Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Båndtvang eller bjelle på katt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-09, 10:42   #61
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Båndtvang eller bjelle på katt?

Det er nok i meste laget katter her til lands, tror det er mer problemet enn at de bør gå i bånd.

Men om de tar 5 millioner småfugl så regner jeg med de tar et par millioner smågnagere også. Det er helt greit for meg at de gjør det.

Bortsett fra det så er jeg slett ingen kattefantast, men så lenge de ikke plager meg så er det OK.

Gammel 29-09-09, 11:07   #62
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så hvordan foreslår dere at man skal sjekke at 1) kattene er registrert og 2) at de faktisk er steriliserte. For ikke å snakke om 3) hvem skal betale for dette gildet?

1. Dette må jo de som håndhever loven følge opp
2. Chip merking og registrering må være katteeier sitt ansvar, og er katten registrert kan man også se at den er sterilisert.
3. Betale for sterilisering må jo den enkelte katteeier stå for.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 11:23   #63
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Bort med alle katter i tettbygde områder.

Enig!

Gammel 29-09-09, 11:25   #64
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Bort med alle katter ja. Det er lov å ønske, men tviler på det blir enkelt å gjennomføre i praksis.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 11:28   #65
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har to katter. Begge med halsbånd Og en liten bjelle, og ingen av dem se ut til å bry seg nevneverdig. Nå er det ikke sånn at vi kanskje trenger det da, her i bygda, men shit au. Gubben har kjøpt. Bimbo (lekkert navn ja!) er forresten sterilisert, og hun har vært hos vetrinæren et par ganger. Svarteper er ikke kastrert.

Våre katter jakter, sikkert både på fugl og mus, men av det jeg har sett så er det mest mus iallefall. De er innekatter, men må være ute på natta. Men da ligger de på loftet i garasjen og varmer seg.

Jeg kan virkelig ikke se for meg katter i bånd. Men jeg er enig i at det er for mye katter, og for mange som ikke tar seg av kattene sine på riktig måte. Og som Albertine sa, vetrinær er alt for dyrt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 12:14   #66
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Jeg skulle nesten likt å sett et katteforbud, da ville det blitt for mye fugl, mus og rotter og alle ville ropt og skreket om det også. Ja jeg ser poenget med å få et register, sterilisere og gjøre kattebestanden i Norge mindre, men det er ikke den Norske huskatten vi må ta, det er ovebestanden av villkatter.

Selvfølgelig.
"Bort med katten!" er et tiltak med ordentlig FrP schwung over, må jeg si.

Det er sikker en rekke fornuftige tiltak som kan settes i verk.
Men å kvitte seg med katten eller å innføre båndtvang vil selvfølgelig få store konsekvenser for balansen i dyreriket - det skjønner selv jeg som kun har et par usle vekttall naturfag å skilte med.

Gammel 29-09-09, 13:13   #67
Tussilago
Spoon2

Tussilago sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

I følge VG står katter i Norge for en halv million fugledrap i Norge. Mattilsynet vil ha kattene i bånd eller ha halsbånd med bjelle for å skremme fuglene unna. Hva tycks?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=585312

Vil bare korrigere at Mattilsynet ikke vil ha kattene i bånd eller med bjelle. Mattilsynet har inne et forslag om ID merking av katt samt registering av eier i et register. Hensikten med kravet er å bedre velferden for katter ved å forebygge at de blir eierløse. Denne forskriften kan komme til å tre i kraft fra 1.1.2010.
http://www.mattilsynet.no/regelverks..._av_katt_72574

Det er dyre og fuglevenner som krangler om dette med bjelle og båndtvang, noe sånt blir nok ikke satt ut i praksis.

Jeg synes det er greit at det kommer en sånn forskrift, da blir det lettere å slå ned på dyremishandling - og evt. å få bukt med alle villkattene rundt omkring.

Gammel 29-09-09, 13:17   #68
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Bakgrunnen for bekymringen var vel at det anslås å være over 500 000 katter i Norge. Om hver og en av dem dreper 10 fugler årlig, vil det bety at det vil forsvinne 5 millioner fugler fra norsk natur årlig. Fra Aftenposten.

Jeg synes ikke det skal gå utover katten at fuglen er domm som et brø.

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Det er rådyrt å sterilisere og kastrere katter.

Derfor valgte vi bare en av dem, og gikk for kastrering.

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Vi har to katter. Begge med halsbånd Og en liten bjelle, og ingen av dem se ut til å bry seg nevneverdig.

