Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-09, 22:23   #1
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?

I dag ble jeg irettesatt av en ekspeditør i en storkiosk. Jeg hadde headset på og snakket i telefonen da jeg kom inn. Jeg sto ved kassen en stund, pratet, hadde en hundrelapp i hånda. Ekspeditøren sto bak kassen og leste et blad. Etter å ha ventet litt uten å bli ekspedert, sa jeg "Unnskyld, jeg skulle gjerne hatt to <navnet på en matpakke>", og fikk til svar at han ikke ekspederte kunder som snakket i telefonen.
Etterpå spurte han meg om jeg syntes dette var rart, noe jeg bekreftet at jeg syntes. For han handlet det om at kundene må respektere ham for at han skal respektere dem, og at han ikke er en salgsautomat. Dette er et sted jeg er innom nesten daglig, og jeg tror ikke jeg har fornærmet ham på annet vis tidligere, så det var temmelig sikkert ikke noe bakenforliggende.

Jeg er litt nysgjerrig på om mange kanskje finner dette uhøflig. Selv tenker jeg at jeg drar innom for å få en vare og betale for den, ikke for å snakke med personen i kassen. Og så lenge jeg formidler det jeg skal, har pengene klar ikke hefter ekspeditør eller kunder, så ser jeg ikke problemet. Men hva mener folk om mobilprating ved handling? Er det mangel på folkeskikk?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 22:28   #2
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?

Jeg snakker i tlf mens jeg handler, men jeg ser opp og sier takk og værsågod likevel.
Det er da sinnsykt mer frekt at han sier dette til deg. Du er tross alt kunde.

Gammel 01-10-09, 22:28   #3
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg kan selv snakke i telefonen når jeg betaler i en kasse, og syns ikke det er direkte uhøflig eller upassende akkurat. Det er jo ikke en personlig relasjon man går inn i? Dog kan jeg se at det fra ekspeditørens side kan bli frustrerende at de føler seg som usynlige automater hos folk som bare svinser fjernt gjennom kassen mens de snakker med andre. De yter jo en type service og vil vel gjerne bli sett?
Jeg faller likevel på den slutning at det ikke er noen grunn til å skulle avslutte en innkommende samtale fordi man skal betale en vare (jeg ville aldri kommet på å ta en telefon selv i en butikk-kø, om det da ikke er noe presserende).

Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 22:30   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er uhøflig å ikke ta en pause i samtalen for å si hva man skal, se personen i kassen i øynene, si værsågod og takk og hva har du.

Men det er kanskje litt sært å avvise en frekk kunde likevel, da.

Gammel 01-10-09, 22:39   #5
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har prøvd å selge joggesko til folk som blir stadig oppringt. Har stått i kassa og ikke visst om folk snakker til meg, eller i telefonen, så ja, jeg syntes man kan la være å snakke i telefonen når man også skal snakke til andre mennesker som står foran deg. Men jeg hadde ikke gjort noe nummer ut av det, men jeg hadde nok heller ikke gitt vedkomne særlig god service.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 22:40   #6
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Faktisk så synes jeg det vitner om litt lite respekt for ansatte når man snakker i telefonen mens man skal betale/bli ekspedert. Jeg står som regel på andre siden av disken, og blir litt oppgitt over folk som ikke kan nedverdige seg til et "hei" eller "takk" eller "hadet" i løpet av handelen fordi de er så veldig opptatt med mobilen sin. Jeg skjønte faktisk poenget hans med at han heller ventet til du var ferdig med å snakke (evt satte telefonen på "hold"), hvor lite viktig skal man egentlig føle seg når man jobber i et serviceyrke? Nå skal det sies at jeg jobber i et apotek, så vanligvis vil det kanskje være noe ekstra info jeg ønsker å gi sammen med reseptmedisinen.

Jeg tar selv aldri telefonen hvis den ringer når jeg skal betale i en forretning e.l., men så er jeg også sterk motstander av å være tilgjengelig 24/7, så jeg har jo heller ikke vanligvis problemer med å la være å svare når mobilen ringer. Noen samtaler passer dessuten bedre i en litt mer privat sfære enn i det offentlige rom...

Gammel 01-10-09, 22:49   #7
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg snakker aldri i telefonen mens jeg blir ekspedert i butikk. Jeg føler det er uhøflig av meg å gjøre det, har nok jobbet litt for mange år i div butikker selv og synes den gang det var frustrerende at kunden sto i telefonen mens de ble ekspedert. Man vet ikke alltid om man blir tilsnakket eller om personen snakker til noen i andre enden.
Men jeg hadde nok aldri valgt å si ifra på den måten den butikkansatte gjorde her, synes faktisk det var en smule uhøflig det og.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 22:57   #8
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg har prøvd å selge joggesko til folk som blir stadig oppringt. Har stått i kassa og ikke visst om folk snakker til meg, eller i telefonen, så ja, jeg syntes man kan la være å snakke i telefonen når man også skal snakke til andre mennesker som står foran deg. Men jeg hadde ikke gjort noe nummer ut av det, men jeg hadde nok heller ikke gitt vedkomne særlig god service.

