|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har kontroll
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
![]() ![]() ![]() |
![]() Nedbetaling av gjeldVar flere diskusjoner her som jeg syns var ineressante og som tok opp andre temaer jeg også syns er spennende å høre folks meninger om så jeg tenkte det kunne være en ide å lage egne tråder?
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nedbetaling av gjeldHadde vi betalt ned all gjeld nå, dersom vi plutselig fikk noen millioner på konto, hadde vi sittet igjen med en ganske så stor sum hver måned. Jeg ser ikke noe annet enn at vi hadde fått et mye bedre og friere liv ved å være helt gjeldfrie.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Nedbetaling av gjeldGenerelt lønner deg seg selvsagt å være gjeldfri hvis man har mulighet. Formueskatt og slikt er jo ikke høyere enn det man betaler i rente på lånet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Off the map.
|
![]() Sv: Nedbetaling av gjeld
Så lenge gjelda er i bolig, så vil du ikke få så mye formueskatt, da det er ligningsverdien som ligger til grunn og ikke markedsverdien. Så for å slippe formueskatt holder å ha et lån tilsvarende ligningsverdien. Om det lønner seg - nei det vet jeg ikke. Å bli gjeldfri er en høyst hypotetisk situasjon for meg de nærmeste 20 årene.
![]() |
#5 |
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: Nedbetaling av gjeldJeg ville beholdt gjelda og heller satt pengene på høyrentekonto. Rentene vil jeg la gå til nedbetaling av gjeld neste år. Da beholder jeg pengene.
![]() |
#6 |
Har kontroll
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nedbetaling av gjeldJeg tenker også sånn at når renta er så lav som den er nå så er det jo forsvinnende lite skattefradrag på et lite lån.
![]() |
#7 |
Off the map.
|
![]() Sv: Nedbetaling av gjeldPå mange måter så lønner det seg jo å ha gjeld. Ikke for gjelda sin egen del, men uten den er det umulig å komme seg inn på bolimarkedet.
![]() |
#8 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dersom inflasjonen er høyere enn netto rente lønner det seg å ha lån, i den forstand at lånet blir mindre "verd" fra et år til neste. Tilsvarende lønner det seg ikke å ha penger stående i banken hvis inflasjonen er høyere enn netto rente + formueskatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Off the map.
|
Det er det jeg håper blir min redning. At plutselig en dag skal det være en lek å betale f.eks. 25 000 i måneden på lånet. Men innser at det nok er lenge til.
![]() |
#10 |
Gjendekjeksfantast
|
![]() Sv: Nedbetaling av gjeldDet lønner seg ikke å vente med å nedbetale gjeld i den tro at inflasjon skal spise den opp. Utlåneren sørger selvfølgelig for å tjene på forlenget utlånstid.
![]() |
![]() |
#11 |
Bare sær
Men hvis man har x kroner, og har valget mellom å sette dem i banken eller å nedbetale gjeld, da ser jeg ingen grunn til ikke å nedbetale gjelden, ut over at man ved å ha en buffer har mulighet til å takle uventede utgifter.
![]() |
#12 |
Shake it out!
|
Men den bufferen kan man ha selv om man betaler ned lånet. Om man har det som flexilån så kan man beholde lånerammen, og spille på det ved behov. Vi kom i en situasjon hvor vi kunne betale ned lånet (ikke lotto...). Skattesmellen vi fikk for å gjøre det (28% av det utbyttet vi tok ut) brukte vi flexilånet for å betale tilbake igjen. Summa summarum sitter vi nå med et lån som er 28% av det opprinnelige lånet vårt. Men vi hadde drøye året som helt gjeldfrie før skattesmellen kom.
![]() |
#13 |
Bare sær
Ja, jeg tenkte på å betale lånet helt ut (var vel fortsatt i fem-millioner-i-lottogevinst-tråden mentalt). Jeg kommer til å beholde litt av boliglånet mitt nesten uansett, nettopp for å ha det som en mulighet til å ta ut penger ved uventede utgifter.
![]() |
#14 |
Shake it out!
|
De fleste banker vil la deg betale tilbake hele lånet, men fremdeles la deg sitte igjen med lånerammen. Vi hadde null kroner i lån, men en ramme på 3.9 millioner. Veldig greit
![]() |
#15 |
Bare sær
:noterer:
![]() |
|
|