Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nok en spinnoff: hva anser du som overbeskyttende oppførsel og hva er "sunn fornuft"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-09, 15:04   #21
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en spinnoff: hva anser du som overbeskyttende oppførsel og hva er "sunn fornu

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nå var det vel strengt tatt ikke karius og baktus som var grunnlaget her.

Er det ikke rom for å fjase noen steder på FP i dag?

Gammel 13-10-09, 15:12   #22
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en spinnoff: hva anser du som overbeskyttende oppførsel og hva er "sunn fornu

Nja, joda, men om man sier man ikke stoler på dem og derfor ikke vil la dem være alene med barnebarna, er det de som vil hevde DET er overbeskyttende, kanskje..?

Aner ikke, jeg stoler sånnsett på mine foreldre og svigerforeldre, tror jeg, men å la ham være alene med dem har likevel ikke vært aktuelt, grunnet geografi, så han kjenner dem ikke så godt heller. Svigerfar finner sånnsett på litt av hvert, som jeg ikke alltid setter pris på, men jeg aksepterer, under teorien om at han har nå fem barn, tre er det bevist har overlevd oppveksten, de to yngste er enda små, men jeg tror også de skal vokse opp som normale folk, så derved går det vel bra. Selv om han insisterer på å være den som introduserer gutten for sjoklade, bak vår rygg (og når jeg ikke sier noe tolker min mann dette som at jeg mener det ikke er noen grunn til å holde tilbake på snop og godterier lenger... før jeg forklarer at det er forskjell på hva jeg aksepterer av besteforelder, og hva vi gjør selv...)

Gammel 13-10-09, 16:17   #23
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Esmes poeng er så bra.

Jeg har en dramadronningdatter som skal fortelle om hver minste vondt og prikk hun får, og det får hun jo. Men svaret er alltid: Ja, det er kjipt å ha vondt. Men det går alltid over. Man må bare holde ut litt, og så er det over.

På "Jeg er sliiiiiiten!": "Ja, men når man blir sliten så blir man sterk, og så orker man litt mer neste gang!"

Dette oppdaget jeg selv først i voksen alder, etter maraton, tror jeg. At smerte og slitenhet faktisk ikke er farlig. Jeg vil ikke si at jeg ble overbeskyttet som barn, men ble aldri utfordret til å prøve, feile, tørre, slå meg, tåle litt til.

Gammel 13-10-09, 19:31   #24
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har testet egne grenser i dag. Jeg lot trappegrinden øvert i trappen være åpen, vel vitende om at unge frøken klatremus ville bestemme seg for at hun ville ned. Og stille og rolig krabbet hun ned trappen, selv da hun så sin elskede støvsuger nederst i trappen økte hun ikke farten. Jeg slet voldsomt med å ikke skulle hjelpe til, men klarte å holde meg. Å slippe taket og la dem prøve seg er jammen noe av det skumleste som finnes.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 20:00   #25
Gerbera

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

En liten historie om en ikke så veldig overbeskyttende mamma, er vel på sin plass her. Og den mamma'n er visst meg.

Eldstejenta hadde akkurat lært seg å reise seg opp langs bord og stoler, og ellers alt hun egentlig fant å holde seg fast i. Hun ramlet jo veeeeeldig ofte, men jeg lot henne holde på, og tenkte i mitt stille sinn, at skal hun lære seg dette, så kan jeg ikke holde henne unna det. Vel, en dag skulle vi på kontroll på helsestasjonen. Hun krabber rundt i lekekroken, og jeg prater litt med sekretæren på helsestasjonen, og to helsesøstre (ingen av de var den vi gikk hos). Jeg ser i øyekroken at jenta mi reiser seg opp ved en stol, og at hun (selvfølgelig) faller, og begynner å hyle. Jeg iler ikke til, men det gjør en av helsesøstrene! Og akker og ynker seg over denne stakkars, lille skrikende jenta, og spør sikkert ti ganger: "å nei og nei, hvordan KUNNE dette skje??". Jeg går bort, henter barnet, og sier kjekt til helsesøster: "dette går fint, dette skjer sikkert hundre ganger om dagen!". Vel, det viste seg at helsesøster trodde jeg hadde satt jenta på stolen, og gått fra henne, og at hun dermed hadde stupt på hodet ned fra stolen.

Jeg lurer egentlig på om de har opprettet en bekymringsmappe på meg på helsestasjonen.

