|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...
Eh, jo, sikkert. Men å snakke dårlig og gebrokkent, det tror jeg ikke er så nyttig at det gjør noe...
![]() |
#82 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...jeg blir forøvrig litt forstyrret av store dialektsprang hos voksne mennesker. Ei venninne av meg flyttet til byen da hun gikk på ungdomskolen. Jeg ble kjent med henne på vgs og da snakket hun Trøndersk. Etter endte studier flyttet hun tilbake til hjembyen og nå snakker hun helt annen dialekt igjen! - Merkelig, rett og slett.
![]() |
#84 |
flisespikker
|
"Gebrokkent" innebærer jo ofte "veldig sakte og tydelig og med korte, enkle ord", og det er gjerne enklere å forstå enn veldig "flytende" tale, dersom man ikke er veldig flink i det aktuelle språket. Men noen typer gebrokkent er bare dårlig uten å være tydelig, ja, og da blir det gjerne bare enda verre.
![]() |
#85 |
|
Fullstendig hypotetisk eksempel: |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
can-jur
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Snakker fremdeles normert riksmål når jeg tar viktige telefoner, er nervøs og sånt..
![]() |
![]() |
#87 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Da jeg var liten var jeg så misunnelig på de som hadde dialekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|