Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fritidsaktiviteter for 1.-3. klassinger

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-09, 10:01   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Fritidsaktiviteter for 1.-3. klassinger

Hva gjør deres barn av organiserte aktiviteter etter skolen/middag?

Etter ca 2 mnd som mamma til et skolebarn innser jeg at ungene gjør skrekkelig mye på fritiden. Min første tanke er Hvordan orker ungene dette omtrent hver ettermiddag? Og så lurer jeg på hvordan i huleste foreldrene rekker dette? Og orker? Er ikke de slitne etter jobb og middagslaging og sånn?
Får litt inntrykk av at alt skal være så perfekt utad når jeg har småpratet litt med de andre foreldrene. "ja altså Malene går på piano mandag, ballett tirsdag, onsdag er det turn, og fredag er det riding" fortalte nylig en mor meg da jeg snakket litt med henne når vi hentet samtidig... Jeg smilte og nikket.

De fleste i klassen hennes har minst 3 dager i uken hvor de går på noe. Det er rytmisk sportsgymnastikk, dans av noe slag, fotball, turn, osv osv. Jeg er hjemme med begge ungene ca 16-16.30 hver dag. Middag klokken 17-17.30-18, så spiser vi, ser barnetv, legger minste, og gjør lekser, snuppa steller og legges..

Snuppa skal begynne på svømming i dag da. Det er vel det eneste. Det er fordi jeg syns hun trenger å lære seg det og fordi hun syns det er kjekt og på onsdager slutter jeg vanligvis tidlig.
Noe annet tror jeg ikke vi har ork til eller tid til...

Hva gjør deres unger? Og hvis de gjør mye, hvordan i huleste får dere tid til alt det?

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 10:03   #2
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fritidsaktiviteter for 1-3 klassinger

Vi har satt grensen ved to dager i uka for vår tredjeklassing. Hun går på TaeKwonDo mandag og torsdag, hhv. 17-18 og 18-19, det er fem minutter å kjøre. Nå har hun i tillegg ti onsdager med et opplegg fra Kulturskolen (intro til tre instrumenter), men det er i SFO-tiden. Hun går på SFO bare to dager i uka.

Gammel 14-10-09, 10:05   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også mange gjør skrekkelig mye og tror ikke det er bare positivt altså.
Min jente går på barneidrett hver onsdag, det er det eneste. Neste år begynner hun kanskje på fotball, men vi får se.

Gammel 14-10-09, 10:08   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vi har svømming hver onsdag. Foreløpig er det mer enn nok for oss. Om det dukker opp en 'skiskole' i vinter så vurderer vi nok det.

Hun har ballett og riverdance på SFO, og jeg synes hun har nok. Må få litt ro også. Dager hvor det skjer veldig mye er hun helt spinnvill og det er veldig vanskelig å få henne til å sove.

Gammel 14-10-09, 10:10   #5
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min 2.klassing går på svømming og skøyter nå i høst som er en gang i uka og miniklubb (hobbyklubb) som er en gang annehver uke. Begge jentene mine går på dette sånn at det er enkere å få i hop når søsken gjør samme ting. Hadde de gjort forskjellige ting og gjort like mye hver så hadde vi ikke rukket det og de hadde ikke fått lov til så mye. Jeg har fri en dag i uka og passer det til den dagen det er mest aktiviteter sånn at vi kan ha en rolig ettermiddag uten stress.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 10:13   #6
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fritidsaktiviteter for 1.-3. klassinger

HE, 4. klasse, går på svømming - 2X i uka.
JC, 2. klasse, går på fotball, men startet på svømmekurs nå som fotballsesongen er over. Da blir det 2X i uka på ham også, men heldigvis på samme dag som broren. I tillegg går han på musikklek. Det foregår i sfo-tida, så det er greit. Og så blir det visst litt innefotball framover like vel.

JC har nok litt mye, mens HE gjerne ville ha vært med på noe musikkrelatert, eller kanskje orientering eller sjakk i tillegg. Han fikk ikke plass på musikkskolen, så jeg tenkte jeg skulle lete etter en privatlærer.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 10:15   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

2. klassingen går på karate. Han har bare gått på en ting av gangen siden han startet med organisert "ett eller annet" når han var rundt fem år. Vi synes det holder med en dag i uka så langt. Mulig de blir fotball i tillegg hvis han får lyst til det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 10:19   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine gjør skrekkelig mye etter skoletid. Når jeg skal begynne å jobbe igjen etter jul, må vi stikke fingeren i jorda og få det ned på et levelig nivå for hele familien. Intensjonene er jo gode, det er så mye man bør være med på for å være fysisk aktiv, lære å spille et instrument, lære å svømme... men det blir rett og slett for mye for oss som familie om det fortsetter som det er. Og de trenger fritid også for å bare være hjemme, få gjort unna lekser og være med venner. Dessuten blir aktivitetene mer krevende etterhvert som de blir større - fotballtreninga dobles, det blir flere kamper etc. Vi kommer til å sette grensa ved en aktivitet hver i tillegg til spilletime som vi nok får inn i sfo-tiden etterhvert.

Det som er for mye er:

2. klassingen har fotballtrening på tirsdager (+ kamper innimellom i helgene), svømming onsdager, pianotime torsdager og turn på lørdager.
1. klassingen har svømming onsdager, muligens fotball torsdager og turn på lørdager.

