Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nok en spinnoff: hva anser du som overbeskyttende oppførsel og hva er "sunn fornuft"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-09, 14:05   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nok en spinnoff: hva anser du som overbeskyttende oppførsel og hva er "sunn fornuft"?

Nå sier vel overskriften sitt, men hva er egentlig overbeskyttende oppførsel? Er det overbeskyttende ikke å la barnet sitte på med en kompis, hvis denne ”kun” har pute tilgjengelig i bilen som bilsikring (forutsatt at dette er et barn som i utgangspunktet sitter forovervendt i bilstol.) Hva hvis bilen har beltestol men kun topunktsbelte i midten? Er det overbeskyttende ikke å la en fireåring spise drops fordi man er engstelig for kvelning? Er det overbeskyttende å kreve hjelmbruk på sparkesykkel? Er det overbeskyttende å hjelpe en fireåring, eller eldre barn med påkledning? Er det overbeskyttende å bruke trappegrind på en halvannetåring som strengt tatt kommer seg opp og ned trappen for egen maskin, men som stadig vekk ramler ned fra sofaen?

Hva tycks?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 14:08   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en spinnoff: hva anser du som overbeskyttende oppførsel og hva er "sunn fornu

Jeg synes ingen av eksemplene dine er overbeskyttende, som i "for beskyttende", men jeg tror alle er "strengere" enn det jeg selv er (så jeg synes altså heller ikke man er "underbeskyttende" hvis man gjør det motsatte i alle tilfellene). Eller forresten, akkurat hjelm på sparkesykkel tror jeg kanskje jeg ville insistert på, hvis Poden brukte sparkesykkelen slik som den jentungen vi så på Ola Narr for noen uker siden, men slik han bruker den - rolig sparking bortover fortauet - synes jeg ikke det er nødvendig.

Gammel 13-10-09, 14:11   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en spinnoff: hva anser du som overbeskyttende oppførsel og hva er "sunn fornu

Dropseksempelet ville jeg iallfall kalt overbeskyttende.

Gammel 13-10-09, 14:13   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det overbeskyttende ikke å la barnet sitte på med en kompis, hvis denne ”kun” har pute tilgjengelig i bilen som bilsikring (forutsatt at dette er et barn som i utgangspunktet sitter forovervendt i bilstol.) Sunn fornuft.

Er det overbeskyttende ikke å la en fireåring spise drops fordi man er engstelig for kvelning? Sunn fornuft. Godteri er mat for Karius og Baktus.

Er det overbeskyttende å kreve hjelmbruk på sparkesykkel? Ikke overbeskyttende, men prinsippfast.

Er det overbeskyttende å hjelpe en fireåring, eller eldre barn med påkledning? Det kalles hverken sunn fornuft eller overbeskyttende. Det kalles i beste fall "dårlig tid" og i verste fall "bjørnetjeneste".

Er det overbeskyttende å bruke trappegrind på en halvannetåring som strengt tatt kommer seg opp og ned trappen for egen maskin, men som stadig vekk ramler ned fra sofaen? Det synes jeg kommer an på planløsningen. Vi hadde for førstemann, men har foreløpig ikke fått til andremann. Det henger utelukkende sammen med planløsningen og i hvilken grad man kan forhindre uhell. Vi har ikke valgt ikke å ha trappegrind fordi hun får fri tilgang til trappen.

Gammel 13-10-09, 14:14   #5
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var kun eksempler, altså, for å illustrere at jeg faktisk ikke syns det er helt enkelt å vite hvor grensen for overbeskyttende oppførsel går. Jeg ville aldri akseptert topunktssele, uansett, men aksepterer pute. Nå er jeg litt mer usikker, etter å ha skjønt at det er et viktig poeng med sidebeskyttelse, selv i midten. Jeg syns generelt det kan være vanskelig å vite hvor man bør bite tenna sammen og la dem prøve seg, og hvor det er greit å si stopp.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 14:23   #6
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker at det blir overbeskyttende når foreldrenes "redsel"- eller hva man skal kalle det, går ut over den naturlige utforskertrangen i alle barn. Når foreldre prøver å beskytte barna sine på alle områder til en hver tid og dermed også hindrer utvikling. Det gjelder ikke bare fysiske utfordringer, men også sosialt i mine øyne.

