|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Båndtvang eller bjelle på katt?
Skjerp deg. Skvetten reagerte på ordet nisse og om hun (den ene brukeren Skvetten) synes det er greit at Sitron kommer med en kommentar om at Sitron gjerne skulle jaktet på saubeønder så er det faktisk ikke sånn at det er noe "forskjellsbehandling på FP".
![]() |
#102 |
Absolut ateist
|
Drepe? Hvor har du fått det for deg?
![]() |
#103 |
Mother of Dragons
|
Når Floksa går på mannejakt, kanskje hun tar med hagla istedet for det fine undertøyet?
![]() |
#104 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Båndtvang eller bjelle på katt?Ja, det er nok sikkert noe slikt.
![]() |
#105 |
can-jur
|
Selvfølgelig, jeg skulle jo ikke anntatt at jakte på, betyr å drepe...
![]() |
![]() |
#106 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Båndtvang eller bjelle på katt?Godt du står for daskingen selv. De fiskene er så sleipe.
![]() |
#107 |
Passiv
|
Når Sitron jakter på sauebønder er det ikke med våpen. Alle vet da det, allment kjent. |
![]() |
![]() |
#108 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#109 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Båndtvang eller bjelle på katt?Ja for det er jo heeelt naturlig å sende haugevis av sauer opp i matfatet til ulven og gaupa og jerven. Det er vel forresten jerven som tar de fleste sauene, mens det er ulven som må bøte med livet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#111 |
Passiv
|
![]() Sv: Båndtvang eller bjelle på katt?Her finner man en del bakgrunnsinfo og tallmateriale: 2007 2008 2009 Bjørn 891 626 769 Gaupe 392 434 387 Jerv 455 333 205 Kongeørn 135 121 194 Ulv 479 85 374 Fredet rovvilt 62 57 68 Totalt antall innrapporterte skader* 4857 3954 4196 *Uavhengig av dødsårsak og vurdering Fylkene med flest innrapporterte skadesaker så langt i beitesesongen 2009 er Hedmark (1036), Nord-Trøndelag (702), Oppland (604), Nordland (537) og Sør-Trøndelag (490). |
![]() |
![]() |
#114 |
flisespikker
|
![]() Sv: Båndtvang eller bjelle på katt?Sist jeg så på en slik statistikk var det hunder som tok livet av desidert flest sauer. Men de kommer vel ikke med på en rovdyrsstatistikk, siden de er snille og tamme og sånn?
![]() |
#115 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Båndtvang eller bjelle på katt?Men hva er det som er forskjellig på Norge og Italia da? Ift hvordan de driver sauedrift med rovdyr luskende rundt?
![]() |
#116 |
Passiv
|
Det stemmer det, Skilpadda. Mange sauer som blir "drept av ulv" viser seg å være revet i fillebiter av hund men bittet er til forveksling likt hos en del raser og den nevnte ulven slik at det kommer feil ut i statistikken. Bønder har også blanko til å skyte hunder som jager husdyr.
Nord i Italia har de tilnærmelses likt terreng hvor sauen beiter. Det som er forskjellen er at italienske sauer blir gjetet. Ofte foregår dette med hunder som er trent til det nette formål. Det var et prøveprosjekt her til lands med dette også. Her var det bondelaget og en rekke bønder som "mobbet" bøndene som var med i forsøket slik at det ble lagt ned (bøndene orket ikke hetsen fra egne rekker). Desverre kan man si for det er en kjennsgjerning at det vil få konsekvenser for faunaen vår om vi velger bort rovdyrene fordi bøndene skal stå på sitt. Det er mulig i andre land å drive landbruk selv om det er rovdyr også der, merkelig nok er dette vanskelig å få til i vårt eget land. Synd at partene i rovdyrdebatten står så steilt mot hverandre. |
![]() |
![]() |
#117 |
Passiv
|
Men når jeg truer med å sparke inn skallen på lausbikkjer som terroriserer ungen min, da er jeg sær da liksom. |
![]() |
![]() |
#118 |
This is normal!
|
![]() Sv: Båndtvang eller bjelle på katt?Jeg tok livet av en edderkopp og en kinglor (skrives det sånn?) på soverommet i dag tidlig. Jeg anså dette som greit siden ingen av dem hadde halsbånd eller bjelle. :licence to kill:
![]() |
![]() |
#119 |
Passiv
|
![]() Sv: Båndtvang eller bjelle på katt?Jeg har veldig sansen for sauebønder som gjeter sauene sine med hund. Pyreneerhunden (blant andre) er perfekt i så henseende, den har lys, lang pels og kan være til forveksling lik en sau ved første øyekast. Den passer meget godt på flokken sin og er perfekt. |
![]() |
![]() |
#120 |
Passiv
|
Det er slike hunder de bruker i Italia og som var med i forsøket her til lands. Vet at det er noen bønder som er kjerringa mot strømmen og bruker denne typen hunder. De mister få dyr både som følge av rovdyr og at de bare blir borte (dør på beite av ukjent årsak). |
![]() |
![]() |
|
|