Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste brune saus?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-09, 00:03   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Din beste brune saus?

Hvordan er din beste brune saus? Jeg skulle hatt en god til kjøttkaker. Skal ha hele familien på kjøttkaker på søndag.

Gammel 17-10-09, 00:06   #2
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste brune saus?

Da koker du kjøttkakene i vann tilsatt salt, pepper og smør og lager saus av den krafta. Mulig du må ha litt magisk kraft i i tillegg.
Og en liten fløteskvett og en liten dæsj solbærsirup bare for å smake til.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 00:09   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Solbærsirup? Interessant. Jeg har pleid å ha litt tyttebærsyltetøy oppi, det blir kanskje noe av det samme?
Ja og så må jeg ha eddik i sausen, det lærte jeg av Fibi som lærte det av kokkemannen sin. Og dæven for en forskjell det utgjør.

Ja og så må jeg lage en kjøttfri saus til to av gjestene som ikke spiser kjøtt, de skal ha fiskekaker i stedetfor kjøttkakene.

Gammel 17-10-09, 00:11   #4
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Solbærsirup er veldig godt i. Ikke mye. Bare en liten dæsj.

Men eddik?
Hvorfor det?

Gammel 17-10-09, 00:11   #5
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Brun saus bør lages i jerngryte, smelt margarin og tilsett mel til passende konsistens og dette skal brunes under omrøring til det er en mrøk brun farge.
Tilsett kraft, jeg bruker like gjerne "klar kjøttsuppe"-terninger da jeg ikke gidder å koke kraft så ofte selv, og så må den få lov til å putre ganske lenge. Jeg slenger oppi en bit brunost og en skvett fløte hvis det skal være ekstra godt.
Pass bare på å ikke ha for varm gryte under bruningen av jevningen, for da kan den fort bli svidd om man ikke rører hele tiden.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 00:11   #6
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Du kan jo koke skikkelig kraft på ben, det blir jo veldig godt, men helt ærlig, det er veldig mye styr, en svær kasserolle blir kanskje kraft til et par store middager når det er kokt inn som det skal. Evt du kan bruke litt mindre, men da får du jo ikke all den gode smaken.

En god kraft og brunet meljevning og ganske mye pepper synes jeg smaker godt. Fløte kan du putte oppi, men jeg synes ikke det egentlig passer så godt til kjøttkaker, det kan bli litt kvalmende.

Gammel 17-10-09, 00:13   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

de som skal ha kjøttfri saus, de kan du lage saus av samme brune meljevning, men med en grønnsaksbuljong. (terning altså - er vel grenser for hvor mange kjeler med kraft du skal koke for en middag)

Gammel 17-10-09, 00:16   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I følge Mim er det nesten ingen som får til å brune smør og mel uten å svi det, men jommen meg får jeg det til hver gang. :supergod kjøttkaker med brunsaus-fikser:

Brune smør og mel, krafta fra kjøttkakekoking eller annen kraft, pepper, brunost, bittelitt sennep, brunost, fløteskvett og litt Soysaus (litt! Om brunsausen smaker Soysaus har du tatt i for mye...).

Sennepen kan med hell røres ut i litt varmvann før den has oppi. Sennep som står i kjøleskap og tas rett oppi kokende saus løser seg ikke skikkelig opp men blir klumpete.

Gammel 17-10-09, 00:20   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Men eddik?
Hvorfor det?

Jeg vet ikke, det bare setter en spiss på sausen. Prikken over i-en. Jeg var skeptisk først, men var helt frelst da jeg prøvde det selv. Så nå lager jeg aldri brun saus uten eddik i.
Jeg har ikke prøvd å brune mel og smør, og jeg vet ikke om søndagens familieselskap er den rette tiden å mislykkes på. Men takk for alle tips! Sennep og brunost kommer jeg til å putte i!

