Sv: Ang. Facebook igjen. Vanlig kotyme?
Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.
Det var ikke akkurat slik jeg mente det. Jeg tenkte mer på at dem som er på vennelisten din får mer oppmerksomhet (jeg antar at du ser hva de skriver på sine sider) og med det får du innsikt i livene deres som du ellers ikke får, på godt og vondt. Du ser mer av dem enn i skolehverdagen og det blir man påvirket av. Det er en fordel/ulempe i forhold til dem som er mer anonyme (som du ikke har tilgang til på FB) og kan lage skiller mellom folk som har tilgang på nett og ikke.
Neida, jeg er ikke inne og leser på sidene deres, og ser stort sett bare ting de legger ut blant alt annet som popper opp på news-feeden min. At Knut har tatt en eller annen test, eller at Lise har lagt ut et artig youtube-klipp fører ikke til noe særlig til dybdeinnsikt i livene deres.
Jeg vet veldig mye mer om livene til mange andre elever (det er et fåtall av elevene mine jeg har på FB) enn de jeg tilfeldigvis har der.
Poenget mitt er at FB (for meg) er en smalltalk-arena, akkurat som så mange andre arenaer, og atdet ikke dyrkes noen relasjoner der som ikke like gjerne dyrkes andre steder. Jeg er mottakelig for å slå av en prat med alle elever i mange ulike situasjoner, og jeg forskjellsbehandler ikke elever utifra hvor interesert de er av å prate med meg på fritiden sin, altså.