Om man skal kjøpe noe man trenger veiledning til blir jo saken en annen. Da er det håpløst tåpelig å snakke i mobilen, altså. Jeg så mer for meg en butikk hvor man legger varene på et bånd og bare skal betale.
Men et "hei", et "takk" og et "hadet" bør man jo klare selv om man snakker med noen i telefonen. Det er jo bare å be vedkommende (i telefonen) vente et øyeblikk. Det er normal høflighet, syns jeg.

Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 22:57   #9
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Jeg syns generelt det er en uting at folk på telefonen blir prioritert framfor folk man står ansikt til ansikt med. Snur man på det er det ekstremt frustrerende å bli ekspedert av folk som stadig blir avbrutt av telefonen - hvorfor er den som ringer viktigere enn den som allerede står der? For ikke å snakke om de som skravler i vei i (eller febrilsk taster på) telefonen på restaurant, mens bordfellen ser ut i lufta og kjeder seg...

Så jeg skjønner selgeren, men syns nok også han kunne taklet det på en høfligere måte.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 23:01   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker ikke i tlf når jeg står i butikk nei, synes det er litt uhøflig. Men det er også uhøftlig å påpeke det slik ekspeditøren her gjorde.

Sist redigert av Dixie Diner : 01-10-09 kl 23:07.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 23:05   #11
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser ærlig talt ikke problemet, annet enn holdningen til ekspeditøren.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 23:07   #12
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Jeg snakker i telefonen når som helst og hvor som helst. Sier alltid "hei, hadet, takk og værsågod" likevel. Eneste stedet jeg ikke svarer er om jeg er inne hos lege eller har bedt om hjelp til noe på butikken ol., for eksempel til og finne rett størrelse eller får noe forklart som jeg har spurt om/etter.

Gammel 01-10-09, 23:08   #13
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Faktisk så synes jeg det vitner om litt lite respekt for ansatte når man snakker i telefonen mens man skal betale/bli ekspedert.

Jeg tar selv aldri telefonen hvis den ringer når jeg skal betale i en forretning e.l., men så er jeg også sterk motstander av å være tilgjengelig 24/7, så jeg har jo heller ikke vanligvis problemer med å la være å svare når mobilen ringer. Noen samtaler passer dessuten bedre i en litt mer privat sfære enn i det offentlige rom...

Enig med Billa her.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 23:16   #14
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det har forekommet at jeg har vært på telefonen når jeg har vært innom Rema for å kjøpe melk og brød, men generelt liker jeg det ikke. Det jeg liker enda mindre er å ha en samtale gående med folk som tydeligvis er opptatte i butikker. Jeg har et par sånne i min omgangskrets, og jeg synes rett og slett det er grusomt irriterende at de ikke hører hva jeg sier fordi de er opptatt med å finne varer, finne penger, snakke med ekspeditøren osv. Hvorfor venter de ikke med å ringe til de er ute på gaten igjen?

Tillegg: Jeg glemte visst å svare på spørsmålet. Jeg kan forstå ekspeditøren, men synes han gikk temmelig langt over grensen overfor en kunde.

Sist redigert av Turban Smukk : 01-10-09 kl 23:23.
Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 23:19   #15
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er uhøflig å stå i telefonen ved kassen.
Det er ikke alltid like lett å skjønne om takken er til meg eller til den i andre enden.

Gammel 01-10-09, 23:21   #16
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg syns ikke det er ok å snakke i telefon mens jeg handler. Det hender jeg går inne i butikken og snakker i telefonen, men det kunne ikke ramlet meg inn å snakke i telefonen mens jeg ble ekspedert. Jeg syns allikevel ekspeditør var uhøflig i dette tilfellet.

Gammel 01-10-09, 23:24   #17
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Jeg syns generelt det er en uting at folk på telefonen blir prioritert framfor folk man står ansikt til ansikt med. Snur man på det er det ekstremt frustrerende å bli ekspedert av folk som stadig blir avbrutt av telefonen - hvorfor er den som ringer viktigere enn den som allerede står der? For ikke å snakke om de som skravler i vei i (eller febrilsk taster på) telefonen på restaurant, mens bordfellen ser ut i lufta og kjeder seg...

Så jeg skjønner selgeren, men syns nok også han kunne taklet det på en høfligere måte.

Dette passer best med det jeg mener.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 23:28   #18
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville nok ikke snakket i telefonen mens jeg ble ekspedert.
Men jeg snakker i telefonen på Prix mens jeg vandrer rundt og sjekker med mannen hva vi mangler.

Gammel 01-10-09, 23:29   #19
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er uhøflig, men jeg vet at jeg hadde blitt litt oppgitt om det var andre veien. Hvis jeg skulle betale noe og personen bak kassa prata i telefonen mens h*n ekspederte meg, men er jeg. Så da føles det sikkert sånn den andre veien også.

Og selv om ekspeditøren ikke akkurat var servicevennligheten selv så syns jeg det var litt morsomt at h*n sa ifra om hva h*n syntes om saken.

Gammel 01-10-09, 23:29   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har selv snakket i mobilen gjennom kassa på Ica, selv om jeg prøver å unngå det. Min første tanke var at jøss, det var da voldsomt, men etter å ha tenkt litt så skjønner jeg ekspeditørens følelser rundt dette. Jeg syns jo det er ganske frekt når folk bak kassa snakker i telefonen mens de ekspederer meg, og høfligheten kan og bør gå begge veier.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.