|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?Jeg synes i utgangspunktet det ikke er greit å snakke i telefon under handling. Jeg jobber med salg selv, og det er ufattelig irriterende når kunden går unna midt i salget, for å ta en telefon. Jeg står igjen og må vente til han er ferdig, "må" nesten få med meg alt han sier, og får ikke gjort noe annet mens jeg venter heller. Kan jo ikke forlate kunden og gå bak på lageret og rydde f.eks, eller ekspedere en annen kunde. Nå sitter ikke jeg i en typisk Rema eller Prix kasse, ei heller jobber jeg på kiosk ala Narvesen, men må hele tiden hente frem nye typer, eller andre størrelser til kunden, som må prøve tingene.
![]() |
#42 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?Jeg liker ikke å snakke i telefonen i butikken, men jeg synes det er mange rare argumenter her. Jeg synes den ansatte var uhøflig, og at han gikk langt utenfor det som er ok. Det er jeg sikker på at sjefen hans ville sagt også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?
Det er jo ikke noe krav at man må være høflig mot noen som helst, men det er jo ganske mye hyggeligere da. Nordmenn er generelt veldig lite hyggelige og høflige. Jeg sier alltid hei, takk og hadet til de i kassa, møter blikket deres og smiler. Jeg får en bedre hverdag av å ikke behandle folk som skitt.
![]() |
#44 |
Viser tenner
|
Ikke sant?
![]() |
#45 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?Jeg prøver så langt deter mulig å ikke prate i telefonen når jeg står i kassa. Av og til går det ikke, men som regel går det veldig greit. Ringer telefonen når jeg står der vurderer jeg det i forhold til om jeg venter en viktig telefon (=veldig sjeldent). Jeg tar også ut øreproppen om jeg går med musikk på øret for å få skikkelig kontakt med betjeningen.
![]() |
#46 |
L.F.C. supporter
|
Er igrunnen enig med Myrsnipa her.
![]() |
#47 |
Yes, we can!!
|
Ja, det syns jeg er sært. Liker du ikke at folk prater med hverandre, sånn ansikt til ansikt, i det offentlige rom heller? Hvorfor er det annerledes?
![]() |
#48 |
Glamorøs
|
Det jeg har merket meg er at folk er mer bevisste på å ikke ta de veldig pivate samtalene face to face på trikken, men de gjør det mer enn gjerne på telefon.
![]() |
#49 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?Ja, altså, jeg er helt enig i at private samtaler godt kan tas andre steder enn i det offentlige rom. Men da er det det som er poenget. Ikke om samtalen skjer ansikt til ansikt eller i en telefon.
![]() |
#50 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?Jeg snakker noen ganger i mobilen når jeg handler, men tar alltid en pause eller avslutter samtalen når jeg skal betale.
![]() |
#51 |
Glamorøs
|
Jeg er enig i at det er de private opplysningene som er problemet, ikke samtalen i seg selv. Men mange mister sperren når de ikke står ansikt til ansikt med den de snakker med. Siden ingen andre hører den andre, så oppfatter de seg som i et lukket rom. Så telefonen gjør at de lettere tar det private i det offentlige, i tillegg til jobbsamtaler som ikke er for andres ører. Selvfølgelig er det mest "melk og brød-samtaler", men jeg har virkelig hørt min andel av de andre også.
![]() |
#52 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?Helt enig, altså. Jeg bare blir litt sånn urkete av folk som har noe mot mobilsamtaler i det offentlige rom, sånn generelt. Det blir veldig baktreversk og prinsippryttersk, syns jeg.
![]() |
#53 |
Tøff
|
![]() Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?Etter mange år med kundebehandling synes jeg denne fyren tråkker langt over alle grenser. Om han forventer å bli behandlet med en sånn respekt at han kan la all kundebehandling fare om han ikke føler at han får det han vil ha, ja da bør han kanskje finne seg en annen jobb?
![]() |
#54 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?Jeg synes absolutt ikke det er uhøflig å snakke i telefon når man skal betale, nei. Men klart, skal man ha noe må man be den i telefonen vente og si det man skal ha til ekspeditøren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Peppy!
|
![]() Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?Oi. Jeg synes en selger skal være veldig fornøyd med at en kunde handler der jeg. Det er jo ikke akkurat som om selgeren gjør kunden en tjeneste, og at kunden må passe på å gi ekspeditøren oppmerksomhet. Vanlig høflighet er fint og flott, men jeg er slettes ikke enig i at å være opptatt i en telefon er mangel på høflighet i en slik situasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Pauset
|
![]() Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?Jeg syntes man kan være høflig mot folk jeg da, selv om de jobber i et serviceyrke. Det var en gang jeg klikka på en kunde til slutt, og fikk medhold av sjefen etterpå. Arrogante og frekke kunder er ikke noe mange butikker ønsker ha heller... faktisk. Nå er ikke telefonsnakk dødssynd da, men generelt sett. Så dette med å behandle folk som folk, er en toveisgreie mener jeg, selv om det er snakk om dama på supern. Noen har misforstått dette med service helt, og tror det innbærer å kunne behandle folk som annenrangs borgere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Tøff
|
Jo, det er en smule nedlatende, samtidig er det nå engang slik i et serviceyrke at du påtar deg å håndtere alle slags mennesker, også dem som ikke tar de samme hensyn som du tar, og som ikke har samme syn på hva som er uhøflig eller ei. Selv synes jeg det er fantastisk uhøflig når mennesker i serviceyrker tygger tyggis, men det er da vitterligen ikke min livsoppgave å oppdra andre enn barna mine. (Og enkelte gode venner og en ektemann i ny og ne.
![]() |
#58 |
Originala
|
![]() Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?Det er morsomt å høre hva dere tenker rundt dette. Jeg ble ganske paff, særlig siden jeg er innom og kjøper yoghurt, halspastiller og slikt der nesten daglig. Og ikke har denne ekspeditøre framstått spesielt pratsom tidligere. Et lite "hei" når jeg kommer til kassen og av og til "ha det bra". Men det passer meg fint, for jeg er ikke spesielt glad i å prate med folk jeg ikke kjenner og ikke kommer til å ha en relasjon til. Selvsagt sier jeg "hei" og "takk" og "hadet" selv om jeg snakker i telefonen, men jeg er neppe en favorittkunde som står og blomstrer foran kassen, mens jeg prater om vær og valg og fotballkamper. Det handler ikke om å være nedlatende, men jeg liker det sånn. Og jeg har kanskje ikke tenkt så mye på at andre opplever det helt motsatt av meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?Sukk. Alt folk irriterer seg over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Til tider hjulbeint
|
Ansikt til ansikt er helt greit, men ofte snakker folk om svært private ting på telefonen og enser ikke at det er mange rundt de. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|