Eksempel på overbeskyttelse: Min svigerinnes kusine som på alle bildene fra barndomshjemmet da hun var barn har på seg stor rosa sykkelhjelm fordi foreldrene hennes var livredde for skiferkantene på peisen deres. Hun lekte med hjelmen på inne til langt opp i barneskolealder

Gammel 13-10-09, 14:27   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sannelig ikke sikker selv, har bare en 14 mnd gammel gutt som sitter bakovervendt, ikke får drops, og trenger grind siden trappene ligger midt i stua, og han IKKE er i stand til å gå trygt ned trapper enda... Tror jeg må føle litt på egene grenser når tiden kommer.

Dog, sånn uten å ha kjent på dem selv: bilsikring er jeg ganske lite fleksibel på, men pute for en som egentlig er gammel/stor nok til det, på en liten tur: kanskje. Topunktsele... nja... drops til fireåring: Det synes jeg de burde kunne få. Selvsagt ikke sånn støtt og stadig, men det grunnet sukker, ikke kveling. Hjelm, prinsippfast, synes den er grei. Grind, usikker...

Gammel 13-10-09, 14:32   #8
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Dette var kun eksempler, altså, for å illustrere at jeg faktisk ikke syns det er helt enkelt å vite hvor grensen for overbeskyttende oppførsel går.

I seg selv er ingen av eksemplene ekstreme. Det er totalen som ofte fremstår som overbeskyttende, eller ekstreme tilfeller av enkelt eksempler (som sykkelhjelmen nevnt over her).

Når man ikke klarer å la barna få utfolde seg pga egen frykt er man overbeskyttende. Jeg tror det ofte kan være sunt å se seg rundt og vurdere hva andre gjør. Noen ganger kan man få seg aha-opplevelser og innse at man kan slappe av litt mer, mens det andre ganger kan gå motsatt vei. Hvis man derimot alltid synes andre er slepphendte kan det være et tegn på at man selv er overbeskyttende, og det motsatte. Det er sjelden alle andre som er gale.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 14:38   #9
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Det viser jo hvor vanskelig og konkret bestemt grensene både kan og bør være.

Et konkret eksempel fra min hverdag syntes jeg da det ikke spesielt høye klatretreet i barnehagen ble kappet ned av FAU - fordi ungene da a) kunne falle ned og b) lettere komme seg over gjerdet. Etter min oppfatning er dette et utslag av overbeskyttelse, fordi jeg tror at unger har godt av å klatre i ikke-altfor-høye-trær (og det er dårlig med fysisk utfordrende lekeapparater i nevnte barnehage), og fordi barna, dersom de klarte å komme opp i nevnte tre helt åpenbart var i stand til å klatre over gjerdet, dersom de bestemte seg for det.

Bilsikring er viktig og jevnt over enkelt å fikse, så der er det mindre rom for slack.

Konkret sak; konkret bedømming. Jeg tror imidlertid at det som forelder er viktig å være bevisst på disse tingene, og f.eks. forsøke å tvinge seg selv til å la ungene ordne det de faktisk klarer å få til/la dem få tid til å øve seg. Selv om jeg vet at jeg selv i en hektisk hverdag både pakker for mange sekker og henter for mange hansker, så forsøker jeg stadig vekk å forbedre både unger og oss voksne på det. Det handler om bevissgjøring, og etterhvert, uansett hvor vanskelig det er å forstå at det som en gang var min lille tokilos baby ikke lenger er det.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 14:38   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Er det overbeskyttende ikke å la en fireåring spise drops fordi man er engstelig for kvelning? Sunn fornuft. Godteri er mat for Karius og Baktus.

Nå var det vel strengt tatt ikke karius og baktus som var grunnlaget her.

Gammel 13-10-09, 14:39   #11
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Hvis man derimot alltid synes andre er slepphendte kan det være et tegn på at man selv er overbeskyttende, og det motsatte. Det er sjelden alle andre som er gale.

Der tror jeg vi nærmer oss en fornuftig fasit på mange punkter i livet.

Gammel 13-10-09, 14:42   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I seg selv er ingen av eksemplene ekstreme. Det er totalen som ofte fremstår som overbeskyttende, eller ekstreme tilfeller av enkelt eksempler (som sykkelhjelmen nevnt over her).

