|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Har du gjort en klassereise?Siden jeg var ganske ung så har jeg vært opptatt av, og ment sterkt, at det er sjelden man beveger seg ut av den sosiale klassen man er født inn i. |
![]() |
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg har samme utdannelse som faren min, så jeg har ikke beveget meg særlig langt.
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Mannen har reist lenger enn meg. Moren hans fikk barn tidlig og faren hans jobber i forsvaret (har i dag en grei stilling, men ingen høy formell utdanning). Han har vokst opp under ganske andre forhold enn det vi i dag tilbyr våre barn.
Sist redigert av Tjorven : 01-10-09 kl 11:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Vokste opp i middelklassefamilie, er i middelklasse nå. Ikke klassereiser.
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. Sist redigert av Esme : 01-10-09 kl 11:10. Årsak: Ble litt for personlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Vet faktisk ikke. Mine foreldre tok høyere utdannelse i voksen alder (begge på høyskole), så jeg har ikke noen bedre utdannelse egentlig (5 år på universitet), men jeg tok utdannelse direkte og jobbet ikke ufaglært i mange år. Mannen har tatt et større sprang.
![]() |
#6 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Njeh, marginalt tror jeg.
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Nei, ikke noe særlig. Pappa er akademiker, og mamma har høgskoleutdanning. Jeg har litt mindre utdannelse, men er i samme sosiale sjikt.
![]() |
#10 |
Tatt på
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Både min mor og far er ufaglærte, begge er fra fiske- og bondeslekt på kysten. Både min bror og jeg har høgskoleutdannelse (han er ingeniør, jeg har noe tilnærmet bachelor). Ingen av mine foreldres søsken har utdannelse, men flere av mine søskenbarn har utdannelse/er faglærte.
![]() |
#11 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Begge foreldrene mine har høyere utdannelse, og det har jeg også. Jeg har lenger utdannelse enn mine foreldre, men det kan settes på kontoen for "vanligere med høyere utdannelse i min generasjon enn i deres". |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
intro
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Ja, på papiret har jeg kanskje det? Pussig, for jeg tenkte akkurat på det da jeg jogget til jobb i morges - fra Groruddalen til Slottet.
Sist redigert av Bluen : 01-10-09 kl 11:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Vokst opp i middelklasse, blitt i middelklasse. Samme med samboeren.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg har ikke reist noen steder, nei.
![]() |
#16 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg befinner meg trygt i samme klasse som jeg ble født og oppdratt i. Mannen også. Vi har lengre utdannelse enn våre foreldre, uten at det er noen klassereise av den grunn. Mine foreldre foretok heller ingen klassereise, men svigerforeldrene mine gjorde det begge to.
![]() |
#17 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Denne forskningen sier jo ikke noe "nytt" men den har jo en litt annen relevans en i f.eks tradisjonelle klassesamfunn som UK og Frankrike der sosial mobilitet oppover i samfunnet er tilnærmet lik null (i Frankrike i alle fall). Men så er det jo også stor forskjell på kulturell kapital og økonomisk kapital, om man kommer fra et "møblert hjem" osv. Det er mange lag og mange nyanser som teller når det kommer til hva slags "baggasje" vi gir våre barn.
![]() |
#18 |
Epikur
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Foreldrene mine gjorde en motsatt klassereise og var de første i familien på mange hundre år som droppet høyere utdanning. De er middelklasse på en rekke ting (bøker, aviser, mat, smak, stil osv) men også arbeiderklasse/lavere sosiale lag på en del ting.
![]() |
#19 |
både her og der
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Nei, har samme utdannelse som foreldrene mine. Mannen min har høyere utdannelse, i motsetning til sine foreldre som ikke har mer enn grunnskolen. (Ei venninne av meg har imidlertid foretatt en lang klassereise, foreldrene hennes har 9 års grunnskole mens hun har fullført doktorgrad.)
![]() |
#20 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?
Nei, det synes jeg ikke. I Norge, som har så likt lønnsnivå mellom høyt utdannede og ufaglærte, så går klasseskillene på noe mer enn kun lønnsnivå. Du har jo gått inn i en annen subpopulasjon av befolkningen.
![]() |
|
|