Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du gjort en klassereise?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-09, 21:33   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gjort en klassereise?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

...selv om foreldrene mine helt klart er middelklasse også. Ingen av dem har utdannelse utover folkeskolen og postskolen

Høres ut som mine foreldre - men jeg definerer dette som arbeiderklasse?
Er under middels oppptatt av klassedefinisjon, så jeg har kanskje ikke helt greie på det?

Gammel 01-10-09, 21:53   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Høres ut som mine foreldre - men jeg definerer dette som arbeiderklasse?
Er under middels oppptatt av klassedefinisjon, så jeg har kanskje ikke helt greie på det?

Tja. De er ikke det nå, i hvert fall, de jobber innen bank/eiendom, har fænsi leilighet (om enn på landet), båt og hytte. De er ikke rike, men har absolutt det de trenger.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 22:14   #3
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Definisjonen av klassene kommer vel helt an på hvem man spør?

Regner med at naboen min som driver en relativ stor bedrift uten noen høyskole/universitets utdannelse ikke regner seg som arbeiderklasse? Stor enebolig og hytte på fjellet.

Mine foreldre har ikke utdannelse på høyskole/universitetsnivå. Men min far endte opp som leder og min mor har jobbet på kontor/sekretær. Så jeg var den første i min familie som satte mine bein på et universitet. Min søster fulgte etter. Alikevel regner jeg mine foreldre som middelklasse. Bra økonomi og vokst opp i stor enebolig i byn!

Så nei jeg har ikke foretatt noen klassereise.

Fasinerende og lese om Oslo forhold. Jeg var ikke klar over at det var sterke skiller.

Gammel 01-10-09, 22:15   #4
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pappa: Kun folkeskolen, men søsknene hans har universitet og broren hans er proffessor.

Mamma: Fem år på høgskole, men søsknene hennes er alle arbeidere uten noe utdannelse.

Jeg: Sykepleier + noen fag på høgskole

Så jeg har vel ikke reist noe sted sånn klassemessig. I min familie er det både arbeidere og akademikere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:50.