Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Erfaringer med tidlig skolestart?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-09, 18:29   #61
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?

Det er nok veldig forskjellige erfaringer i fht fokus på sterke elever fra kommune til kommune, skole til skole. Her er det i hvertfall individuell oppfølging og kjempegode opplegg for de sterke også.

Gammel 26-09-09, 18:34   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis hun får innvilget tidlig skolestart så er det ikke sikkert hun vil være blant de som trenger ekstra utfordringer fordi de ligger foran, da kan det hende hun får utfordringer nok.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 20:54   #63
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilleville, her.

Jeg snakket med en vennine i Oslo som vurderte frleksibel skolestart for februar-datteren sin som kunne lese og skrive allerede sommeren før siste år i barnehagen.
Hun fikk imidlertid beskjed om at barna som startet tidlig måtte begynne i første klasse igjen på høsten. Da er det iallefall stor fare for å kjede seg...

Men her er det muligens snakk om å starte 1 år for tidlig og følge normal progresjon.

Vi tenkte opprinnelig på fleksibel skolestart, men skolen vi tilhører har ikke dette lenger. De hadde så dårlig erfaring med det.

Grunnen til at vi vurderer dette er at snuppa er som hun er. Sosialt sett er hun på mange områder vurdert til å være 7-8 år.Hvis hun ikke har folk rundt seg som utfordrer henne sosialt, så får vi det veldig tøft hjemme. Vi tror ikke at hennes nåværende barnehage vil tilrettelegge i særlig grad.

Hun er faglig sterk også, men det er faktisk ganske underordnet. Der kan vi utfordre henne hjemme.

Jeg skjønner godt at de har en grense, men akkurat for snuppas del befinner hun seg nok pæ feil side.

Gammel 29-09-09, 08:48   #64
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi tenkte opprinnelig på fleksibel skolestart, men skolen vi tilhører har ikke dette lenger. De hadde så dårlig erfaring med det.

Grunnen til at vi vurderer dette er at snuppa er som hun er. Sosialt sett er hun på mange områder vurdert til å være 7-8 år.Hvis hun ikke har folk rundt seg som utfordrer henne sosialt, så får vi det veldig tøft hjemme. Vi tror ikke at hennes nåværende barnehage vil tilrettelegge i særlig grad.

Hun er faglig sterk også, men det er faktisk ganske underordnet. Der kan vi utfordre henne hjemme.

Jeg skjønner godt at de har en grense, men akkurat for snuppas del befinner hun seg nok pæ feil side.

Ja dette tenker jeg en del på. Selv hadde jeg termin i 2005 og fikk ikke før i 2006. Bare fordi kroppen min ikke klarte å trykke ut den svære babyen så havnet hun i årskullet etter. Tilfeldigheter, og en viktig problemstilling der valget (uansett hvem som tar det) vil være avgjørende for resten av livet til barnet.

Gammel 30-09-09, 09:27   #65
ltb
Superaktiv

ltb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
ltb er litt kulltb er litt kul
Smil

Hei! En interessant problemstilling dette her! Jeg synes det er supert at dere har koblet inn andre instanser for å vurdere om tidlig skolestart kan være riktig for deres barn. Jeg har ingen erfaringer med med tidlig skolestart selv. Hverken meg selv eller barnet mitt, men jeg lurer fortsatt litt på hva barnet selv sier. Har dere stilt barnet et åpent spørsmål om dette? Altså et spørsmål som gir barnet mulighet til å svare det hun selv tenker, og ikke henviser til hva foreldrene ønsker å høre? Har barnehagen noen spesielle opplegg for de eldste barna i b.hg., slik at barnet faktisk kan gå glipp av noe som det har sett frem til lenge? Det er veldig stas for barna og endelig være eldst i b.hg.! Jeg jobber i b.hg. og ser gløden i øynene til de eldste hver høst. Og så tenker jeg at dagens skolebarn faktisk allerede er ett år yngre enn da (i alle fall jeg) begynte på skolen. Det trenger ikke å ha noe å si, for barn i førskolealder er utrolig lærenemme.
Det ble mye det her, men det er veldig interessant! Lykke til!

ltb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 09:52   #66
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er veldig enig med Mim.
Jeg synes rett og slett det er rart at alle er så positive til tidlig skolestart her, og at det er et tema for så mange.
Skolen er så mye mer og holder på så mye lenger enn bare i 1. klasse. I 1. klasse har man alt, fra de som leser flytende, skriver og kan enkel matte til de som ikke engang kan skrive navnet sitt. De har det stort sett fint, alle sammen!
Jeg var også en som kjeda meg grønn på barneskolen, fordi jeg kunne "alt" før jeg starta, men de elevene taes mye bedre hånd om i dagens skole enn på 70- og 80-tallet.
Til sammenligning har 10-åringen min alltid vært langt foran sine kompiser, både i modenhet og kunnskap. Men han har likevel hatt gode venner og fått nok utfordringer på skolen. Det jevner seg også som regel mer ut etterhvert. I følge hans lærere, er de fleste på tilnærmingsvis samme planet i løpet av 4. klasse.

