Sv: Verdens sterkeste barn
Det er nesten umulig å si noe om dette er sunt eller usunt ut fra beskrivelsene av treningmengder, for trening kan være så mangt. De fleste unger trener jo non stop, helt av seg selv. De løper og løper og løper. De sleper så tungt de klarer. Løfter søsknene sine. Prøver å løfte mamma. De balanserer så snart de får sjansen. De går opp trapper og ned trapper og opp trapper igjen. Fotball, fotball, fotball. Dette gjør de jo fra de er babyer.
Om treningen det er snakk om er en rendyrking av noe av dette, med mer veiledning, så er det ikke sikkert det er farlig. Det virker jo også som om dette er noe guttungen liker, og da er det mye fint i å legge til rette for at han kan holde på med noe som gir ham glede. Jeg syns ikke det er vanskeligere å tro at et barn kan ha lyst til og glede av å trene 1-2 timer hver dag, enn at andre liker å "trene" på å bli supergod i et dataspill 1-2-3-4 timer hver dag. Jeg syns det er rart at alle her antar at det er press med i bildet. Det trenger det vel ikke være?
Men det jeg reagerer på er at gutten ser veldig "deffet" ut på bildene. Veldig, veldig lite kroppsfett. Det kan jo være at han er av den typen, men det beskrevne kostholdet var litt sånn bodybuilderkosthold, og det er jeg skeptisk til. Jeg tror at unger trenger karber. Mye karber. Pga. aktivitetsnivået og sånt. Og for å ikke bli seende ut som det der.