Gammel 13-10-09, 21:28   #26
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Den typen overbeskyttende oppførsel jeg reagerer mest på er mødre (det er som regel mødre) som vokter som hauker over ungene sine, og ser det som sin selvfølgelige oppgave å ordne opp, megle og kjefte på Andres Dumme Barn. Gjerne samtidig som de reiser bust om noen sier pip til gullskattavkommet. Foreldre som ikke i det hele tatt greier å se barnet sitt som ett av flere i en gruppe, og som kun tenker seg og sine hele tiden. De klager høyt og gjerne på alt som ikke er bra nok for ungene deres, og det er det meste.

Nå vet jeg egentlig ikke helt om dette er overbeskyttende oppførsel, eller om den bare er dum og irriterende?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 21:30   #27
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Nå sier vel overskriften sitt, men hva er egentlig overbeskyttende oppførsel? Er det overbeskyttende ikke å la barnet sitte på med en kompis, hvis denne ”kun” har pute tilgjengelig i bilen som bilsikring (forutsatt at dette er et barn som i utgangspunktet sitter forovervendt i bilstol.) Hva hvis bilen har beltestol men kun topunktsbelte i midten? Er det overbeskyttende ikke å la en fireåring spise drops fordi man er engstelig for kvelning? Er det overbeskyttende å kreve hjelmbruk på sparkesykkel? Er det overbeskyttende å hjelpe en fireåring, eller eldre barn med påkledning? Er det overbeskyttende å bruke trappegrind på en halvannetåring som strengt tatt kommer seg opp og ned trappen for egen maskin, men som stadig vekk ramler ned fra sofaen?

Hva tycks?

Ja til alt sammen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 22:26   #28
nikki

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Å slippe taket og la dem prøve seg er jammen noe av det skumleste som finnes.

Så sant,så sant..

Gammel 13-10-09, 22:40   #29
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg anser som overbeskyttende oppførsel overfor barna er blant annet å ikke våge å la barna stå i sine egne konflikter og stole på at de klarer løse dem selv. Så lenge ungene ikke tyr til fysisk vold, er jeg alltid tilbakeholden med å gripe inn i en krangel, uansett hvor høylydt den kan være, og uansett om tårene triller i beste dramastil.

Jeg syns også det er overbeskyttende å ikke la barna få kjenne på at man blir kald om man ikke kler seg godt om vinteren, at man blir sulten om man lar være å spise etc. Barna må få kjenne på kroppen hvor grensa går - selvsagt inntil det forsvarlige, uten at det går ut over liv og helse.

Jeg syns det er overbeskyttende å la barna slippe unna når de har gjort noe galt, å unnskylde dem med at de er små og ikke vet bedre, dersom de faktisk har gjort noe med vilje. Jeg har en stor tro på å la barna være med å ordne opp etter seg, be om unnskyldning, hjelpe til å reparere om noe er ødelagt - ved større barn, trekk i lommepenger dersom de driver hærverk etc etc. La barna lære at oppførsel får konsekvenser, på godt og vondt.

Jeg er så sær at jeg syns det er overbeskyttende å ikke tåle at barnet er sint på deg som voksen, altså å glatte over og la barnet få vilja si fordi vi ikke orker stå i konflikten/syns det er vondt at den lille er så sint. Unger har rett til å bli sinna de med, og vi eier ikke barnas følelsesliv.

Jeg vil ikke uttale meg om det er overbeskyttelse å insistere på hjelm ved klatring og flytevest ved bading på grunnt vann, dersom det handler om barn jeg ikke kjenner. Noen barn har epilepsi - dette synes ikke, og barn med epilepsi slår seg ved fall, og de drukner veldig raskt om de får et GTK-anfall nær vann. Men vet aldri hva som ligger bak.

Sunn fornuft vil jeg si å sørge for at barnet aldri er passasjer i bil uten forsvarlig sikring, at barnet sykler med hjelm, at man sørger for at barnet får et sunt kosthold og kommer seg ut i vær og vind. Sunn fornuft er i mine øyne å lære barnet å takle konflikter, finne løsninger og tenke framover.

Akk ja - men lett er det for pokker ikke.

Gammel 13-10-09, 22:57   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, da har vel Inagh oppsummert det meste.

Gammel 13-10-09, 23:12   #31
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Inagh skriver så mye bra her!

Selv er jeg litt i grenseland overbeskyttende med Storebror til tider. Ikke på fysiske ting som klatring, hopping og løping men mer på hva han kan klare, også det sosiale.
Det er ekstra vanskelig å gi slipp når en har hengt etter noen år slik han har. Siden han har hatt manglende språk/språkforståelse (og alt som følger med det) har det blitt til at han har fått være liten gutt mye lengre.
Jeg er bevisst på dette, og gir han større og større utfordringer, mindre service og flere oppgaver for hver dag nå.

