Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-09, 23:30   #21
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?

Jeg snakker ikke i telefonen mens jeg handler. Synes det er en uting og hadde heller ikke satt pris på å bli ekspedert av en ansatt som snakket i telefonen. Sånn for å snu litt på det.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 23:33   #22
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Jeg jobber i kasser i en matbutikk og synes det er ikke ok. Jeg smiler til kunde, jeg sier: hei, vil du ha pose?, vil du ha kasselappe?, det er kr.576.50 og værsågod og vil gjerne ha øye kontakt med kunde og vil helst ikke sier det mer en en gang.

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 23:54   #23
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg avslutter alltid en samtale før jeg skal betale, og tar ikke telefonen dersom den ringer mens jeg står i kassa. Jeg synes det er normal høflighet å være tilstede med den personen man har foran seg i kassa, og det tar ikke lange tiden heller. Så får man heller ringe opp el. etterpå.
Jeg skjønner godt at ekspeditøren reagerte, men synes kanskje ikke han var så høflig han heller.

Gammel 02-10-09, 00:04   #24
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg snakker ikke i mobil når jeg handler. Mest fordi jeg må konsentrere meg om det jeg skal handle. Ekspeditøren i matbutikken har jeg ikke noe forhold til og føler ikke at jeg må være tilstede for han/henne. Hva andre kunder gjør bryr meg ikke.

Men gjester som svarer i mobil når de sitter å spiser hos meg, er rimelig frekke og uhøflige. Heldigvis har det ikke skjedd så mange ganger.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 00:55   #25
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Jeg snakker i telefonen når som helst og hvor som helst. Sier alltid "hei, hadet, takk og værsågod" likevel. Eneste stedet jeg ikke svarer er om jeg er inne hos lege eller har bedt om hjelp til noe på butikken ol., for eksempel til og finne rett størrelse eller får noe forklart som jeg har spurt om/etter.

Samme her. :uhøflig:

Gammel 02-10-09, 01:50   #26
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Om man skal kjøpe noe man trenger veiledning til blir jo saken en annen. Da er det håpløst tåpelig å snakke i mobilen, altså. Jeg så mer for meg en butikk hvor man legger varene på et bånd og bare skal betale.
Men et "hei", et "takk" og et "hadet" bør man jo klare selv om man snakker med noen i telefonen. Det er jo bare å be vedkommende (i telefonen) vente et øyeblikk. Det er normal høflighet, syns jeg.

Uansett så er det vanskelig å vite om kunden snakker til deg eller i telefonen. Jeg mener at man ikke kan forvente seg noe særlig god service generelt om man snakker i telefonen når man skal betale på supern heller. Man gidder jo ikke hendvende seg til folk som virker opptatt. Skjønner godt at Fadese måtte be om å få betale, men syntes vedkomne kunne spart seg for leksjonen.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 02:30   #27
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg har selv snakket i mobilen gjennom kassa på Ica, selv om jeg prøver å unngå det. Min første tanke var at jøss, det var da voldsomt, men etter å ha tenkt litt så skjønner jeg ekspeditørens følelser rundt dette. Jeg syns jo det er ganske frekt når folk bak kassa snakker i telefonen mens de ekspederer meg, og høfligheten kan og bør gå begge veier.

Samme her. Jeg har gjort det flere ganger i matbutikk. Jeg må si at jeg skulle ha synts det var litt rart om noen sa i fra på den måten.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 05:12   #28
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er rett som det er jeg vaser rundt i butikken litt ekstra for å bli ferdig med en samtale. Noen samtaler passer det seg ikke å avslutte, og da kan jeg gå gjennom kasse på nærbutikken med mobilen, men stort sett pleier jeg å si til vedkommende jeg snakker med at jeg skal betale i butikken og heller ringer tilbake.

Jeg synes det var sært å påpeke det av ekspeditøren, men jeg forstår han godt.

Gammel 02-10-09, 06:07   #29
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Syns kansje at ekspeditøren gikk vel langt, men jeg er enig i prinsippet.

Jeg har satt på hans side, og har følt det som en avbrytelse når jeg har spurt om de vil ha pose, sagt hva totalbeløpet ble osv. Når en da får sure blikk fordi en er så 'frekk' å avbryte midt i en samtale, så blir jeg provosert.

Jeg liker det klistremerket som en tid stod klistret på kassene i veldig mange butikker (kolonialbutikker som klesbutikker) : "Vennligst ikke snakk i mobilen her"

Kundene forlanger høflige ansatte (med god grunn) og da må de ansatte få lov å kreve høflige kunder.

(Jeg kunne egentlig skrevet side opp og side ned om uhøflige kunder i kolonialbutikker og ikke minst konditorier...Men det er en annen sak!)

Selv snakker jeg ikke i tlf i kassen. Må jeg ringe mannen for å høre om vi mangler det ene eller det andre, så avslutter jeg samtalen før jeg kommer til kassen!

Gammel 02-10-09, 07:27   #30
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er greit å snakke i telefonen når en handler, men i kassen er det en viss samhandling med ekspeditør, da legger jeg på i 99,9% av tilfellene.

Jeg ville likevel stusset over å bli nektet å handle og jeg hadde nok ikke handlet der igjen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 07:50   #31
Sonar

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Som en som jobber på andre siden, hadde det aldri ramlet meg inn og si noe til kunden. jeg tenker ikke noe over det om kunden snakker i mobilen, men da kan ikke kunden forvente å få øyekontakt med meg eller noe høflig takk for handel og for all del ikke bli sur om han ikke får kvitteringen med.

