
Det kan blant annet ha med partner å gjøre, med sykdommer, medisiner, lav vekt, utenlandsopphold - det er mange grunner til ikke å kunne gi. Det er ganske strenge krav til hvem som kan gi, så du skal være veldig frisk og leve meget regelmessig for å kunne gi.

Groucho Marx
Gammel 22-09-09, 10:46   #65
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var det fra jeg var 18 år til jeg fikk barn 12 år senere. Etter barneproduksjon har jeg ikke kommet igang igjen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 10:48   #66
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Har vært blodgiver og skulle gjerne gitt regelmessig, men siden jeg har bodd mer enn ett år i England mellom 1981 og et annet år som jeg ikke husker så får jeg ikke lov fordi det er en risiko at jeg har kugalskap (møøøø). Er visst ikke god nok lenger....

sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 10:50   #67
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Nei, dessverre. Ingen vil ha blodet mitt pga blodsykdom og medisiner.

Gammel 22-09-09, 10:53   #68
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg har aldri gitt blod, men må innrømme at det i øyeblikket ikke er noen grunn for at jeg ikke skal kunne det (tror jeg).
Takk for link, Maimor - jeg skal undersøke muligheten for at bedriften kan gjøre en avtale med blodbussen. Hvis ikke, får jeg finne ut hvor det passer best å gi blod. Kan man kjøre bil etter å ha gitt blod, eller er det ikke anbefalt? Blir man lettere ør, f.eks?

Gammel 22-09-09, 10:55   #69
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg får ikke lov pga. blodoverføring i forbindelse med KS.

Når karantenen (er det 5 år?) er over, skal jeg melde meg til tjeneste.

Gammel 22-09-09, 10:55   #70
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Kan man kjøre bil etter å ha gitt blod, eller er det ikke anbefalt? Blir man lettere ør, f.eks?

Jeg kan i alle fall fint kjøre bil. Merker i det hele tatt veldig lite til slapphet eller annet etter at jeg har gitt. Men det varierer sikkert endel.

Groucho Marx
Gammel 22-09-09, 10:56   #71
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får ikke lov, har antistoffer i blodet.

Men om jeg blir kvitt disse så skal jeg prøve meg.
Vet ikke om jeg får lov da, har selv fått blod, derav antistoffene...

Har donorkort og informert hele familien.
Kommer også til å dele ut om noen jeg rår over kommer i den fryktelige situasjonen at høsting av organer er aktuelt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 11:01   #72
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Nei, jeg får ikke lov pga. blodoverføring i forbindelse med KS.

Når karantenen (er det 5 år?) er over, skal jeg melde meg til tjeneste.

Er det 5 års karantene på det? Jeg fant bare permanent utestengelse hvis man har fått blodtransfusjon i UK fom. 1980. Ellers ser det ut til å være bare (minimum) 6 mnd karantene?

Sitat:

Personer som har fått blod, blodkomponenter og -produkter eller annet humant vev kjent som mulig
kilde for overføring av blodsmitte: Minimum 6 måneders karantene etter siste eksponering.

http://www.helsedirektoratet.no/vp/m...sf_100599a.pdf

Gammel 22-09-09, 11:03   #73
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er midlertidig avskiltet, men fant en trøst i at mannen min i alle fall kunne gi blod. Helt til de skjerpet inn reglene. Etter å ha gitt blod i sju år, fikk han plutselig ikke lov lenger, fordi han er britisk og bodde i England på 80-tallet.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 11:04   #74
Cabrel
Aktiv

Cabrel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Cabrel er litt kulCabrel er litt kul
Standard

Jeg har vært blodgiver i 10 år, kun avbrutt av svangerskap/ammeperiode. Har pause pga svangerskap nå, men er vel back in business om ca et år tenker jeg!

Mannen er også blodgiver, og vi har begge donorkort også.

Cabrel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 11:05   #75
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, selvfølgelig, hadde jeg nær sagt. Oppfordrer alle som ikke av ulike grunner er forhindret fra å bli det til å melde seg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 11:06   #76
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Er det 5 års karantene på det? Jeg fant bare permanent utestengelse hvis man har fått blodtransfusjon i UK fom. 1980. Ellers ser det ut til å være bare (minimum) 6 mnd karantene?

http://www.helsedirektoratet.no/vp/m...sf_100599a.pdf

Jeg aner ikke jeg altså, jeg har bare plukket opp ett sted at man måtte vente lenge, men jeg vet ikke om det stemmer.
Hvis det er 6 mnd. kan jeg jo melde meg nå!

Gammel 22-09-09, 11:20   #77
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skulle gjerne, men får ikke lov.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 12:09   #78
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan være mange grunner til det, selv har jeg blitt det for medisinbruk (dvs. det var ikke medikamentet, men årsaken til at jeg tok det), graviditet og så er det jo karantene enten svangerskapet går bra eller ei.

Sånn ellers;

• 12 måneders karantene
Tatovering og piercing;
(hvis piercing i slimhinne kan du ikke gi blod, karantene i 1 måned
etter at nålen er tatt ut).
• 6 måneders karantene
Etter opphold i malariaområde, i Afrika sør for Sahara,
mellom- og Sør-Amerika. Ved ny seksualpartner.
• 4 ukers karantene
Etter opphold i USA, Canada og Afrika nord for Sahara.
Flåttbitt (obs. rødhet og hevelse rundt bittet gir 6 mnd. karantene).
• 2 ukers karantene
Infl uensa, diaré, omgangssyke, urinveisinfeksjoner,
avsluttet antibiotikabehandling og munnsår/åpne sår.
• 1 ukes karantene
Forkjølelse, sår hals, tanntrekking og rotfylling.
• 1 dags karantene
Enkel tannbehandling.
• Blodplategivning
Du kan ikke ha brukt medikamenter
de siste 5 dagene før tapping

Gammel 22-09-09, 12:11   #79
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange forskjellige grunner til at man blir midlertidig eller permanent avskiltet.

Jeg er permanent avskiltet fordi jeg dannet antistoffer i 1. svangerskapet (antistoffene spiser opp normale blodplater som de kommer i kontakt med) . Mannen ble permanent avskiltet pga. sterk legemiddelallergi.

Sist redigert av Veronal : 22-09-09 kl 13:05. Årsak: Omformulerte rar setning.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 12:13   #80
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke blodgiver og har innen unnskyldning for å ikke være det som jeg vet om i alle fall. Men er ikke testet heller for å kunne være det, så det vet jeg jo ikke. Har heller ingen planer om å bli blodgiver i nær fremtid i alle fall. Donor er aktuelt om det skulle bli sånn.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:48.