Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Flekker på yttertøy

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-09, 23:36   #1
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Spørsmål

Flekker på yttertøy

?
Help me, please.
Vanntett, vindtett ytterjakke. Antagelig samme materiale som reima og troll.
Nå er tøyet så "innleika" og sist jeg vasket det fikk jeg det ikke helt rent lenger.
Hva slags tryllemiddel kan jeg bruke på disse flekkene?
Det skal jo ikke vaskes med omo så flekkfjerningsmetodene mine kommer til kort her.

Noen som har peiling?
Vi har bare hatt mørk blått yttertøy før så flekker har liksom ikke vært noe problem. Nå med mellomblått blir det noe helt annet.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 23:39   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: Flekker på yttertøy

Jeg følger spent med på om du får tips her, for det er kjedelig med fint yttertøy som ikke er fint lenger.

Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 23:57   #3
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nylonvask kanskje?
Jeg har ikke tenkt så mye på det. Vasket det rosa regntøyet til storejenta, og overser de flekkene som blir igjen :mindre nøye:

Gammel 26-09-09, 10:04   #4
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker Troll sin sitronsåpe, og har enda ikke hatt flekker jeg ikke har fått bort med den, på lysrosa P.o.P jakke bl.a.

Gammel 26-09-09, 10:50   #5
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sitronsåpe fra Troll. Hm. Det får jeg ikke kjøpt i dag, tror ikke de har sånt her. Hvor har du handlet den?

Gammel 26-09-09, 10:58   #6
Anneliane
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2007
Anneliane har et hav av muligheter foran seg
Standard

Eg har god erfaring med gallesåpe på vanskelege flekkar. Eg synes det tek flekkar betre enn mykje anna på blant anna ull. Har til gode å prøve det på ytterkle, så veit ikkje kva det gjer med dei tekniske eigenskapane til kleda.

Anneliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 17:38   #7
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Sitronsåpe fra Troll. Hm. Det får jeg ikke kjøpt i dag, tror ikke de har sånt her. Hvor har du handlet den?

Her har de den på bl.a Babyshop, og andre uavhengige babybutikker. Den er helt uunnværlig har i huset, brukes på alt av flekker.

Gammel 26-09-09, 18:39   #8
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sitron- og gallesåpe tar de fleste flekker uten å skade tøyet.

Gammel 26-09-09, 18:40   #9
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Sitron og gallesåpe, som jeg tenkte.
Jeg hadde håpet på noe annet, som jeg kunne handlet i butikken her vi bor så jeg hadde fått brukt det på flekkene i dag.
Sånn er det å bo på bygda.
Her er det 4 mil til gallesåpa og 3 mil til sitronsåpa.

Jeg må visst ut på tur til uka.

Gammel 26-09-09, 19:21   #10
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sitronsåpe fungerer flott på slike flekker, og så er såpa veldig drøy. Jeg kjøpte et såpestykke for 4-5 år siden, og har masse igjen ennå.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 19:25   #11
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg har en venninne som sverger til Domestos på flekker. Best når de er ferske, men det skal visst være et vidundermiddel. Jeg har ikke prøvd ennå. Kanskje verdt et forsøk?

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 20:22   #12
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Jeg har en venninne som sverger til Domestos på flekker. Best når de er ferske, men det skal visst være et vidundermiddel. Jeg har ikke prøvd ennå. Kanskje verdt et forsøk?

Kan jeg bruke det på yttertøy da?

Gammel 01-10-09, 21:26   #13
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Ja, da må jeg jo oppdatere her med at jeg i går kjøpte sitronsåpe hos Babyshop, Troll sin og virkelig fikk testet den ut i dag, på flekker jeg før ikke har fått bort fra yttertøyet med neutral såpe.

Alle flekker er borte.
Sitronsåpa var genial. Jeg brukte svamp og såpet inn hele jakka, lot den ligge litt før jeg kastet den i maskinen og vasket med neutral vaskepulver.

Gammel 01-10-09, 21:30   #14
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra!

Noe helt annet: Er det lov å spørre hvor du bor i landet? (Hvis du bor værmessig relevant så vurderer jeg å ytterklærstalke deg og innleggene dine.)

Gammel 01-10-09, 21:31   #15
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Så bra!

Noe helt annet: Er det lov å spørre hvor du bor i landet? (Hvis du bor værmessig relevant så vurderer jeg å ytterklærstalke deg og innleggene dine.)

Ytterklærstalke?

Gammel 01-10-09, 21:35   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm jeg må også ut etter sitronsåpe skjønner jeg. Utrolig hvor jeg jobba med noen flekker på en turkis ticket-jakke for noen måneder siden, gallesåpe tok det til slutt sammen med bløtlegging og flere vask.

Gammel 01-10-09, 21:36   #17
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Ytterklærstalke?

Søke opp alle dine tråder om ytterklær for å finne ut hvordan jeg best mulig kan kle på mine søte små. Det ser ut som du har peiling.

Gammel 01-10-09, 21:48   #18
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Søke opp alle dine tråder om ytterklær for å finne ut hvordan jeg best mulig kan kle på mine søte små. Det ser ut som du har peiling.

Jeg er påkledningsfreak. Jeg innrømmer det. Både når det gjelder ungene og meg selv. Jeg elsker å være ute, og jeg elsker å trives ute, uten å fryse, svette eller ha annet ubehag. Vi er ute året rundt, i all slags vær.
Jeg vet ikke om du tuller men.
Freak er jeg, og ped. leder på en avdeling i barnehagen har akkurat spurt meg om jeg vil holde et lite "kurs" ang påkledning. Kurs for de som jobber i barnehagen og for de av foreldrene som vil være med.

Gammel 01-10-09, 21:51   #19
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Nei, nei, nei, jeg tuller ikke! (Men hvis du bor på feil kant av landet så kan jeg ikke "kopierer" påkledningen din, hvis du skjønner.)

Gammel 01-10-09, 21:53   #20
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Nei, nei, nei, jeg tuller ikke! (Men hvis du bor på feil kant av landet så kan jeg ikke "kopierer" påkledningen din, hvis du skjønner.)

Ok. Jeg sendte deg en prikk med hvor jeg bor.
Da må jeg takke for komplementet.
Jeg har testet og testet yttertøy og sko og har funnet mine favoritter som holder mål så jeg anser meg litt for ferdigtestet nå og vet hva som skal handles til enhver årstid.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:36.