Selv må jeg si at det hender jeg snakker i mobilen mens jeg betaler, men jeg ser på ekspeditøren og sier takk og svarer på evnt spørsmål til tross for samtalen.

Når det er sagt, så er det en uting vi har fått med å være tilgjengelig 24/7.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 08:25   #32
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Stilig ekspeditør.

Gammel 02-10-09, 08:33   #33
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Stilig ekspeditør.

Jeg hadde mest sannsynlig aldri handlet der igjen, for ekspeditøren oppførte seg ikke som om h*n gjerne ville ha kunder, men likevel så kjenner jeg en underlig slags beundring for vedkommende.

Gammel 02-10-09, 08:40   #34
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg jobber selv i bokhandel, og må si jeg blir litt av kunder som går gjennom betalingsprosessen intenst telefonsnakkende, og helt uten å ta notis av den som står i kassen. Som selgeren Fadese påtraff påpekte: Man er jo ingen salgsautomat.

Men kunder som mens de snakker i telefonen er i stand til å møte blikket mitt, gjerne med en lett unnskyldende gest mot telefonen, har jeg ingen problemer med. Det handler i grunnen bare om å erkjenne den butikkansattes tilstedeværelse.

Om jeg betjener en kunde av det førstnevnte slaget, tenker jeg mitt om manglende folkeskikk, ja. Men det er heldigvis ikke min oppgave å oppdra dem.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 08:47   #35
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

For meg er en telefonsamtale en privatsak som jeg ikke deler med resten av verden. Ringer det når jeg handler så sier jeg i fra at jeg ringer så fort jeg er ledig. Skal vedkommende gi meg en beskjed opplyser jeg at jeg er i butikken og at de må være raske.

Jeg har aldri forstått de som snakker på bussen, på t-banen, i butikken osv., jeg føler det ofte påtrengende å få andres privatliv tredd nedover ørene i det offentlige rom.

Så nei, jeg synes ikke det er ok å snakke i telefonen under handling.

: sær:

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 08:57   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Respekt og ikke respekt. Altså, det er ikke høflig å snakke i telefonen mens man skal betale. Men på den annen side - er det et krav at man skal være høflig mot betjeningen i butikken da? Jeg kan ikke si at jeg har sett at alle kunder overalt sier hei og takk og morna. Ikke alle butikkansatte heller.

Nå var han her til HI litt mer fargerik enn det de fleste butikkansatte er. Jeg ville igrunnen hatt litt sansen jeg tror jeg. Kommer litt an på måten han sa fra på, om jeg fant ham morsom eller bare sur. Fant jeg ham sur ville jeg mest sannsynlig sagt at du har en konkurrent der borte, jeg bruker pengene der isteden. Fant jeg ham morsom ville jeg blitt fast kunde videre og neste morgen krevet at han var ekstra høflig fordi jeg faktisk hadde sminket meg for at han skulle føle seg verdsatt. Eller noe i den stilen.

Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 08:57   #37
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg har selv snakket i mobilen gjennom kassa på Ica, selv om jeg prøver å unngå det. Min første tanke var at jøss, det var da voldsomt, men etter å ha tenkt litt så skjønner jeg ekspeditørens følelser rundt dette. Jeg syns jo det er ganske frekt når folk bak kassa snakker i telefonen mens de ekspederer meg, og høfligheten kan og bør gå begge veier.

Enig.
Jeg har gjort det selv, men jeg skjønner at det kan virke respektløst. En smule oppmerksomhet og utveksling av et smil, en høflig frase er jo samfunnets "smøreolje" i mange situasjoner.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 08:59   #38
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Respekt og ikke respekt. Altså, det er ikke høflig å snakke i telefonen mens man skal betale. Men på den annen side - er det et krav at man skal være høflig mot betjeningen i butikken da? Jeg kan ikke si at jeg har sett at alle kunder overalt sier hei og takk og morna. Ikke alle butikkansatte heller.

Et krav er det vel ikke, men erfaringen tilsier vel at man kommer ganske langt med litt vanlig høflighet. Og at andre ikke alltid er høflige, er i hvert fall ikke noen grunn for meg til ikke å være det.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 09:29   #39
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er greit så lenge man kan si hei til den ansatte. Jeg kan fint snakke i telefon om jeg handler. Ikke så ofte jeg gjør det men innimellom.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 09:30   #40
olena
Superaktiv

olena sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Snakker noen ganger i tlf når jeg går inn i butikken, nettopp av den grunn at jeg bruker tiden i bilen til å ringe tilbake i jobbtlf. Og da er det rett og slett uhøflig å avbryte fort. Med venner er det noe helt annet. Da sier jeg fra at jeg ringer opp senere i stedet.

MEN jeg avslutter stort sett alltid før jeg kommer til kassen og ser alltid på kasserer og sier hei og takk, som et minimum.

Hadde forresten blitt litt sur på kasserer som hadde snakket til meg på den måten og ikke følt meg veldig velkommen som kunde i den storkiosken nei.....

PS! Jeg kjører forresten omvei for å komme til en annen Menybutikk jeg fordi jeg ikke liker holdningen til de ansatte i kjøttdisken

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.