Gammel 14-10-09, 08:11   #32
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ingen av punktene i HI er overbeskyttende i seg selv, kanskje med unntak av den firåringen som ikke fikk spise drops av fare for kvelning. Det kommer an på mye og ikke minst om det er alt på en gang. Ellers synes jeg Inagh sier mye bra.

Når det gjelder besteforeldre er jeg kanskje overbeskyttende hvis det er overbeskyttende å være skeptisk til for mye omgang. Nå er ikke dette noe problem i praksis hos oss, for avstanden til svigers er så stor at noen daglig kontakt uansett ikke er aktuelt, og de er absolutt til å stole på hva angår barnas liv og helse. Men de har et litt forkvaklet livssyn og de bruker manipulasjon som virkemiddel i oppdragelsen i litt for stor grad til at jeg hadde ønsket veldig hyppig kontakt. Og de gjør et nummer av å gå bak min rygg til stadighet, det burde være helt unødvendig da jeg faktisk mener at besteforeldre har lov til å skjemme bort barnebarna endel slik at det er sjelden jeg sier nei til noe. Men det at de går bak min rygg når det gjelder småting som godterispising før middag etc gjør at jeg ikke stoler på dem i "større" ting som bilsikring heller.

Det med at "alle andre kan umulig være sleppehendte" er feil i minst ett tilfelle mener jeg. Jeg er nemlig den eneste som følger gjeldende anbefalinger for bilsikring i området her. "Alle" andre mener at det kan umulig være nødvendig å ha en toåring bakovervendt eller en femåring i beltestol. Jeg ser ikke bort fra at det også er andre slike områder.

Gammel 14-10-09, 08:27   #33
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes den verste overbeskyttelsen er den som ødelegger sosialiseringen. De barna som har foreldre som ikke for sitt bare liv kan se at ungen deres rett og slett har oppført seg dårlig - og evner å ta tak i det - det er overbeskyttelse som ødelegger stort.

Ellers mener jeg at etterhvert som ungene vokser opp så må de få gjøre sine egne feil og lære av dem. En treåring sendes ikke ut uten passe mye klær på seg. Mens en femtenåring ikke trenger mer enn beskjed ved væromslag om at i natt har det jammen blitt tyve minus - og må deretter lære selv hva det betyr. Når de er tredve og snart skal flytte hjemmefra så må man håpe de sjekker temperaturen selv.

Å bruke bilsikring er ikke overbeskyttelse. Ei heller å ikke gi en baby leker med kvelningsfare. Men de fleste fireåringer fikser fint å spise et drops. Før det også, er min erfaring. :tilstår:

Rent fysisk så gir vel de fleste opp den verste overbeskyttelsen etterhvert i ren latskap. Det er skrekkelig slitsomt å løpe etter en elleveåring og sjekke og følge opp alt mulig. Men psykisk overbeskyttelse er altså det jeg ser som det verste. Man må la ungene utvikle verktøyene de trenger for å samhandle fint med andre mennesker.

Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 11:05   #34
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Er det overbeskyttende ikke å la barnet sitte på med en kompis, hvis denne ”kun” har pute tilgjengelig i bilen som bilsikring (forutsatt at dette er et barn som i utgangspunktet sitter forovervendt i bilstol.) Jeg vil kalle det overbeskyttende. Så lenge barnet er over 3-4 år. Er det ikke stor nok til å sitte på pute, så er det jo en annen ting.
Mulig jeg er litt rar på det området. Jeg tenker som så at det viktigste er at barnet har lov til å sitte på pute, at det er lovlig og forsvarlig sikret.
Og om jeg husker rett, så er det vektgrense på pute, høyde og vekt kanskje. Ble med et litt usikker her.

Er det overbeskyttende ikke å la en fireåring spise drops fordi man er engstelig for kvelning? Sunn fornuft synes jeg.
Jeg har hatt et skrekkeksempel med min nå 13 år gamle jente. Hun satte et drops i halsen da hun var 8 år. Det var kritisk, og jeg glemmer det aldri. Jeg gir overhodet ikke drops til mine barn.

Er det overbeskyttende å kreve hjelmbruk på sparkesykkel? Dette synes jeg personlig er litt overbeskyttende.

Er det overbeskyttende å hjelpe en fireåring, eller eldre barn med påkledning?
Dette vil jeg også kalle en bjørnetjeneste. Har vel ikke noe med å være overbeskyttende eller sunn fornuft nei.

Er det overbeskyttende å bruke trappegrind på en halvannetåring som strengt tatt kommer seg opp og ned trappen for egen maskin, men som stadig vekk ramler ned fra sofaen? Jeg vil kalle dette for sunn fornuft.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.