Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Sunne kjeks/hjemmelaget snacks - skrik om hjelp!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-09, 23:18   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sunne kjeks/hjemmelaget snacks - skrik om hjelp!

HASTER! Er det noen som har oppskrift på kjeks eller annen snacks, som kan gå inn i omtrent samme kategori som brødskive. Poden skal på tur i morgen og jeg nekter å sende med vanlig kjeks eller snacks. Problemet er bare at jeg ikke har oppskrifter og kun en helt normal ingrediensskuff tilgjengelig.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 23:19   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunne kjeks/hjemmelaget snacks - skrik om hjelp!

Esmes knekkebrød?

Sitat:

3,5 dl sammalt rug
3,5 dl havregryn
1,5 dl sesamfrø
2 dl solsikkefrø
1 dl linfrø
1 dl kli
1 dl valnøtter, pinjekjerner etc
1 st salt

Putt alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin.

1 sp honning
7 dl vann

Bland en spiseskje honning ut i vannet og hell oppi sammen med resten av blandingen. Bland godt.

Ta deigen og fordel den jevnt utover to stekebrett slik at de er kun et par millimeter tykke. Det vil si nesten hele brettet. Dette er egentlig den største jobben og de fleste som lager de første gangen tar det for tykt. Jeg bruker en hard slikkepott.

Sett i ovnen 180 grader i ca. 10 minutter. Skjær de to store knekkebrødene i passe knekkebrødstørrelse, med en pizzaskjærer e.l.

Sett tilbake i ovnen og stek i 20 minutter ca.

Ta ut knekkebrødene, del de fra hverandre, og legg knekkebrødene på rist eller legg dem opp ned på platene og sett i ovnen med døren litt åpen i ca 30 min på 150 grader. Kjenn på dem at de er sprø, ta ut de som er mest sprø, oftest de på kanten, og la de andre ligge til de er helt tørket. Kan slå ned ovnen litt også, om det ser ut til at de blir brunere. Da får du harde, sprø knekkebrød. La de gjerne ligge over natten på rist.

Gammel 06-10-09, 23:25   #3
Libra

Libra sin avatar

Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Har alle ingredienser, men vil dette kunne aksepteres som noe i nærheten av kjeks av en 11 åring?

Eller - skal vi se, kli? Jeg har kruskakli er det det samme?

Gammel 06-10-09, 23:26   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det får morgendagen vise.

Kli og kruskakli høres ut som det samme etter mitt hode.

Gammel 06-10-09, 23:29   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg baker disse knekkebrødene. De ser iallfall veldig like ut. Og jeg bruker kruskakli. Om dette går som snacks i en 11-årings hode er jeg mer tvilende til. De blir ganske grove.

Hva med noen grove muffins av en eller annen type? Kanskje med noe bær i hvis du har?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 23:32   #6
Libra

Libra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg baker disse knekkebrødene. De ser iallfall veldig like ut. Og jeg bruker kruskakli. Om dette går som snacks i en 11-årings hode er jeg mer tvilende til. De blir ganske grove.

Hva med noen grove muffins av en eller annen type? Kanskje med noe bær i hvis du har?

Jeg har blåbær anmass. Kan du hjelpe meg med en god oppskrift på grove muffins?

Gammel 06-10-09, 23:34   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Jeg har blåbær anmass. Kan du hjelpe meg med en god oppskrift på grove muffins?

Jeg har aldri prøvd. Men det har sikkert noen andre her inne. Kan du ikke google etter noen? Det står også en oppskrift på kruskaklipakken faktisk. Jeg har hørt de er gode, kanskje en variant av dem, med blåbær?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:54.