Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ang. Facebook igjen. Vanlig kotyme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-09, 22:15   #21
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. Facebook igjen. Vanlig kotyme?

Pasienter høres merkelig ut - da har man jo bare sporadisk kontakt, og det kunne ikke falle meg inn å gjøre dette selv.

Men jeg har mange elever på vennelista. Som ny i vgs sa jeg konsekvent nei i starten, fordi det hadde jeg hørt var "lurt". Så fant jeg ut at jeg ikke synes det er det minste problematisk selv, og da var det jo ikke så interesant hva andre synes var "lurt", så nå sier jeg ja til elever som spør, og det har jeg utelukkende positiv erfaring med. Jeg er nær og personlig i lærerrollen uansett, og finner det uproblematisk å være profesjonell i lærerrollen selv om jeg har nær relasjon til elevene.

Gammel 06-10-09, 22:33   #22
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Mennesker man knapt møter på sin vei som eksempelvis sykepleiere, jordmødre og leger har jeg ikke som venner på FB.
Derimot har jeg flere som jobber i barnehagen og en del tidligere brukere (jobber med rusmiddelmisbrukere). De "aktive" ber ikke om å komme på vennelisten, men hadde de gjort det hadde jeg kanskje sagt ja, avhengig av hvilken kontakt vi hadde hatt. Det hadde ikke vært et problem for meg.

Gammel 06-10-09, 22:37   #23
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg er nær og personlig i lærerrollen uansett, og finner det uproblematisk å være profesjonell i lærerrollen selv om jeg har nær relasjon til elevene.

Og jeg synes det går veldig greit å ha en nær relasjon til elevene uten å ha dem som venner på Facebook.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 00:08   #24
Doremifa
Fullverdig medlem

Medlem siden: Mar 2008
Doremifa er litt kul
Standard

Jeg har hatt lærerkollegaer som selv legger til elever. Det syns jeg er merkelig. Mitt prinsipp er å ikke legge til noen jeg er selv er lærer for. Nå jobber jeg mye med voksne og mange får man et nokså nært forhold til. Da ser jeg det som uproblematisk å bli venn med dem på FB. Yngre elever har jeg lagt til på en liste med store begrensninger, og så har jeg evt lagt de til som vanlige venner når jeg ikke er læreren deres lenger.

Doremifa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 07:16   #25
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Og jeg synes det går veldig greit å ha en nær relasjon til elevene uten å ha dem som venner på Facebook.

Ja, men DET sa jeg jo slett ikke var umulig.

Gammel 07-10-09, 07:35   #26
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Det er selvsagt helt greit å søke opp hvem som helst, men å legge inn venneforespørsel til jordmora si, lærere eller postmannen virker klengete og ukritisk. Å imøtekomme slike forespørsler vil være enda mer ukristisk.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 07:37   #27
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, nei, nei. Jeg har avvsit tidligere elever også.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 08:42   #28
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ja, men DET sa jeg jo slett ikke var umulig.

Jeg skjønte det, altså. Men jeg foretrekker en sylskarp linje på det området. Kompisforhold til elever er jeg rett og slett ikke interessert i. Man er nok forskjellig der, men jeg har sett enkelte kolleger tråkke i baret på FB i forhold til elever. For meg handler det om etikk og integritet.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 08:44   #29
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber som lærer, og har fått venneforespørsler fra elever. De blir konsekvent avvist.

Her også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 08:50   #30
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Skjønner det godt.
Jeg ville aldri søkt opp jordmødrene jeg har hatt, eller sykepleiere jeg har hatt.
Heller ikke andre fagpersoner.

Jeg har blitt venn med gamle lærere som jeg hadde da jeg var liten, men føler det blir litt annerledes.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 10:16   #31
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønte det, altså. Men jeg foretrekker en sylskarp linje på det området. Kompisforhold til elever er jeg rett og slett ikke interessert i.

Men jeg er ikke venner i RL med de jeg er venner med på FB. Jeg er ikke lærer, så det er mulig jeg ikke ser utfordringene? Men jeg tenker at i og med at man kan justere på rettighetene til enkeltpersoner og grupper så trenger man absolutt ikke å legge noe personlig og/eller privat i det.

