Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan du knokereglen om hvilke måneder som har 31 dager?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Kan du knoke-reglen?
Ja, klart jeg kan! 241 96,02%
Nei, det har jeg faktisk aldri hørt om! 0 0%
Har hørt om det, men kan den ikke 10 3,98%
Deltakere: 251. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-09, 10:06   #61
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du knokereglen om hvilke måneder som har 31 dager?

Én tallregel husker jeg forresten: e er lik to komma sju Ibsen Ibsen. Og som den vennen som lærte meg den påpekte, så virker den begge veier - både til å huske desimaler av e, og til å huske når Ibsen ble født.

Gammel 15-10-09, 10:07   #62
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Ja, knokeregelen har jeg kunnet siden jeg var liten.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 10:13   #63
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Én tallregel husker jeg forresten: e er lik to komma sju Ibsen Ibsen. Og som den vennen som lærte meg den påpekte, så virker den begge veier - både til å huske desimaler av e, og til å huske når Ibsen ble født.

Hm, det har jeg aldri tenkt på. Har bare brukt den til å huske når Ibsen ble født.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 10:15   #64
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Hm, det har jeg aldri tenkt på. Har bare brukt den til å huske når Ibsen ble født.

Det har du vel. (Det er jo kjekt å faktisk kunne beregne når Ibsen ble født, hvis man sitter der uten nettilgang og plutselig trenger å vite det.)

Gammel 15-10-09, 10:18   #65
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Når jeg tenker etter tror jeg aldri jeg har brukt knokeregelen, jeg mener å huske at jeg visste hvor mange dager det er i hver måned da jeg lærte den, og at jeg mest betraktet det som en morsom kuriositet at den virker, så det var interessant å lese at så mange faktisk skriver at de bruker den.

Ben "Making vests every morning John Smith uses nine pins" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 10:20   #66
Slettet bruker
Passiv

Standard

Den kan jeg. Og det eneste stykket i den lille gangetabellen det er lov å lage egen regel på en 7*8. Nærmere bestemt "verdens vanskeligste lille gangestykke - den må vi bare huske." Erfaringsmessig er det 7*8 ungene sliter mest med å huske av en eller annen grunn. Men når det får navn på seg så husker de den også.

Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 10:21   #67
Slettet bruker
Passiv

Standard

Også er jo bakgrunnen for at både juli og august har 31 dager mye mer interessant enn knokeregelen forresten. Så det er lettere å huske om man heller husker de gamle keiserne.

Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 10:28   #68
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan en huskeregel for skallnivåene (orbitalene) i et atom: satan pisses down for god

Det er drøssevis av mnemoniske regler i medisin
For hvillke muskler som hører til rotatorcuffen: SITS Supraspinatus, Infraspinatus, Teres Minor, Subskapularis

Tre B-er Bøyer alBuen:
Brachialis
Biceps
Brachioradialis

Gammel 15-10-09, 10:30   #69
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Også er jo bakgrunnen for at både juli og august har 31 dager mye mer interessant enn knokeregelen forresten. Så det er lettere å huske om man heller husker de gamle keiserne.

Det er faktisk den «huskeregelen» jeg har langt bak i hodet når jeg tenker på hvor mange dager der er i månedene ja. At den neppe er historisk riktig spiller mindre rolle.

Ben "apocryphically yours" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 10:32   #70
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det er faktisk den «huskeregelen» jeg har langt bak i hodet når jeg tenker på hvor mange dager der er i månedene ja. At den neppe er historisk riktig spiller mindre rolle.

Historisk korrekthet, i likhet med grammatisk korrekthet og meningsbærendehet, er ikke noe krav for at en huskeregel skal være god og effektiv.

Gammel 15-10-09, 10:38   #71
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Ben "Making vests every morning John Smith uses nine pins" Murphy

Stakkars Pluto som ikke er planet lenger. Hvem var det forresten som laget en sang om "Norwegian … professor at the … says Pluto is still a planet"

Gammel 15-10-09, 10:39   #72
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sånne regler for å huske pinkoder og sånn, jeg.

Type: La det swinge, tante brit, og elgen og sånt.

PS: Har ikke den pinkoden mer, altså, sånn i tilfelle noen tenkte å prøve seg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 10:39   #73
Slettet bruker
Passiv

Standard

Er det sverd og blod og gørr og makt så fenger det unger. Etterhvert lærer de at en blyant er et bedre våpen. Og er man veldig, veldig heldig så skjønner de med årene at det ikke da er meningen at man skal stikke noen med den blyanten så de dør av blyforgiftning, men heller skrive noe lurt. :fremdeles ambisjoner om å klare dette:

Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 11:11   #74
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Stakkars Pluto som ikke er planet lenger. Hvem var det forresten som laget en sang om "Norwegian … professor at the … says Pluto is still a planet"

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Les teksten

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 11:20   #75
Kims
Aktiv

Kims sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Kims er litt kulKims er litt kulKims er litt kul
Standard

Jeg kan den og det hender at jeg bruker den.

Gammel 15-10-09, 12:04   #76
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Les teksten

Takk! Der var den ja!

Gammel 15-10-09, 12:53   #77
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også en huskeregel (en sjikklig nyttig en):
How I want a drink, alcoholic of course, after the heavy lectures involving quantum mechanics.

Måtte google og fant en finere en. Som i estetisk finere, altså. For din var kulere, og sikkert ganske sann også.

Poe, E.
Near a Raven

Midnights so dreary, tired and weary,
Silently pondering volumes extolling all by-now obsolete lore.
During my rather long nap - the weirdest tap!
An ominous vibrating sound disturbing my chamber's antedoor.
"This", I whispered quietly, "I ignore".

Gammel 15-10-09, 18:54   #78
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok med en k i nok

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 21:16   #79
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja det kan jeg.

Gammel 15-10-09, 22:02   #80
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Selvsagt.

Jeg kan dessuten huskeregler for toneart/fortegn i musikk (aka kvintsirkelen), og de lyder slik:

Far banket Esspen Asskeladd dessuten Gesspen, Cesspen. (b-er: 1 b er F-dur, 2 b-er er B-dur osv)

Gå du aldri etter hans fisskestang, Ciccilie. (kryss)

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
huskeregler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.