|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?
Huff! Jeg tror jeg må lære meg at min skriftlige fremstilling ikke blir oppfattet slik som min muntlige. Jeg mente ikke å være frekk, ang. det med superwoman, altså. Det var spøkefullt ment. Det var sagt fordi endel av kravene nettopp går på det at du skal føle at du mestrer alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ikke altetende
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Forresten litt skremmende å se hvor mange som umiddelbart henger seg på dette: Man kommer akkurat så langt man vil, så lenge man er villig til å gi det som trengs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Jeg er uenig med din negative tolkning av den. Vår versjon er: "Du får til alt du vil, bare du prøver og øver. Ingen får til noe uten å øve." Prøver man ikke eller øver man ikke så kan man ikke regne med å få det til. Denne etterfølges gjerne av "Vi gir ikke opp - prøv en gang til." (Scenario her er f.eks. ung mann som sutrer over at han ikke får til å tegne en heisekran.
![]() |
#4 |
Ikke altetende
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Veronal: Jeg skjønner den tolkningen og er veldig tilhenger av den mentaliteten, men det er viktig å nyansere. Av og til så oppstår hinder som ikke viljen eller all verdens øvelse kan gjøre noe med. Da er det viktig å samtidig ha i bakhodet at man ikke blir definert ut fra hva man utretter/får til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
weird
Ja, det ser i alle fall heldigvis ut som om det er stor bevissthet rundt akkurat dette innen spesialpedagogikken nå.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Sær og kresen
Enig, så lenge fokuset er at det krever en innsats. En tendens i tiden er at veldig mange barn og unge oppdras i en falsk tro på egne gudegitte evner, at det kan klare hva som helst bare i kraft av at de er den de er - spesielle, unike og universets sentrum. Jf. Idol-deltakere o.l. blottet for talent, men som allikevel blir snurte over ikke å komme videre. Så en liten reality-check (pun intended) kan jo av og til være på sin plass.
![]() |
#7 |
weird
Men det er jo klart. De vil jo. Og da sier mamma og pappa at de også kan.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ikke altetende
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Apropo reality-chec. Er det greit å innbille barnet sitt at vilje og øvelse er alt som skal til for å klare hva det skulle være. Det er jo ikke helt virkelighetsnært. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Leser
|
Jeg er ikke enig i det. Alle kan selvfølgelig bli bedre i alt, men alle kan ikke komme like langt. Alle kan ikke bli fotballproffer i England, alle kan ikke bli toppledere, alle kan ikke få bare toppkarakterer etc.
![]() |
#10 |
Mother of Dragons
|
Det er nettopp dette, "så langt man vil". For om man tar fotballproff i England da, så er det jo sånn at det er bare de som faktisk tenker at de klarer det om de gir alt som greier det. Uansett, om et barn har såpass høye mål så må man jo ta en prat med barnet og fortelle at om det faktisk ønsker dette så koster det enormt, og at barnet må ta en vurdering etter hvert om all jobben er verdt det, og at det fortsatt ikke er en garanti.
![]() |
#11 |
Etylbarbital
Er det noen som gjør det, da? Har du noen konkrete eksempler?
![]() |
#12 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Nei, men må man gjøre det til en stor sak? Pågangsmot og øvelse må til for veldig mye. Hva man ikke klarer likevel, får man så evt. ta etter hvert. Noe oppdager man jo også av seg selv. Men erfaringen av å klare noe fordi man legger arbeid i det vil jeg uansett tro er større og mer viktig, enn at noen mål i livet kanskje er litt urealistiske. F.eks. er det svært viktig i forbindelse med selvstendighet i forhold til skolearbeid. Man vet man kan klare mye, fordi man har "redskap" til å tilegne seg ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Dukkar plutseleg opp ...
Det blir jo heilt på sida av denne diskusjonen då, Imma. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ikke altetende
Eh! Se noen innlegg over. Det er jo akkurat det jeg har sagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Men i oppveksten må man noen gang også jobbe for mål andre har satt for én. Det er en del av læringsprosessen mener jeg, i forhold til å skulle vokse opp og bli et selvstendig menneske. Så må vi voksne være der som dette stilaset som ser både muligheter, midler og behov for innsats. Så backer vi ut etter hvert. Noen ting får vi til sammen i dag, og så får de det til alene etter hvert. Bare det å ha mot til å gå i gang med ting og vilje til å bruke tid på noe, er viktig i seg selv. Hvorfor drepe denne lysten med å ta gnisten fra dem før evt. verden konfronterer dem med realitetene når tida er der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bedreviter
|
Det er nå i svært mange tilfeller sant da. Og hvis de har lært seg til å jobbe hardt for å nå målene sine, så stiller de uansett sterkere den dagen de oppdager at målet var uoppnåelig, enn de gjør hvis de ikke har lært seg til å jobbe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Sær og kresen
En viss bevisstgjøring på mulige begrensninger er jo aldri feil. Men kanskje først og fremst en god forklaring på hva veien mot et mål innebærer av eventuelle offer og innsats. Så kan barnet/ungdommen selv ta valget. Prøving og feiling.
![]() |
#18 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Jeg tror vi er inne på noe når vi snakker om denne "Du kan alt du vil bare du legger ned nok innsats"-doktrinen. Det handler jo om den den amerikanske (vestlige?) drømmen om at alle, uansett bakgrunn, kan komme like langt om de bare jobber nok for det. Hvis vi tror på dette, så innebærer store muligheter og håp for alle, men også et stort ansvar.
![]() |
#19 |
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#20 |
Dukkar plutseleg opp ...
Det som ligg i dette utsagnet er jo nettopp at det er varierande kor mykje arbeid ulike menneske må/er villige til å legge i det å komme "dit dei vil". Nokre går ut av vgs. med berre 6-arar og kan hoppe direkte over på legestudiet. Andre brukar 10-15 år på å jobbe for dei karakterane som skal til for å komme inn, og ofrar mykje på vegen dit fordi drømmen om legeyrket er så stor. Sist redigert av Alfa : 01-10-09 kl 14:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
barn, familie, forventninger |
|
|