Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Sofa for allergiker

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-09, 18:38   #1
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sofa for allergiker

Jeg elsker sofaen min, min deilige ullsofa med dype dunputer i ryggen.
Men det er ikke helt ideelt, for jeg reagerer tydelig på støvet den samler, eller dunene, eller noe. Det hjelper å lufte putene og vaske trekkene, men dette er et vannvittig arbeid.
Etterhvert bør jeg nok se meg om etter en ny sofa, men hva?
Jeg får spasmer av stramme, harde skinnsofaer. Jeg elsker derimot naturtekstiler som bomull, ull, hamp, bambus, silke.
Er det noen som har tanker om hva jeg skal se etter?

Grunnen til at jeg skriver dette innlegget er at jeg sitter her og kjenner det tettner nedover lungene, jeg vet jeg burde hentet støvsugeren, tatt av trekkene og vasket og ryddet. Men det er så mye enklere å flytte problemet over på min kjæres visa.

Gammel 22-09-09, 18:40   #2
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sofa for allergiker

Hva tenker du om microfiber, da?

Gammel 22-09-09, 18:53   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du elsker naturmaterialer er neppe microfiber tingen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 19:31   #4
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Microfiber er ikke min favoritt nei. Jeg klør av de fleste syntetiske stoffer og synest de er grufulle å ta på.

Gammel 22-09-09, 19:33   #5
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Standard

Om noen skulle tro at jeg er sjuskete med renholdet, så er sofaen støvsugd for to uker siden og vasket for drøye halvåret siden.

Gammel 22-09-09, 19:52   #6
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hva med skinnsofa med løse saueskinn i?
:hiver ut forslag:

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 20:29   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med en skinnsofa som ikke er hard og glatt? Det fins jo myke og "ikkeglatte" skinntyper, kommer ikke på i farten hva det heter.

Gammel 22-09-09, 20:52   #8
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Standard

ruskinn?
Er det mindre støv i disse?

Gammel 22-09-09, 20:53   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Skulle jo tro at ikke støvet trekker inn i skinnet på samme måte som i stoffputer? Det blir jo tett, sånn at du slipper støvsamling inni putene?

Gammel 22-09-09, 20:54   #10
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Hvis du elsker naturmaterialer er neppe microfiber tingen.

Hehe, nei, det var rent ut i fra at støv ikke samler seg så lett på microfiber..

Gammel 22-09-09, 20:56   #11
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du behøver ikke å velge ruskinn, men det er nappahud som er behandlet på en annen måte og er mykere, men da vil overflaten ikke være like motstandsdyktig mot skitt.

Dersom du tror du er allergisk er det ikke lurt å velge naturmaterialer som røyter og støver, som lin, ull og hamp.

Gammel 22-09-09, 20:56   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Vel og bra, men microfiber kjennes veldig syntetisk ut, så jeg tror kanskje det vil være vanskelig å bli fornøyd med det hvis man setter pris på naturmaterialer.

Gammel 23-09-09, 14:12   #13
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har microfibersofa og jeg synes ikke at den kjennes syntetisk ut. Men jeg er heller ikke særlig sensitiv på sånt. Men hvis det er viktig at støv ikke skal samle seg og at det bra med en sofa som er lett å holde ren så er det jo verdt det å se på en slik sofa for å se om det er et alternativ?

sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 14:14   #14
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eneste som funker på mine allergiske barn er stram skinnsofa. Sårri!

Gammel 23-09-09, 19:09   #15
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det eneste som funker på mine allergiske barn er stram skinnsofa. Sårri!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:46.