Så, jeg tenker at bruken av mediet er viktigere enn mediet i seg selv.

Sist redigert av him : 07-10-09 kl 10:47. Årsak: la til eller
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 10:44   #32
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Mens jeg tenker at hvorfor skal jeg blande elevene mine inn i privatlivet mitt? Og hvorfor i all verden skal de være interessert i det? Jeg orker ikke forholde meg til at de kommenterer statusen min eller bildene mine på FB uten at jeg tar opp slike tema selv, og jeg har også et nært forhold til mine elever. Jeg har heller ikke noe hemmelig på FB.

Et annet viktig poeng med akkurat elever er at som lærer føler jeg at jeg ikke kan si ja til noen elever (mange er jo superkoselige) og si nei til andre (som ikke er så hyggelige). Da blir alt litt anstrengt og det er mye enklere å ha en konsekvent nei-til-elever. De forstår det når jeg forklarer det.

Det er noe helt annet med tidligere elever, da er det kun de som jeg liker/liker meg som søker meg opp og jeg tråkker ikke oppå de i hverdagen. Det er kjekt å følge noen videre i livet.

Gammel 07-10-09, 11:00   #33
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Høres veldig sært ut Imma.

Det går an å sette folk på begrenset tilgang slik at de hverken ser statusfelt, kan kommentere, ser bilder osv.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 11:12   #34
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Nei.
Jeg er lærer, har konsekvent ingen av elevene mine som venner (jeg har heller ikke fått forespørsler, men jeg er ikke søkbar) og ville avslått foreldre av elever.

Samme her.

Gammel 07-10-09, 11:42   #35
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Med tanke på hvor mye jeg bruker FB kunne jeg sikkert åpnet opp for hele Norge uten at noen ville visst noe mer om meg av den grunn...

Gammel 07-10-09, 11:45   #36
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Med tanke på hvor mye jeg bruker FB kunne jeg sikkert åpnet opp for hele Norge uten at noen ville visst noe mer om meg av den grunn...

Jeg har det. Jeg har helt åpen profil og er søkbar. Det betyr i teorien at alle i Norge har tilgang. I praksis, nja, kan ikke tenke meg det er så mange der inne og titter.

Gammel 07-10-09, 13:03   #37
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at man aldri skal bli overrasket over hvem som søker en opp på Fjesboka.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 13:16   #38
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Som lærar har eg avslått dei få forspørselane eg har fått fra elevar, ein elev eg hadde for 10 år sidan som eg har hatt med å gjere i andre samanhengar etterpå har eg da. Har heller ikkje foreldre som vener der, sjølv om eit par kunne vore det, da eg kjenner dei fra andre samanhengar.
Har ikkje spurt om barnehagepersonalet vil vere vener, men ei av dei ansatte spurte meg, og da sa eg ja. Eg skriv så lite på profilen min at det ikkje hadde plaga meg om det sto i avisa heller da...

Gammel 07-10-09, 13:18   #39
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, det høres litt far out ut, selv om jeg tror du skal ta det som et slags kompliment. Jeg er psykolog og om jeg hadde hatt pasienter ville jeg aldri hatt dem som venner på facebook? Men jeg kanskje litt ukonsekvent for jeg har en av de barnehageansatte (pedagogisk ansvarlig for en av ungene) som venn på facebook. Dette er imidlertid ei som vi også har hatt som barnevakt mange ganger, vi kjenner mannen hennes litt også - og vi er nesten litt "venner" med dem sånn ellers også.

Gammel 07-10-09, 13:50   #40
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ingen av barnehagepersonellet, eller lærerene til barna mine på vennelisten min.. Hvorfor skulle jeg det?

Mannen min har to SFO ansatte på sin venneliste... de har addet ham, samt ei fra barnehagen til minsten som er HELT propell og adder ørten ganger i uken men som jeg nekter ham å ha der.. hun virker bare FOR ivrig liksom

Kunne forøvrig ikke falt meg inn å addet helsepersonell som har behandlet meg på div. plan.

Ser at en goood del er venn med ei av jordmødrene på sykehuset her, inne på facebook.. men dem om det.

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:40.