Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Er det ord dere nylig har lært å skrive riktig, som har overrasket dere?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-09, 14:26   #41
Kims
Aktiv

Kims sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Kims er litt kulKims er litt kulKims er litt kul
Standard

Sv: Er det ord dere nylig har lært å skrive riktig, som har overrasket dere?

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

I alle fall. Jeg skrev iallefall før.
Men mulig det er lov å skrive begge deler.

Du kan skrive i alle fall eller iallfall.

Gammel 18-10-09, 14:50   #42
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kims, her.

Du kan skrive i alle fall eller iallfall.

Takk for oppklaring. Tolker det som at det ikke er "lov" å skrive iallefall da.
Var det jeg skrev før.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 15:02   #43
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Unbrakonøkkel. Og så har jeg til min forferdelse funnet ut at det nå er lov å skrive idéen med aksent i bestemt form.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 21:32   #44
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I en tråd lenger nedenfor her lærte jeg at det heter projektor og ikke prosjektor. *lærte noe nytt da*

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 21:54   #45
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror jeg har trodd og skrevet dessverre med en s og ble helt forfjamset da eldste hadde fått feil på det på en prøve.
Og unbrakonøkkel. Var helt sikker på at det var med m og ikke n.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 22:07   #46
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå jobber jeg jo med språk, så her ville det vært pinlig å ha noe å bidra med, men jeg husker at det tok litt tid å venne seg til at det skal være mellomrom før ellipse (dvs. ellipse ..., ikke ellipse...).

Gammel 18-10-09, 22:08   #47
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg aner ikke hvordan jeg har pleid å skrive dessverre, men ser med en gang at jeg ikke har pleid å skrive det riktig ...

Også kan vi ikke skrive i hvertfall? Må vi skrive i hvert fall? Eller er det ikke meningne vi skal bruke det i det hele tatt? I alle fall?
Jeg skriver konsekvent i hvertfall.

Gammel 18-10-09, 22:08   #48
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Unbrakonøkkel. Og så har jeg til min forferdelse funnet ut at det nå er lov å skrive idéen med aksent i bestemt form.

Ja, det er lov, men det gjør vondt å se på.

Gammel 18-10-09, 22:14   #49
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kom jeg på at jeg alltid skrev pga før.
Fant så ut at det skrives p.g.a. Dette overrasket meg litt.

Den korrekte forkortelsen er pga.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 22:17   #50
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

At noen i det hele tatt skulle ha interesse av å skrive et ord med flere aksenter enn nødvendig, er ganske underlig. Men det er vel et resultat av utbredt feilstaving over tid. Det også.

Gammel 18-10-09, 23:03   #51
dolliemor
Aktiv

dolliemor sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
dolliemor er litt kul
Standard

Jeg har skrevet desverre i alle år, og oppdaget her en dag at det skrives med to s`er.
Unbrakonøkkel er også et ord jeg har både skrevet og uttalt feil.

Gammel 19-10-09, 06:30   #52
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Det er pga. (punktum) og så resten av setningen, ikke sant?
Altså; jeg fikk ikke jobbet pga. sykt barn eller jeg fikk ikke jobbet pga sykt barn?
Det har jeg lurt lenge på.

Pga. (med punktum).

Gammel 19-10-09, 08:56   #53
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Nå kom jeg på at jeg alltid skrev pga før.
Fant så ut at det skrives p.g.a. Dette overrasket meg litt.

Ja, det var overraskende, ettersom både Språkrådet, Bokmålsordboka og Store norske ordbok har pga.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 08:58   #54
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

En gang skal jeg huske på å lese gjennom hele tråden før jeg poster.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 09:00   #55
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Den korrekte forkortelsen er pga.

Ok. Det visste jeg ikke. Jeg lærte på et annet forum at det var p.g.a. Men mulig regelen har blitt endret, eller så har jeg rett og slett lært feil.

Takk for oppklaring.

Gammel 19-10-09, 09:04   #56
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Ja, det var overraskende, ettersom både Språkrådet, Bokmålsordboka og Store norske ordbok har pga.

Jeg har ikke søkt direkte på det ordet, fordi jeg lærte en annen plass at det skulle skrives p.g.a. Jeg søker derfor på ord som jeg er usikker på. Var jo rimelig sikker på at det het p.g.a. Men lærte noe nytt og glad er jeg for det.

Det er jo ofte sånn man lærer, ved å få påminnelser. De fleste av søker jo ikke opp et ord man er helt sikker på at man skriver rett.

Gammel 19-10-09, 09:05   #57
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Jeg har nettopp lært meg at det heter alminnelig og ikke allminnelig.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 09:22   #58
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Lærer stadig nye ting.

Gammel 19-10-09, 09:36   #59
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 936
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tydeligvis ikke fått med meg at man skal skrive dessverre og ikke desverre.
Det kommer nok til å ta lang tid før den siger inn.

Gammel 19-10-09, 09:37   #60
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Unbrako kom som et sjokk på meg.

Ellers heter det fremdeles luteralfase i hodet mitt. Alt annet høres ut som en talefeil.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.