|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Live and let live
|
Har du opplevd noe lignende?I BT er det en artikkel om Sykehuset i Førde som startet fødsel på feil pasient fordi de bare forholdt seg til romnummer. Det som skjedde var at det lå to kvinner på rommet, en på overtid, og en i uke 37 til observasjon for blødninger som skulle skrives ut igjen. I løpet av formiddagen ble overtidspasienten flyttet over til føderom, og det var bare hun andre igjen på rommet, og legen gav sykepleierne beskjed om å henge opp riestimulerende. De oppdaget det etter 5 minutter og fikk stoppet det, og det gikk bra.
Såh, har dere opplevd noe rot på sykehuset?
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Har du opplevd noe lignende?(jeg har faktisk opplevd å alltid bli spurt om personnummer på enten meg eller lillegutt. Den gangen jeg ikke klarte å huske det fordi jeg var så sosete trippelsjekket de at jeg var meg hvertfall) |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Har du opplevd noe lignende?Jeg har lært meg til alltid å dobbeltsjekke hva de gir Lillemann av medisiner når vi er på sykehus. Jeg har nemlig sittet og sett på at jeg har fortalt en lege hva Lillemann skulle ha, mens han skrev ned noe helt annet.
|
|
|
#5 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Har du opplevd noe lignende?Ganske merkelig at man ikke bruker armbånd på alle innlagte her til lands.
|
|
|
#7 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Har du opplevd noe lignende?Jeg har alltid fått armbånd, og de har dobbeltsjekket navn og personnummer.
|
|
|
#8 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Har du opplevd noe lignende?
Denne har jeg og vært utsatt for.
|
|
|
#9 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Har du opplevd noe lignende?Jeg har ikke opplevd noe rot eller misforståelser. Det ble tatt en del blodprøver av meg og babyen da vi var på barsel og da spurte sjekket alltid bioingeniøren at fødselsnr mitt stemte. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Kakemonster
|
Sv: Har du opplevd noe lignende?Noe sånt har ikke skjedd meg, og jeg må si jeg syns det er litt pussig at ikke pasienten ikke ytret noen motforestillinger? Jeg hadde ihvertfall kommet til å krevd en god forklaring på hva de drev med, hva de hang opp, hvorfor det osv.
|
|
|
|
#11 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du opplevd noe lignende?Ja, da jeg lå innlagt med pre-e i 2003, skulle jeg ha lungemodningssprøyte kl. 18, hadde jeg fått beskjed om. Klokken ble 18.30 og 19.00 før jeg ringte i bjella og spurte hvor sprøyta ble av. "Jo men den har du jo fått?" sa sykepleieren. Jeg sa at det hadde jeg aldeles ikke. Jo, det stod i journalen min, sa hun. Så den var gitt. Jeg himlet og sa at jeg husker vel for pokker om jeg har fått ei sprøyte i låret eller ikke?? Og det for bare en time siden? NEI jeg hadde ikke fått noen sprøyte! Hun ble faktisk sur og trodde meg ikke, og sa at JAVEL da skulle hun hente en ny sprøyte.
|
|
|
#12 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du opplevd noe lignende?Jeg er allergisk mot penicillin og det står cave på det i journalen min, men likevel holdt de på å gi meg akkurat dette under hastesnittet med eldste. (Skulle ha antibiotika pga GBS). Var bare flaks at jeg forsikret meg om at det ikke var penicillin i den posen anestesisykepleieren skulle til å gi meg på ks-bordet.
|
|
|
#13 |
|
Vaklende
|
Sv: Har du opplevd noe lignende?Nja, det verste jeg har opplevd personlig er at de rotet vekk journalen min med fødebrevet da jeg fikk Lærlingen. De turte ikke si det førs site dagen, da hadde jeg begynt å lure på hvorfor de så rare ut i fjeset når jeg henviste til brevet. (Det sto en del viktig der.) |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Live and let live
|
Ja, det har jeg også opplevd faktisk. (Bare at hun ikke ble sur og jeg ikke himlet og sånn, men hun insisterte flere ganger på at jeg skulle ha fått den, og så gikk hun for å sjekke, og kom tilbake med en sprøyte og en unnskyldning.
|
|
|
#15 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Problemet var at det faktisk STOD i journalen min at den var gitt, så hun som skulle gi den har skrevet inn at den var gitt før hun skulle gi den, og så har hun glemt det ut. Egentlig skal de vel ikke skrive det før det faktisk er gjort, men.
|
|
|
#16 |
|
Ekvilist
|
Sv: Har du opplevd noe lignende?Jeg har ikke opplevd noe slikt, men da Poden ble født fikk han ikke armbånd før etter flere dager. Det er vel kanskje litt utenom vanlig praksis?
|
|
|
#17 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Har du opplevd noe lignende?Min svigerinne lå på enerom på Ahus etter et nær døden-keisersnitt, og fikk mer og mer vondt etterhvert som smertestillende sluttet å virke. Avtalt tid for påfyll kom og gikk, men ingen kom, og hun nådde ikke opp til alarmsnora. Helt omtåket fikk hun etterhvert karret til seg veska, fant mobilen og ringte gubben. Han måtte så ringe sentralbordet og informere dem om at pasienten på rom sånn og sånn hadde store smerter og ikke fikk varslet. Da ble det en smule fart i sakene.
|
|
|
#18 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Har du opplevd noe lignende?Jeg har en legejournal hvor det står at jeg har et barn jeg ikke har, men den blunderen ligger hos fastlegekontoret og ikke sykehuset. Sier sykehuset, i hvert fall. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
prøver å være tål***ig
|
det er ikke vanlig praksis nei...
|
|
|
#20 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Har du opplevd noe lignende?Jeg har blitt tatt blod av pga av navn. Det viste seg at det var ei anna ei med neste samme navn. Hun spurte om personnr. etter! hun hadde tatt. Og jeg var da så oppstukket at de måtte begynne å stikke i beina.
|
![]() |
|
|