|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Passiv
|
Sv: Overgrepsbilder av barnDet er mennesker som ikke eier moral, som ikke ser ut til å tenke nevneverdig mer i fremtid enn en ku, som ikke har fnugg av empati og som ikke forestiller seg all verdens. |
|
|
|
#202 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Overgrepsbilder av barn
|
|
|
#203 |
|
can-jur
|
I rettigheter, ikke privilegier.
Dersom han står nærmest døra skal han reddes først ja.
|
|
|
|
#204 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#205 |
|
Passiv
|
Det er bra å se vi er enige om noe... Det skal altså måles i rettigheter som han altså er fratatt. I rest my case.
Jeg skal love deg en ting. |
|
|
|
#206 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
|
|
|
#207 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#208 |
|
Passiv
|
En konsekvens av dette blir jo at dersom et barn lugger en hund slik at hunden forsvarer seg og biter så er det greit? Eller i verste fall at det er barnet som avlives? Det blir galt for meg. Er det millimeterrettferdig? Ja. Er det sånn vi gjør det? Nei. Hvorfor? Fordi barnet er et menneske. |
|
|
|
#209 |
|
Dig for victory!
|
Enig med Smilefjes. Selvsagt skal alle mennesker ha de samme mulighetene og rettighetene, og de samme sanksjonene skal gjelde for alle uavhengig av kjønn, rase, alder og så videre. Alle mennesker skal ha rett til en rettferdig rettsak om de gjør noe galt. |
|
|
|
|
|
#210 |
|
can-jur
|
Dersom et barn lugger en hund, har mye gått galt på veien.
|
|
|
|
#211 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#212 |
|
Ringskrømt
|
Jeg synes det blir litt sånn vrangbrillementalitet i denne sammenhengen å tolke velferd og rettigheter på den måten, smilefjes. Klart man ikke avliver og spiser mennesker, klart kuer ikke har rett på skolegang. Det blir jo noe ganske annet å mene at ei ku sine rettigheter (som er helt andre rettigheter enn de menneskene har) bør respekteres og tas like mye på alvor som et menneskes rettigheter. For kua kan velferd være rene forhold, mat å spise, et sted å gjøre av avføringen så den ikke vasser i den, tilgang til friskt vann og nok mat, utemuligheter osv. |
|
|
|
|
|
#213 |
|
Passiv
|
Og hva så? Det er fremdeles hunden dette går ut over. Fordi den er en hund. |
|
|
|
#214 |
|
Peppy!
|
Gjøres ikke slike vurderinger hele tiden? Mulig jeg ser for mange tv-serier, men er det ikke typisk ved organdonasjon, at man f eks gir leveren til den unge mannen fremfor den gamle kvinnen? Ikke en avgjørelse basert på hvem som er snillest, men allikevel ikke en ren "alle mennesker har lik verdi", som det ville vært å gi den til det mennesket som først ble skrevet inn på sykehuset e.l. |
|
|
|
|
|
#215 |
|
flisespikker
|
Sv: Overgrepsbilder av barnJeg er enig i at man bør behandle dyr på en god måte og at vi som mennesker har ansvar for hvordan vi behandler dyr - særlig husdyr, som Kanne nevner, som ikke har mulighet til å klare seg på egen hånd. Men jeg mener mennesker er i en særstilling og at dyr ikke har (eller skal ha) de samme rettigheter som mennesker - ikke de samme plikter heller, for den del - og at et hvilket som helst menneske er veldig mye mer verdt enn et hvilket som helst dyr. (Og så er jeg enig med Floksa i én ting hun har sagt i denne tråden, nemlig at menneskeverdet ikke har noe med hvem man er og hva man har gjort å gjøre, det er noe alle mennesker har. Jeg tror smilefjes tenker på noe annet når hun snakker om "verdi".)
|
|
|
#216 |
|
Passiv
|
Sv: Overgrepsbilder av barnMan gjør definitivt slike vurderinger hele tiden. |
|
|
|
#217 |
|
Dig for victory!
|
Tja. Jeg hadde forventet at han konsentrerte seg om eventuelle barn først. Og om det satt fem menn i 70-åra i et rom og brannmannen så at en av dem var Fritzl, så hadde jeg ikke bebreidet ham så veldig om han sparte Fritzl til sist. Men jeg innser at det ikke er så veldig pk, og at det egentlig bryter med prinsippene mine. |
|
|
|
|
|
#218 |
|
flisespikker
|
Det jeg uthevet synes jeg er viktig.
|
|
|
#219 |
|
Ringskrømt
|
Nja, ikke helt med på den. Det er alvorlighetsgraden som er relevant, ikke alderen på pasienten. |
|
|
|
|
|
#220 |
|
Bedreviter
|
Selvsagt. Jeg hadde ikke bare akseptert det; jeg hadde forventet det. Jeg mener som en generell regel at barn skal reddes før voksne. Og hvis det er rom for å gjøre en vurdering, ville jeg kanskje falt ned på at barnets foreldre kunne blitt reddet før besteforeldrene, selv om det nok hadde sittet mye lengre inn å velge mellom de to gruppene. |
|
|
|
![]() |
|
|