Gammel 17-10-09, 00:28   #10
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

I følge Mim er det nesten ingen som får til å brune smør og mel uten å svi det, men jommen meg får jeg det til hver gang. :supergod kjøttkaker med brunsaus-fikser:

Brune smør og mel, krafta fra kjøttkakekoking eller annen kraft, pepper, brunost, bittelitt sennep, brunost, fløteskvett og litt Soysaus (litt! Om brunsausen smaker Soysaus har du tatt i for mye...).

Sennepen kan med hell røres ut i litt varmvann før den has oppi. Sennep som står i kjøleskap og tas rett oppi kokende saus løser seg ikke skikkelig opp men blir klumpete.

Jeg kan bare lage saus ved å brune smør og mel
: også supergod kjøttkaker med brunsaus-fikser:
Soyasausen kan byttes ut med Solbærsirup. En får da en litt rundere smak, men det funker med Soyasaus også.

Gammel 17-10-09, 02:28   #11
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Jeg lager alltid brun saus ved å brune smeltet smør og mel, og har til gode å oppleve at det blir brent.

Solbærsirup og soyasaus er ikke godt i brun saus. En skvett rødvin derimot er snadder.

Gammel 17-10-09, 03:38   #12
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Jeg lager alltid brun saus ved å brune smeltet smør og mel, og har til gode å oppleve at det blir brent.

Solbærsirup og soyasaus er ikke godt i brun saus. En skvett rødvin derimot er snadder.

Hver sin favorittsyre. Jeg joiner deg med den vinen.

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 07:38   #13
Albertine
Passiv

Standard

En skvett Worchestershiresaus er himmelsk i brun saus.

Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 08:45   #14
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan lager man brun saus uten å brune smør og mel?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 08:45   #15
Albertine
Passiv

Standard

Veldig godt spørsmål. Man MÅ ha bruning. Og helst la sausen koke leeeeenge. :sulten:

Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 08:49   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg bruker jerngryte. Smelter smør, har i mel og lar det såvidt mørkne. Så sper jeg med vann og har i sukkerkulør jeg da. Også slenger jeg kjøttkakene oppi og lar dem stå og trekke i sausen mens potetene koker, smaker til med salt og pepper. Blir kjempegodt synes jeg, men det er jo ikke akkurat avansert cuisine. Og jeg registrerer at man ikke bruker sukkerkulør på fp.

Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 08:52   #17
Albertine
Passiv

Standard

Helst skal bruningen være så mørk at man ikke trenger sukkerkulør, men faren for at den brenner seg er såpass stor at jeg avslutter litt før jeg egentlig skal og har i en dæsj med SK. Da beholder jeg den deilige bruningssmaken og får fargen jeg ønsker meg.

Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 09:15   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg lager stek og denslags så blir det jo veldig god kraft som jeg bruker i sausen. Det får man ikke når man lager kjøttkaker, men det fins mange alternativer å få kjøpt av diverse fond/kraft på flaske, buljongpulver og blokker. Det må være ett eller annet som gir smak, syns jeg da.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 09:22   #19
Albertine
Passiv

Standard

Min saus lages helst på denne måten:

Smør og mel brunes, så sper jeg med buljong/fond til den blir litt tynnere enn jeg ønsker. Så har jeg i en hel løk (skrellet, med et dypt kryss skjært i), pepper, litt sennep, Wochestershiresaus og gjerne litt tyttebær og lar det småputre leeeenge. Løken tar jeg ut før servering. Kjøttkakene trekkes i sausen, og det hele serveres med poteter, gulrot og tyttebær. Nam! Kanskje lage kjøttkaker i morgen?

Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 10:09   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruner heller aldri smør og mel. Jeg jevner kraften jeg har, og den er ofte nokså mørk av seg selv.

Jeg har ikke prøvd solbærsirup, men jeg antar at det runder litt av med søtsmak, og det må være noe sukkerholdig i en saus, synes jeg. Ellers avhenger det av maten hva jeg har i sausen.

Eddik er godt i saus. Jeg har oppskrift på verdens beste løksaus til f.eks. pinnekjøtt. Jeg trodde ærlig talt ikke det skulle være godt, men det var fantasitsk. MED eddik, ja.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:13.