Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan du knokereglen om hvilke måneder som har 31 dager?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Kan du knoke-reglen?
Ja, klart jeg kan! 241 96,02%
Nei, det har jeg faktisk aldri hørt om! 0 0%
Har hørt om det, men kan den ikke 10 3,98%
Deltakere: 251. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-09, 21:27   #21
Thelma
♪♫♪♫♪♫♪♫♫

Thelma sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Thelma er litt kul
Standard

Sv: Kan du knokereglen om hvilke måneder som har 31 dager?

Ja, jeg kan knokeregelen, men bruker den sjelden.

Thelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 21:31   #22
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Henger meg på Veronal. Både kan og bruker denne regelen (og mannen i månen, for den del ).

Jeg kan knokeregelen, men ikke den med mannen i månen (men jeg kan formlene, altså). I tillegg kan jeg en sang som går på melodien til musevisa og handler om i hvilken rekkefølge man skal vaske opp saker og ting (mye nyttig man lærte på skolekjøkken, ja!):

Først må vi vaske glassene
og like etterpå
ta skje og kniv og gaffel
og det vi spiste på.
Er kopp og skål blitt skitne
vi vasker også det,
og så må vi ta sakene vi laget maten med.
Heisann hoppsann dette går jo bra,
nå er vi snart ved grytene skal si at det blir ?? (husker ikke slutten).

Nyttig, ikke sant?

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 21:33   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Seffern, den er jo kjempenyttig. Jeg må lære meg disse andre også. :Pugger:

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 21:34   #24
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fantastisk sang, banana! Regner med at det var god stemning på skolekjøkkenet når alle stod ved oppvaskkummene og sang av full hals.

Jeg kom på et annet huskerim, som stod i en roman jeg leste en gang - tror det var en lærerstudent som fant det på, for å lære elevene forskjellen på "hvert" og "vært":

"Hvert med h og v og e
går i lag med eneste.
Vært med æ og ikke h
er et verb det vet vi nå."

Gammel 14-10-09, 21:36   #25
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg kan knokeregelen, men ikke den med mannen i månen (men jeg kan formlene, altså). I tillegg kan jeg en sang som går på melodien til musevisa og handler om i hvilken rekkefølge man skal vaske opp saker og ting (mye nyttig man lærte på skolekjøkken, ja!):

Først må vi vaske glassene
og like etterpå
ta skje og kniv og gaffel
og det vi spiste på.
Er kopp og skål blitt skitne
vi vasker også det,
og så må vi ta sakene vi laget maten med.
nå er vi snart ved grytene skal si at det blir ?? (husker ikke slutten).

Nyttig, ikke sant?

Plutselig husket jeg slutten allikevel:

nå er vi snart ved grytene skal si at vi er gla'!

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 21:42   #26
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Selvfølgelig kan jeg knokeregelen, både for måned og for å regne ukedager og datoer.

Gammel 14-10-09, 21:44   #27
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg kan den, men bruker den ikke. Jeg har ingen problemer med å huske hvilke måneder som har 30 eller 31 dager.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 21:44   #28
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Selvfølgelig kan jeg knokeregelen, både for måned og for å regne ukedager og datoer.

Ukedager? Datoer? Fortell!

Gammel 14-10-09, 21:45   #29
Left
Passiv

Standard

Selvsagt kan man knokeregelen. Ellers hadde man jo ikke visst hvilke måneder som hadde hvor mange dager.

Var vel i tidlig barneskolealder da jeg lærte denne regla, og den tyr jeg til enda når jeg fort skal finne ut hvor mange dager det er i den eller den mnd.

Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 21:46   #30
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Så klart jeg kan. Bruker den stadig vekk. Juli og august er de eneste mnd. etter hverandre som har 31 dager forresten.

Desember og januar også.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 21:49   #31
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Ukedager? Datoer? Fortell!

Det er i grunnen samme prinsippet som måned, men man trenger bare en hånd. Begynne på mandag på en ytterknoke og så ta ukedagene videre. Om du vet at 12. er på mandag så er det easypeasy å regne seg framover eller bakover.

(4 knoker og 3 mellomrom = 7 ukedager)

Gammel 14-10-09, 21:50   #32
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan regelen, men har aldri trengt å bruke den. Det betyr vel antakelig at jeg hadde lært hvor mange dager det er i hver måned før jeg lærte knokeregelen?

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 21:50   #33
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Det med ukedager og datoer må du forklare. Men knokeregelen for å finne antall dager per måned kan jeg.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 21:50   #34
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jepp, har kunnet så lenge jeg kan huske!

Gammel 14-10-09, 21:54   #35
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Ja, klart jeg kan!

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 21:59   #36
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Selvfølgelig! Jeg kan selvfølgelig også reglen "mannen i månen kan smile og le, ringen rundt hodet er pi x d, men skal du finne fjeset til mannen, da må du ta pi r i annen" og andre vesentligheter.

Fantastisk! Trodde bare jeg husket denne jeg!

Knokeregelen trodde jeg var obligatorisk lærdom.

Gammel 14-10-09, 22:10   #37
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jadda, både den og månemannen og hvor mange dager det er mellom påske og pinse og når første påskedag er og sånn. Jeg er god på trivia, å anvende kunnskap er verre.

Gammel 14-10-09, 22:11   #38
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, jeg ER dum. Ikke forstår jeg Peer Gynt, og ikke forstår jeg mannen i månen-reglen heller. :graver seg ned:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 22:13   #39
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 38
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan den, og bruker den ofte.

Gammel 14-10-09, 22:22   #40
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Selvfølgelig!
Dessuten er jeg skuddårsbarn og har vært i overkant opptatt av månender og antall dager i mine yngre dager ...

Emneord
huskeregler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:39.