Min erfaring som lærer på ungdomsskolen, er at det ikke er morsomt å være verken yngst eller minst. Jeg har en 13-åring som alltid har vært lavest. Det har ikke vært problemfritt, for å si det mildt. Når snuppa di er så liten som det hun er, ville det faktisk vært med i vurderinga mi.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 09:59   #67
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine foreldre lot meg velge selv da jeg skulle begynne på skolen. Jeg er født i september så det var snakk om å begynne et helt år for tidlig, men vi hadde bodd i USA og jeg lå langt foran årskullet over på modenhetsprøvene (som man hadde den gangen). Men jeg ville ikke. I retrospekt er vi alle enige om at jeg aldri skulle tatt det valget - at foreldrene mine skulle gjort som skolen anbefalte. Jeg kjedet meg uhorvelig i timene og laget nok ganske mye uro de første årene av den grunn.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 10:00   #68
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare presisere. Det faglige er på ingen måte hovedårsak til at vi vurderer tidlig skolestart for snuppa. Siden hun allerede kan mesteparten av førsteklassepensum, så vil hun være skoleflink uansett når hun begynner.

Den aller viktigste grunnen til at vi vurderer dette er at snuppa har det best med seg selv når hun utfordres sosialt. Hun leker best med eldre barn. Siste barnehageår lekte hun nesten bare med 03-barna. Nå har vi byttet barnehage til en hvor det er flere eldre barn, men disse begynner på skolen til neste år. Hun vil derfor sosialt sett være mye lenger fremme enn de barna hun skal tilbringe siste året i barnehagen med (hvis hun ikke begynner på skolen).

Hvis hun ikke utfordres sosialt, så har vi et aldri så lite helvete hjemme. Snuppa er virkelig noe for seg selv.

Men ingenting er bestemt. Det kan jo hende at PPT er av den oppfatning at snuppa godt kan vente, og i så fall hører vi på dem.

Jeg har selv vært blant de laveste og yngste, så jeg vet at det kan være kjipt.

Gammel 30-09-09, 10:32   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg synes rett og slett det er rart at alle er så positive til tidlig skolestart her, og at det er et tema for så mange.

Jeg tror ikke alle er så positive til tidlig skolestart generelt, men flere har lest Tjorvens tidligere innlegg om datteren sin, og er positiv i akkurat dette tilfellet.

Gammel 30-09-09, 10:39   #70
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig enig med Mim.
Skolen er så mye mer og holder på så mye lenger enn bare i 1. klasse. I 1. klasse har man alt, fra de som leser flytende, skriver og kan enkel matte til de som ikke engang kan skrive navnet sitt. De har det stort sett fint, alle sammen!
Jeg var også en som kjeda meg grønn på barneskolen, fordi jeg kunne "alt" før jeg starta, men de elevene taes mye bedre hånd om i dagens skole enn på 70- og 80-tallet.
Til sammenligning har 10-åringen min alltid vært langt foran sine kompiser, både i modenhet og kunnskap. Men han har likevel hatt gode venner og fått nok utfordringer på skolen. Det jevner seg også som regel mer ut etterhvert. I følge hans lærere, er de fleste på tilnærmingsvis samme planet i løpet av 4. klasse.

Min erfaring som lærer på ungdomsskolen, er at det ikke er morsomt å være verken yngst eller minst. Jeg har en 13-åring som alltid har vært lavest. Det har ikke vært problemfritt, for å si det mildt. Når snuppa di er så liten som det hun er, ville det faktisk vært med i vurderinga mi.

Jeg må først si at jeg vet det ikke er det faglige som er hovedsaken for Tjorven sin jente. Og jeg tror nok det er lettere å få tilpasset skolen for de som utmerker seg mest sosialt, enn for de der det faglige er langt foran resten.
Det går en gutt fra året under på trinnet til HE. Han er januarbarn og sosialt moden, og fikk innvilget tidlig skolestart pga. dette. Han fungerer på lik linje som resten av elevene på trinnet, og ingen tenker over at han er yngstemann.

