|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Jeg er en skikkelig dialekthore. Jeg snakket østlandsk til jeg var 5, la om til kav bergensk på 2 mnd da vi flyttet (bare vent, Mimmen
|
|
|
#42 |
|
Like blid!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...
Hehe, her også!
|
|
|
|
#44 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Jeg har dessverre lagt om, men skulle gjerne holdt bedre på den. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Glad
|
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Naboen min går raskt inn igjen i huset sitt når faren min er på besøk hos meg og begynner å snakke med henne. Hun skjønner ikke et kvekk.
|
|
|
#46 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Jeg forandret ikke min dialekt. Men derimot har min nevø begynt å snakke "lekeøstlandsk" til vanlig etter å ha flyttet fra nord til sør. Helt grusomt å høre på.
|
|
|
#47 |
|
Introvert textrovert
|
Jeg er bergenser og snakker ganske så kav trøndersk her hjemme.
|
|
|
#48 |
|
Introvert textrovert
|
Jeg ser at min mor knapt skjønner halvparten når mine svigerforeldre snakker.
|
|
|
#49 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Som Oslojente bosatt på Sørlandet på 10. året, tror vel de fleste som ikke kjenner meg at jeg er fra Kragerø/Risør/Tvedestrand. Jeg er nokså slepen med andre ord, og har et helt annet vokabular enn tidligere; f.eks bruker jeg ord som "fua" og "pøs" om rumpa og bøtte, som var ord jeg aldri hadde hørt før jeg traff mannen min!
|
|
|
#50 |
|
Har tro på forbedring
|
Trur du ja
|
|
|
#51 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Etter over 20 år i oslo-området har dialekten blitt mer og mer borte. Overhode ikke noe bevisst valg. Det er noe med at når man omgås folk med andre dialekter, så bytter man sakte men sikkert ut ord, og vips så er det ikke mye av det opprinnelige igjen. Men jeg slår om med en gang jeg treffer sambygdinger... |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2009
![]() |
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Flyttet fra vest til øst og endret nok en del på dialekten ja. Ikke alt ble gjort bevisst, men noen ord droppet jeg med vilje rett og slett fordi jeg ble lei av å ikke bli forstått. Det blir kjedelig i lengden å alltid høre på "hæ?" og så måtte stoppe et resonnement for å forklare tullete ord
|
|
|
|
#53 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Det irriterer meg at jeg legger om såpass mye som jeg gjør. Jeg flyttet fra Stavanger til Akershus i 2002. Jeg merker at jeg snakker annerledes med min sønn, som snakker rent bokmål. Innbiller meg at han forstår lettere, men det er sikkert bare tull. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Etter 15 år i Trondheim er det ikke mye Bodø-væring igjen, gitt. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Tenker fortsatt dobbelt
Hvor: Stjørdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Er bare tre måneder siden vi flyttet fra nordfra til like utenfor Bergen, og så langt har jeg beholdt min dialekt. Jeg har også holdt på min dialekt etter sju år i Bodø. Der snakker de ganske bredt og sier blant annet æ, mæ og sæ, mens der jeg kommer fra sier vi e, me og se.
|
|
|
#56 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Jeg er på mitt 12år som utflyttet nordmøring og har nok blitt litt avslepen ja. Men jeg er ganske bevisst på dette med min dialekt og holder igjen så hardt jeg kan. Har dog aldri pratet spesiellt bredt på min opprinnelige dialekt.
|
|
|
#57 |
|
Epikur
|
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Det er utrolig kjipt og uhøflig å gjøre narr eller late som man ikke forstår/ikke forsøke å forstå andre ord eller uttrykk enn standarden. Jeg skal virkelig forsøke å lære ungene mine aksept for ulike mål.
|
|
|
#58 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Tja, snakker fortsatt ranværing (nordlandsdialekt), men med penere aksent. Sier like mye kvitvin som hvitvin, men har sluttet å si fesk til fordel for fisk o.l
|
|
|
#59 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Jeg har vel aldri hatt noen veldig distinkt dialekt, men jeg merker helt klart forskjell etter seks års pendling til Oslo. Egentlig merker jeg det best på skriftspråket mitt - jeg brukte et veldig radikalt bokmål før jeg begynte å studere, men så hadde jeg engelsk som arbeidsspråk noen år og la egentlig ikke merke til at jeg plutselig skreiv bokmål. Nå er dialekten min blitt breiere igjen, og jeg sliter skikkelig med å skrive konsekvent. Det er egentlig mest naturlig for meg å bruke a-endinger og diftonger der det går an, men så veit jeg mange synes det er slitsomt å lese. Samtidig vil jeg helst holde meg til lovlige former. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...*sukk* Jeg har alltid knotet med dialekten. Jeg vokste opp mine første barneår hos besteforeldrene mine utenfor bergen, og der snakket man strilamål. Så flyttet jeg til mamma i Bergen kommune og der ble jeg litt mobbet for dialekten, så da la jeg om til kav bergensk. Og byttet egentlig mellom stril og bergensk etter hvem jeg pratet med. |
|
|
|
![]() |
|
|