Det er jo litt samkjøring i galskapen da de er med på samme ting, ellers hadde det ikke gått.

Vi begynner tidlig da. Babyen på 8 mnd er med på svømming på tirsdager og babysang på onsdager han også.

Gammel 14-10-09, 10:28   #9
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min andreklassing danser jazzballett en dag i uka. Det er den eneste aktiviteten hun går på nå, og jeg synes det er nok.

Jeg synes tid med familien og vennebesøk også er viktig, og jeg tror en fritidsaktivitet i uka passer henne ypperlig nå. Ja, tid til å "kjede seg" litt synes jeg faktisk også er helt ok.

Gammel 14-10-09, 10:28   #10
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Andungen går på allidrett mandager. SFO følger dem bort, og vi og naboen bytter på å hente.

På onsdager er det fotballtrening, og så langt har det gått opp fordi samme nabo følger dem bort, og jeg henter dem.

Knøtto er bare med. Jeg måtte svelge en kamel (medhårs, riktignok) da han begynte på fotballen, fordi jeg mente en aktivitet var nok. De spiller ikke kamper og slikt, så helgene er inntil videre skjermet. Kamelen ble svelget fordi "alle andre" førsteklassegutter begynte, og jeg tenkte at han ville få et sosialt handicap ved å ikke skjønne bæret av fotball.

Med en og annen bursdag som plutselig legges på hverdager 1730-1930, en halloween-klassefest og lekser, så er dette mer enn nok. Og Knøtto er jo fortsatt i barnehage, så hun er bare "med", og har enda ikke selvstendig plass i kabalen. Jeg tror vi må prioritere hardt i hverdagen de nærmeste årene, og også alliere oss med foreldre for å få kabalen til å gå opp.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 10:30   #11
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Min førsteklassing synger i kor hver mandag.
Hun har også lyst til å begynne på turn.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 10:34   #12
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

1. klassingen går på fotball en dag i uka. Så er det noen kamper utenom.
3. klassingen går på dans en gang i uka. Det er snakk om at hun skal begynne med en ting til, men hun må velge. Da står det mellom svømming, håndball eller korps.

Gammel 14-10-09, 10:37   #13
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har holdt kraftig tilbake på dette. Har omgangsvenner der ungene har opp til to aktiviteter hver dag, og helgene går med til dugnader og kakebaking.
Vi prioriterer å kunne spise middag sammen hver dag, så får heller 3. klassingen besøke venninner når dagene blir kjedelige.

Hun går på cheerleading en gang i uken, men til neste høst vurderer hun å bytte det ut med håndball.

Gammel 14-10-09, 10:46   #14
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Hva gjør deres unger? Og hvis de gjør mye, hvordan i huleste får dere tid til alt det?

2. klassingen vår går på ridekurs en dag i uka, og på skøyter en dag i uka. Skøytekurset er på lørdag, så da har vi litt mer slækk.

Jeg synes det holder lenge med 2 aktiviteter, en holder egentlig også. Hun skal ha tid til lekser (som faktisk tar endel tid) og til å leke med venner.

Iblant er det stress for å rekke alt i A/S familien, det må innrømmes.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 10:52   #15
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

LilleVenn, som går i 1. klasse, går på fotball og håndball. Uheldigvis er begge aktivitetene på samme dag (rett etter hverandre)....I tillegg er det gjerne fotballkamp også. Jeg har sagt til henne at 2 aktiviteter er nok. Hun liker å ha tid til å leke med vennene sine også.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 11:00   #16
Mira

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Storesøster går på dansing en gang i uken og svømming en gang i uken.
Hun synger i skolekoret også, de har øving i sfo tiden, så det fører ikke til noe ekstra stress for oss.

Når storesøster er på dansing er lillesøster med å ser på, når hun er på svømming er jeg og lillesøster å bader i de andre bassengene.

Lillesøster skulle egentlig fortsatt på dans hun også, men det var fullt, så hun venter til etter jul.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 11:05   #17
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Minsten går på Allidrett. Det varierer litt på hvor mange ganger i uken det er etter hva de holder på med.
Feks i høst da de holdt på med fotball ble det kamper to kvelder i uken.
Neste år skal han begynne på Speidern i tillegg.
Vet ikke om det blir Allidrett eller kun fotball ennå.

Jeg hadde regel for de tre eldste da de var på denne alderen, med maks to kvelder i uken.

Gammel 14-10-09, 11:16   #18
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

dere er jammen flinke som klarer å rekke alt mulig.. jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få det til...

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 11:22   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kommer heldigvis tidlig hjem, jeg lager middag mens mannen hjelper storesøster med leksene, vi spiser senest halv fem. Eldste er med på Taekwondo hver torsdag, thats it. Vi ønsker ikke å være bundet opp til flere aktiviteter før hun blir mye større og kan gå/ta bussen selv.

Gammel 14-10-09, 11:30   #20
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Vår 3 klassing spiller piano ved musikkskolen en gang i uken. Hun går også på svømmekurs en gang pr uke. Allidretten som hun har vært med på må som regel vike da to aktiviteter pr uke er mere enn nok.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.