Når man ikke klarer å la barna få utfolde seg pga egen frykt er man overbeskyttende. Jeg tror det ofte kan være sunt å se seg rundt og vurdere hva andre gjør. Noen ganger kan man få seg aha-opplevelser og innse at man kan slappe av litt mer, mens det andre ganger kan gå motsatt vei. Hvis man derimot alltid synes andre er slepphendte kan det være et tegn på at man selv er overbeskyttende, og det motsatte. Det er sjelden alle andre som er gale.

Veldig bra og veldig enig.

En annen ting som er min hang-up da, er å lære barnet at det å være sliten, tørst, sulten, kald, trøtt og sånne ting ikke er farlige. Det hører med til et menneskeliv og man bør lære seg å takle dette også. Jeg tror det er viktig at barna får kjenne litt på disse følelsene, at det kan være godt å gå i skogen en lang dag og komme hjem og være kald og supersliten, at det er en bra ting også.

(Og om noen tror at jeg reklamerer for omsorgsvikt nå så smekker jeg til dem.)

Gammel 13-10-09, 14:46   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

En annen ting som er min hang-up da, er å lære barnet at det å være sliten, tørst, sulten, kald, trøtt og sånne ting ikke er farlige. Det hører med til et menneskeliv og man bør lære seg å takle dette også. Jeg tror det er viktig at barna får kjenne litt på disse følelsene, at det kan være godt å gå i skogen en lang dag og komme hjem og være kald og supersliten, at det er en bra ting også.

Hva? Er du en sånn som sender barnet sulten til sengs om det nekter å spise kvelds? :skingrestemme:

Gammel 13-10-09, 14:48   #14
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig.

Det er viktig å lære i små porsjoner at livet byr på smerte av og til, og at smerte går over.

Dermed er jeg for eksempel ikke superstreng på påkledning. De har alt de trenger for å kle seg fornuftig tilgjengelig, men hvis de velger å ikke bruke det, lærer de både at det er lurt å gjøre det, og at ubehag finnes men går over. Det er det greit å lære før de møter Den Store Voksenverdenen, med virkelig smerte og ubehag.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 14:51   #15
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er rørende enig med Esme.

Jeg synes også det er en veldig viktig ting å tørre og slippe kontrollen når barna er hos andre omsorgspersoner. Foreldre som detaljstyrer barnebarns omgangang med besteforeldre fremstår for meg som overbeskyttende. (Da mener jeg selvfølgelig ikke i tilfeller med matallergi o.l.)

Gammel 13-10-09, 14:53   #16
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hva? Er du en sånn som sender barnet sulten til sengs om det nekter å spise kvelds? :skingrestemme:

Jepp. Med gullende ren samvittighet.

Gammel 13-10-09, 14:57   #17
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg er rørende enig med Esme.

Jeg synes også det er en veldig viktig ting å tørre og slippe kontrollen når barna er hos andre omsorgspersoner. Foreldre som detaljstyrer barnebarns omgangang med besteforeldre fremstår for meg som overbeskyttende. (Da mener jeg selvfølgelig ikke i tilfeller med matallergi o.l.)

Det avnenger vel litt av besteforeldrene også da... noen er liksom truende til å finne på litt mer enn andre...

Gammel 13-10-09, 14:58   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det avnenger vel litt av besteforeldrene også da... noen er liksom truende til å finne på litt mer enn andre...

Njaa. Er det ikke litt sånn at enten så stoler man på dem eller så får de ikke være alene med dem? Jeg tenker litt sånn, uten at jeg har foreldre eller svigerforeldre hvor det har vært aktuelt å være bekymret for omsorgsevnen.

Gammel 13-10-09, 14:59   #19
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sjelden alle andre som er gale.

Jeg er helt uenig på et generelt grunnlag, kjenner jeg.
Folk er helt gale og skulle hatt lala-drops hele gjengen.

:bidrar:

Gammel 13-10-09, 15:03   #20
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Hvis besteforeldrene ikke er i stand til å ta seg av barnet ville jeg ikke overlatt barnet til dem. Det vil si hvis det var fare for liv og helse. Selvfølgelig kan man gi beskjeder av ymse slag, i hvertfall når barna selv ikke er store nok til å fortelle at de f.eks. er lettest å få til å sove om de har den blå bamsen i armkroken. Det jeg skrev var derimot detaljstyring, og det står jeg ved. Med det mener jeg detaljerte beskjeder om alt fra påkledning til matvaner og for-all-del-ikke-is-før-kl-slår-tolv. Ingen er det summen som avgjør.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:44.