Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvem er denne Pratchett og hva slags bøker skriver han/hun?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-09, 11:14   #101
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er denne Pratchett og hva slags bøker skriver han/hun?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Elsker ham. Lidenskapelig.

Jeg tror jeg elsker ham litt mer enn Vetinari. Det har noe med at jeg tror at jeg hadde hatt litt mer sjans, for å være litt realistisk oppe i det hele. Selv om han er opptatt nå da.

Gammel 07-10-09, 11:18   #102
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hey, jeg trodde en av fordelene med forelskelser i fiktive personer var at man da står fritt til å anta at man ville hatt sjans uansett? Jeg er f.eks. sikker på at Lord Peter Wimsey nok ville foretrukket meg framfor Harriet Vane om han bare hadde vært så heldig å møte meg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 11:21   #103
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hey, jeg trodde en av fordelene med forelskelser i fiktive personer var at man da står fritt til å anta at man ville hatt sjans uansett? Jeg er f.eks. sikker på at Lord Peter Wimsey nok ville foretrukket meg framfor Harriet Vane om han bare hadde vært så heldig å møte meg.

Vil det si at jeg kan drite i at Aragorn er opptatt også? Jeg har nemlig alltid holdt meg på matta sånn sett overfor ham.

Men jeg tror ikke jeg har fantasikrefter nok til å tro at jeg kan utkonkurrere Arwen, det blir som Anne fra Bjørkely og det røde håret.

(Oh, det var da hyggelig med en jentenerdeprat FP-style på formiddagen!)

Gammel 07-10-09, 11:23   #104
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Commander Sam Vimes hadde "gone spare" for å si det med Nobby over å bli kalt "konge", hadde han ikke?

Det har du heilt rett i. I stand corrected.

Gammel 07-10-09, 11:30   #105
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart Aragorn heller ville hatt deg enn den småteite Arwen. Han har jo bare ikke klart å krysse fiksjonsbarrieren.

Gammel 07-10-09, 11:33   #106
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Klart Aragorn heller ville hatt deg enn den småteite Arwen. Han har jo bare ikke klart å krysse fiksjonsbarrieren.

Hun er jo også mye eldre enn meg.

De alvene er faktisk litt oppskrytte de, en venninne av meg var så forelsket i Legolas inntil jeg påpekte at han var 2035 år og fortsatt bodde hjemme hos foreldrene sine.

Gammel 07-10-09, 11:37   #107
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Enig. FP-jenteprat er noe for seg selv.

Gammel 07-10-09, 12:52   #108
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 12:53   #109
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten er hjernen min dypt og inderlig betatt av Vetinari, personligheten min forguder Vimes, og kroppen min er mest keen på Aragorn.

Gammel 08-10-09, 10:03   #110
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Når jeg leser dialogene mellom Vimes og Vetineri får jeg en sånn følelse av å høre stemmer i hodet . Stemmene tilhører Cleese og en av de andre fra Monty Python, tatt fra noen av de meningsløse og hysteriske samtalesketsjene fra TV-seriene . Da koser jeg meg glugg i hjel.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 10:29   #111
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

... og så vil jeg informere om at jeg faktisk begynte med "Colour of Magic", og det gikk bra med meg. Fnys.

Gammel 08-10-09, 10:40   #112
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

... og så vil jeg informere om at jeg faktisk begynte med "Colour of Magic", og det gikk bra med meg. Fnys.

Jeg begynte også med den, altså. Men vi er jo ikke helt som alle andre, vet du.

Gammel 08-10-09, 10:47   #113
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg begynte også med den, altså. Men vi er jo ikke helt som alle andre, vet du.

Jeg og begynte med den, og jeg trodde jeg var som alle andre. Eller, jeg er faktsik llitt betatt av DEATH.

Gammel 08-10-09, 10:50   #114
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

OK, OK, alt dette gnålet har fått meg til å hente fram min hittill eneste Terry Pratchett-bok, som jeg fikk i gave av noen for 10 år siden. På den tiden leste jeg "bare" tegneserier, samt fagstoff.
Boka heter Johnny and the bomb, og jeg må si at den er både morsom og lettlest. Og jeg er stor fan av tidsreiser, såh. Men hører denne med i noen "serie"? Eller er den frittstående?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 11:04   #115
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Johnny and the Bomb er ikke en del av Discworld-serien, men den tredje boken om Johnny (den første er Only You Can Save Mankind), iflg. lspace.org. Jeg har ikke lest noen av dem, men de er sikkert morsomme.

Gammel 08-10-09, 11:09   #116
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Boka heter Johnny and the bomb, og jeg må si at den er både morsom og lettlest. Og jeg er stor fan av tidsreiser, såh. Men hører denne med i noen "serie"? Eller er den frittstående?

Den boka er ikkje ein del av Discworld-serien.
I Wikipedia sin Pratchett-bibliografi er ho lista opp under "Children's Novels".

Medan eg er her og skriv vil eg få seia at eg og byrja med "Coulor of Magic" og vil personleg tilrå å starta med den av di ho gjer ei grei oppstarts-innsikt i fenomenet "Discworld".

Elles er Night Watch og Vimes-bøkene mine absolutte favorittar.

Gammel 08-10-09, 11:10   #117
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Johnny and the Bomb er ikke en del av Discworld-serien, men den tredje boken om Johnny (den første er Only You Can Save Mankind), iflg. lspace.org. Jeg har ikke lest noen av dem, men de er sikkert morsomme.

De er knall. Skrevet for et litt yngre publikum.

Gammel 08-10-09, 11:13   #118
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

De er knall. Skrevet for et litt yngre publikum.

Altså akkurat midt i blinken for meg! :bare barnet:

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 12:25   #119
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg begynte også med den.

Det som er så deilig med Discworld, er at det rett som det er hender at jeg ler høyt.

Gammel 08-10-09, 12:41   #120
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det som er så deilig med Discworld, er at det rett som det er hender at jeg ler høyt.

Trur enno eg har til gode å lesa ei side i ei Discworld-bok utan å ha opplevd minimum lett humring minst ein gong.*

* Og fotnotene er ofte dei mest morosame.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10.