Jasså, gitt. Sa de at det var helt greit, altså?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Selvfølgelig.
"Bort med katten!" er et tiltak med ordentlig FrP schwung over, må jeg si.

Det er sikker en rekke fornuftige tiltak som kan settes i verk.
Men å kvitte seg med katten eller å innføre båndtvang vil selvfølgelig få store konsekvenser for balansen i dyreriket - det skjønner selv jeg som kun har et par usle vekttall naturfag å skilte med.

Nemlig!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 13:17   #69
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussilago, her.

Vil bare korrigere at Mattilsynet ikke vil ha kattene i bånd eller med bjelle. Mattilsynet har inne et forslag om ID merking av katt samt registering av eier i et register. Hensikten med kravet er å bedre velferden for katter ved å forebygge at de blir eierløse. Denne forskriften kan komme til å tre i kraft fra 1.1.2010.
http://www.mattilsynet.no/regelverks..._av_katt_72574

Det er dyre og fuglevenner som krangler om dette med bjelle og båndtvang, noe sånt blir nok ikke satt ut i praksis.

Jeg synes det er greit at det kommer en sånn forskrift, da blir det lettere å slå ned på dyremishandling - og evt. å få bukt med alle villkattene rundt omkring.

Registrering tror jeg også er en god greie.

Gammel 29-09-09, 13:19   #70
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jasså, gitt. Sa de at det var helt greit, altså?

Selvfølgelig! Jeg prater da med mine egne katter

Men altså, denne bjella er ikke stor. Den lager ikke mye lyd. Og vi har ikke sett noe endret atferd hos kattene. Jeg ville tro at vi kanskje merket det på de om de ikke likte den?

Gammel 29-09-09, 13:38   #71
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et register og krav om chipmerking er faktisk genialt.
Da kan man med loven i hånd avlive enhver katt som ikke er chippet.
Og over noe tid få bukt med de 10.000vis av katter som lever uten eier i Norge.
Og kanskje vil det på veien også øke kattens "verdi" slik at dei kke lenger gis bort og annses som et annenrangs dyr...

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 13:44   #72
Albertine
Passiv

Standard

Jeg er helt klart for et register. Som frivillig i Dyrebeskyttelsen ser jeg daglig katter som er kommet bort fra eier og det ville vært så enkelt å gjenforene katt og eier med et sånt register.

Og Nescesario, hvorfor har du ikke kastrert den andre katten din? Du bidrar til unønskede kattekull når du ikke kastrerer.

Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 13:57   #73
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Kan de ikke heller bare forby fuglene å sette seg ned der det kan være katter? :løsningsorientert:

Gammel 29-09-09, 20:26   #74
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Jeg er helt klart for et register. Som frivillig i Dyrebeskyttelsen ser jeg daglig katter som er kommet bort fra eier og det ville vært så enkelt å gjenforene katt og eier med et sånt register.

Og Nescesario, hvorfor har du ikke kastrert den andre katten din? Du bidrar til unønskede kattekull når du ikke kastrerer.

Vet. Vi har en plan altså.

Gammel 29-09-09, 20:37   #75
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

3. Betale for sterilisering må jo den enkelte katteeier stå for.

Betale for register, sjekking, håndheving m.m.

Gammel 29-09-09, 21:05   #76
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Det er dessverre sånn at det er løskattene som står for de største inngrepene i naturen all den tid de faktisk må jakte for å skaffe seg mat. For å få ned bestanden må katteeiere kastrere og sterilisere dyrene sine, og for å få gjennomført dette må veterinærer kutte kraftig ned på prisene sine. Mange gidder rett og slett ikke å få dette gjort, det koster jo skjorta. Da er det mye enklere å sette ut ungene når de er født.

De fleste veterinærer kjører jo kampanje 1-2 ganger i året hvor de kastrerer, id-merker og vaksinerer for en rimelig penge. Jeg har fått to hunnkatter kastrert og ID-merket for rundt tusenlappen, synes faktisk ikke dette er en så alt for ille pris.

Gammel 29-09-09, 21:13   #77
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jeg trodde man hadde katt fordi de tok fugl og mus og rotter og edderkopper og andre uhumskheter.

Var dette et SP-forslag i samme gate som å utrydde den norske ulvebestanden?

Gammel 29-09-09, 21:37   #78
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kan fore kattene til ulvene. :løsningsorientert:

Gammel 29-09-09, 21:44   #79
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Gammel 30-09-09, 09:14   #80
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Vi kan fore kattene til ulvene. :løsningsorientert:

Betyr det at vi ikke lengre skal jakte ulv fra helikopter? : sjokkert:

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:55.