Må si litt om de to punktene jeg har uthevet.

Det er ingen automatikk i at de faglig sterke barna får god behandling i norsk skole i dag. Alt kommer an på skolens og lærerens innstilling, skolens økonomi og foreldrenes kapasitet til å tale barnets sak. Det er fremdeles mange barn som går gjennom barneskolen uten å møte faglige utfordringer. De lærer seg ofte dårlige arbeidsvaner, og kan også utvikle adferdsproblemer. Hvorfor jevner det seg ut? Er det fordi barn utvilker seg i rykk og napp, eller fordi det faglig sterke barnet sitter på vent i 3-4 år, fram til resten av klassen har tatt ham/henne igjen? Jeg mistenker at det ofte er slik at skolen ikke evner å tilpasse til de faglig sterke barna, og at disse barna ofte går i en faglig meningsløs skole i flere år.

Sist redigert av Kaija : 10-06-12 kl 20:19.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 10:49   #71
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Generelt er eg skeptisk til tidleg skulestart. Har sett fleire eksempel på at det går veldig fint i fleire år, for så å verte litt vanskeleg, enten sosialt eller på andre modenheitsområder etter kvart. Men, det finns sjølvsagt tilfelle der det er heilt rett/går heilt fint å begynne tidleg, og ut fra det du skriv ser det ut som at jenta di kan vere eit av desse tilfella.

Gammel 30-09-09, 11:00   #72
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror ikke alle er så positive til tidlig skolestart generelt, men flere har lest Tjorvens tidligere innlegg om datteren sin, og er positiv i akkurat dette tilfellet.

Jeg tenkte i grunn ikke på Tjorvens datter spesielt, men at så mange vurderte det for sine egne barn, uansett om de var født i januar eller september

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

J

Det er ingen automatikk i at de faglig sterke barna får god behandling i norsk skole i dag. Alt kommer an på skolens og lærerens innstilling, skolens økonomi og foreldrenes kapasitet til å tale barnets sak. Det er fremdeles mange barn som går gjennom barneskolen uten å møte faglige utfordringer. De lærer seg ofte dårlige arbeidsvaner, og kan også utvikle adferdsproblemer. Hvorfor jevner det seg ut? Er det fordi barn utvilker seg i rykk og napp, eller fordi det faglig sterke barnet sitter på vent i 3-4 år, fram til resten av klassen har tatt ham/henne igjen? Jeg mistenker at det ofte er slik at skolen ikke evner å tilpasse til de faglig sterke barna, og at disse barna ofte går i en faglig meningsløs skole i flere år.

Nei, enig i det. Men det er et større fokus på det i dag, og man vet i det minste at det skal tilpasses også de sterke. Da jeg gikk på barneskolen, var det ikke engang et tema. Nå er det offisiell politikk og står i læreplaner. Det betyr i hvert fall at stadig flere får utfordringer tilpasset sitt nivå, selv om et vedtak selvsagt ikke automatisk vil si at alt retter seg på alle skoler.

Når det gjelder "utjevning", så tenkte jeg mest på funskjsonsnivå, og den sosiale modenheten. Det er også lettere å nivådifferansiere undervisningen når basiskunnskapene sitter.

Gammel 30-09-09, 11:08   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg tenkte i grunn ikke på Tjorvens datter spesielt, men at så mange vurderte det for sine egne barn, uansett om de var født i januar eller september

Tenker du generelt da eller? For i tråden her er det jo kun tre stykker (+ en som går på privatskole hvor alt starter tidligere uansett) som vurderer det, men selvsagt i samråd med PPT.

Gammel 30-09-09, 11:11   #74
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Standard

Var det bare 3? Jeg fikk intrykk av at det var et tema for så mange. My mistake.

Gammel 30-09-09, 11:34   #75
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Var det bare 3? Jeg fikk intrykk av at det var et tema for så mange. My mistake.

Nå spurte jo Tjorven om folks erfaringer, så da er det jo heller ikke rart om det samler seg en del foreldre til tidlig-skolestartere i akkurat denne tråden. Det er jo på ingen måte representativt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 12:07   #76
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er av dem som er positiv til tidlig skolestart for enkelte, men jeg mener også at enkelte barn ville tjent på å vente et år ekstra også. (At det er vanskelig å gjennomføre i praksis forstår jeg godt.)

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:17.