Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-09, 12:31   #11
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Akkurat det med sopp tror jeg er et kombinasjon av at jeg har misforstått noe og at jeg ikke alltid har faktakunnskapen helt på topp i møte med biologer, jfr diskusjon sist vi møttes

...hmmm.... Hvem er du?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg er enig i at det er fullt mulig å få mange upresise svar og at det er mye svada ute og går når det gjelder intoleranser og allergier, men samtidig har jeg blitt mye friskere av å følge de gode rådene jeg har fått hos nettopp Balderklinkken - og jeg har faktisk tatt helt normale blodprøver og avføringsprøver (herlig) som beviser både candida og intoleranser, som min vanlige fastlege ikke kjente til en gang, på tross av at det er helt vanlige IGg-målinger. Problemet er jo de som ikke undersøker noe som helst og bare hiver seg på hver bølge som kommer, og derfor går på ufornuftige dietter der de får mangel på det ene og det andre. Jeg foretrekker i hvert fall å leve uten noen matvarer fremfor å være slapp, tung (ikke vekt, men følelse i kroppen) og ha magesmerter hver eneste dag. Hvis fastlegen min hadde fått til det, hadde det selvsagt vært mye bedre og billigere.

Er 100% enig i at det virker som det er en del fastleger ute og går som ikke ser ting de skulle sett, og ikke holder seg oppdater. Helt klart et problem. Leger, som alle andre, burde vite alt om faget sitt og ikke gjøre feil. Desverre er leger og alternativer-til-leger mennesker, som glemmer, ikke har tid til å lese, og holder fast ved teorier de skulle ha forkastet.

Men når det gjelder å "hive seg på bølger", så beklager, der kan jeg ikke se annet enn at "alternativene" har større bølger på grunnere vann. "Fads" kommer fortere og skvulper høyere i alternativverdenen. Askeavkok, anyone? Ikke? Magnetarmbånd da? Ikke det heller? Da hjelper det sikkert å kutte ut gjær, sukker, melk, kjøtt, gluten og egg. For soya er nemlig sunnheten selv. Balderklinikken ikke noe unntak.

Men det ødelegger jo ikke at du (hvem du nå enn er -dette er noe jeg diskuterer en del) har opplevd bedring med dietten du har fått der.

Det at det virker er det viktigste. Men på en god nummer to som nest viktigst er å vite hvorfor det virker, slik at man kan repetere behandlingen der det er fornuftig, og unngå den der problemet egentlig er noe helt annet. Det er her jeg mener Balder & co svikter fullstendig -de har sin Løsning På Det Meste uten tilstrekkelig grunnlag, og gjør derfor en del feilbehandlinger fordi de i bunn og grunn ikke vil sjekke teoriene sine som føles så gode og riktige. Jeg har ennå til gode å høre om noen som har vært på Balderklinikken og ikke fått en diagnose som skulle behandles med å fjerne melkeprotein, sukker og gluten (gjerne andre ting som gjær og sopp også) fra kostholdet. Det kaller jeg spesialisering...

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 19-10-09 kl 13:12.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.