|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Epikur
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Det er nok veldig forskjellige erfaringer i fht fokus på sterke elever fra kommune til kommune, skole til skole. Her er det i hvertfall individuell oppfølging og kjempegode opplegg for de sterke også.
![]() |
#62 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Hvis hun får innvilget tidlig skolestart så er det ikke sikkert hun vil være blant de som trenger ekstra utfordringer fordi de ligger foran, da kan det hende hun får utfordringer nok.
![]() |
#63 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?
Vi tenkte opprinnelig på fleksibel skolestart, men skolen vi tilhører har ikke dette lenger. De hadde så dårlig erfaring med det.
![]() |
![]() |
#64 |
Glad
|
Ja dette tenker jeg en del på. Selv hadde jeg termin i 2005 og fikk ikke før i 2006. Bare fordi kroppen min ikke klarte å trykke ut den svære babyen så havnet hun i årskullet etter. Tilfeldigheter, og en viktig problemstilling der valget (uansett hvem som tar det) vil være avgjørende for resten av livet til barnet.
![]() |
#65 |
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
![]() ![]() |
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Hei! En interessant problemstilling dette her! Jeg synes det er supert at dere har koblet inn andre instanser for å vurdere om tidlig skolestart kan være riktig for deres barn. Jeg har ingen erfaringer med med tidlig skolestart selv. Hverken meg selv eller barnet mitt, men jeg lurer fortsatt litt på hva barnet selv sier. Har dere stilt barnet et åpent spørsmål om dette? Altså et spørsmål som gir barnet mulighet til å svare det hun selv tenker, og ikke henviser til hva foreldrene ønsker å høre? Har barnehagen noen spesielle opplegg for de eldste barna i b.hg., slik at barnet faktisk kan gå glipp av noe som det har sett frem til lenge? Det er veldig stas for barna og endelig være eldst i b.hg.! Jeg jobber i b.hg. og ser gløden i øynene til de eldste hver høst. Og så tenker jeg at dagens skolebarn faktisk allerede er ett år yngre enn da (i alle fall jeg) begynte på skolen. Det trenger ikke å ha noe å si, for barn i førskolealder er utrolig lærenemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Jeg er veldig enig med Mim. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Mine foreldre lot meg velge selv da jeg skulle begynne på skolen. Jeg er født i september så det var snakk om å begynne et helt år for tidlig, men vi hadde bodd i USA og jeg lå langt foran årskullet over på modenhetsprøvene (som man hadde den gangen). Men jeg ville ikke. I retrospekt er vi alle enige om at jeg aldri skulle tatt det valget - at foreldrene mine skulle gjort som skolen anbefalte. Jeg kjedet meg uhorvelig i timene og laget nok ganske mye uro de første årene av den grunn.
![]() |
![]() |
#68 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Jeg må bare presisere. Det faglige er på ingen måte hovedårsak til at vi vurderer tidlig skolestart for snuppa. Siden hun allerede kan mesteparten av førsteklassepensum, så vil hun være skoleflink uansett når hun begynner.
![]() |
![]() |
#69 |
Glamorøs
|
Jeg tror ikke alle er så positive til tidlig skolestart generelt, men flere har lest Tjorvens tidligere innlegg om datteren sin, og er positiv i akkurat dette tilfellet.
![]() |
#70 |
WF: Sausnebbet
|
Jeg må først si at jeg vet det ikke er det faglige som er hovedsaken for Tjorven sin jente. Og jeg tror nok det er lettere å få tilpasset skolen for de som utmerker seg mest sosialt, enn for de der det faglige er langt foran resten. Sist redigert av Kaija : 10-06-12 kl 20:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Generelt er eg skeptisk til tidleg skulestart. Har sett fleire eksempel på at det går veldig fint i fleire år, for så å verte litt vanskeleg, enten sosialt eller på andre modenheitsområder etter kvart. Men, det finns sjølvsagt tilfelle der det er heilt rett/går heilt fint å begynne tidleg, og ut fra det du skriv ser det ut som at jenta di kan vere eit av desse tilfella.
![]() |
#72 |
Jo flere jo bedre...
Jeg tenkte i grunn ikke på Tjorvens datter spesielt, men at så mange vurderte det for sine egne barn, uansett om de var født i januar eller september
Nei, enig i det. Men det er et større fokus på det i dag, og man vet i det minste at det skal tilpasses også de sterke. Da jeg gikk på barneskolen, var det ikke engang et tema. Nå er det offisiell politikk og står i læreplaner. Det betyr i hvert fall at stadig flere får utfordringer tilpasset sitt nivå, selv om et vedtak selvsagt ikke automatisk vil si at alt retter seg på alle skoler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Glamorøs
|
Tenker du generelt da eller? For i tråden her er det jo kun tre stykker (+ en som går på privatskole hvor alt starter tidligere uansett) som vurderer det, men selvsagt i samråd med PPT.
![]() |
#74 |
Jo flere jo bedre...
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Var det bare 3? Jeg fikk intrykk av at det var et tema for så mange. My mistake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Sviiisj!!
|
Nå spurte jo Tjorven om folks erfaringer, så da er det jo heller ikke rart om det samler seg en del foreldre til tidlig-skolestartere i akkurat denne tråden. Det er jo på ingen måte representativt.
![]() |
#76 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Jeg er av dem som er positiv til tidlig skolestart for enkelte, men jeg mener også at enkelte barn ville tjent på å vente et år ekstra også. (At det er vanskelig å gjennomføre i praksis forstår jeg godt.) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|